چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی از چاپ کتاب «ره توشه و پیام محراب» ویژه مبلغان، مجله «خیمه» ویژه هیئت‌ها و کتاب‌های نوحه به زبان‌های فارسی، عربی و آذری برای مداحان خبر داد و گفت: این کتاب‌ها در اختیار مداحان قرار می‌گیرد. همچنین کتاب‌های خوبی برای مقتل‌خوانی تهیه و توزیع شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد ــ معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ــ در نشستی که امروز 30 مهرماه برگزار شد، ضمن تشریح برنامه‌های این سازمان در ماه محرم امسال گفت: آحاد کشور از همه اقشار و ادیان در ماه محرم به سوك حضرت اباعبدالله می‌نشینند. البته تفاوت امسال با سال‌های دیگر آن است که استکبار جهانی به کمک گروه‌های تکفیری، ایجاد تفرقه میان مسلمین را دنبال می‌کند و برای ترویج نزاع میان شیعه و سنی می‌کوشد.

وی ادامه داد: هیئت‌های مذهبی سراسر کشور و محبان اهل بیت باید تلاش کنند که دشمن از عزاداری‌ها سواستفاده نکند بلکه این مجامع در راستای همبستگی بیشتر مسلمانان برپا شود. همچنین تدابیر امنیتی لحاظ شود تا خدای نکرده گروه‌های معاند و تکفیری، صدماتی به این مجالس وارد نکنند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی همچنین از چاپ چندین کتاب در این ایام خبر داد و گفت: کتاب «ره توشه و پیام محراب» ویژه مبلغان، مجله «خیمه» مخصوص هیئت‌ها و کتاب‌های نوحه به زبان‌های فارسی، عربی و آذری برای مداحان تدارک دیده شده و در اختیار آنها قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وجود مسجدمحوری در سطح کشور اشاره کرد و گفت: 570 باب مسجد را شناسایی کرده‌ایم که مورد حمایت ویژه سازمان تبلیغات اسلامی هستند. 

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به برآورد و نتایج ارزیابی صورت‌گرفته از حدود 22 هزار هیئت مذهبی در سال گذشته اظهار کرد: در سال‌های گذشته این ارزیابی‌ها به‌طور منظم از هیئت‌ها و عزاداری‌ها انجام شده و نتایج خوبی به دست آمده است؛ به طوری که در سال گذشته 51.62 درصد هیئت‌ها، عزاداری را در مسجد برگزار کردند، 25.70 درصد در حسینیه‌ها، 11.87 درصد در تکایا، 8.78 درصد در منازل و 5.67 درصد هم در بقاع متبرکه اقدام به عزاداری کردند. این آمارها نشان می‌دهد، سیاست ستاد ساماندهی شئون مذهبی برای برگزاری مراسم‌ با محوریت مسجد با بهره‌مندی از مبلغ و برنامه‌های قرآنی اثربخش بوده است.  

روحانی‌نژاد با تاکید بر پرهیز از خرافات در این مراسم‌ مذهبی گفت: خوشبختانه استفاده از شمایل اهل بیت (ع)، استفاده از آلات موسیقی و قمه‌زنی به‌شدت کاهش یافته است.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی همچنین از تولید آثار فرهنگی، هنری و مجازی برای مداحان و شعرا توسط موسسه «ادبیات هلال» خبر داد و گفت: رادیو اینترنتی هلال و سامانه شعر تلفنی نوحه برای دریافت سبک شعر و متن و محتوا به شماره 9099070216 برای شهرستان‌ها و شماره 9092301620 برای تهران از تلفن ثابت راه‌اندازی شده است. همچنین در شبکه‌های اجتماعی و مجازی، فعالیتی گسترده داریم و امسال برای اولین‌بار فیلم و عکس مراسم‌ بزرگ عزاداری در اینستاگرام منتشر می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، تلاش برای ارتقای کیفی برنامه‌ها از جمله مقابله نرم با انحرافات در سبک عزاداری‌ها و تأکید بر روضه‌خوانی براساس مقتل‌های معتبر از دیگر سیاست‌های سازمان تبلیغات برای این ایام خواهد بود.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در بخش دیگری از این مراسم به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر این‌که چه سیاستی را برای اجرای مقتل‌خوانی با استفاده از منابع و کتاب‌های معتبر در مراسم عزاداری داشته‌اید، گفت: ما در همین راستا برای مبلغان، دوره‌های آموزشی برگزار کردیم و متون و کتاب‌های خوبی هم از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه تدوین شده و در اختیار مبلغان قرار گرفته است.

وی در پایان با تاکید بر این‌که فرهنگ مقتل‌خوانی باید گسترش یابد، اظهار کرد: این فرهنگ باید به گونه‌ای گسترش یابد که مقاتل معتبر در دستان مبلغان قرار داشته باشد و بر اساس آن مجالس عزاداری اداره شود. مقتل‌خوانی آیت‌الله حکیم نمونه‌ خوبی برای اجرایی کردن این فرهنگ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها