یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
صالحی: ادبیات دفاع مقدس تنها ثبت خاطرات نیست/ دو ماموریت معاون وزیر برای خانه کتاب

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از لوح فشرده «کتابشناسی دفاع مقدس» با بیان این‌که نباید تنها به ثبت خاطرات در حوزه ادبیات دفاع مقدس پرداخت، انجام «مطالعات درجه دوم و مخاطب سنجی» این حوزه را به خانه کتاب پیشنهاد داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین رونمایی از لوح فشرده «کتابشناسی دفاع مقدس» محصول تازه خانه کتاب، دقایقی پیش با حضور دکتر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گلعلی بابایی، رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع‌مقدس، نجفعلی میرزایی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مجید غلامی‌جلیسه، معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب و رضا دولتی، مدیر ادبیات و انتشارات سازمان هنری و ادبیات دفاع‌مقدس در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

دکتر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: امروزه بحث کتاب دفاع مقدس در قالب یک ژانر یا قالب خاص حوزه کتاب مطرح است. آمار و ارقام‌های انتشار کتاب‌های حوزه دفاع مقدس که هنوز جای تکمیل نیز دارند، نشان‌دهنده این است که ما بُرش خوبی در حوزه کتاب دفاع مقدس پیدا کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که امروزه ادبیات دفاع مقدس تبدیل شده به چهره خاص در حوزه ادبیات و نماینده‌ای از نمایندگان حوزه هنر و ادبیات ما، گفت: حوزه دفاع مقدس نیازمند مطالعات ویژه‌ای برای ثبت خاطره‌ها و مستندنگاری است؛ مجموعه قابل توجهی از اسناد دفاع مقدس وجود دارد که یکی از انتشاراتی‌ها در زمینه انتشار آنها به‌خوبی و به‌شایستگی عمل می‌کند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که در حوزه دفاع مقدس، پژوهش‌های ناظر بر جنگ، فرهنگ‌نامه‌ها، دانش‌نامه‌ها و دایرة‌المعارف‌‌های متعددی منتشر شده‌اند و شاهد کتابخانه جامع دفاع مقدس هستیم، اظهار کرد: ما باید در کنار کتابشناسی‌ دفاع مقدس، مطالعات درجه دوم نیز در این عرصه داشته باشیم؛ یعنی باید اسنادنگاری و خاطره‌نگاری حوزه دفاع مقدس را نیز در دستور کار قرار دهیم. خانه کتاب در این زمینه می‌تواند مقدمات لازم را فراهم کند.

صالحی عنوان کرد: کتاب دفاع مقدس تاثیرات عمیقی دارد که از آن میان می‌توان به تاثیرگذاری شناختی آن اشاره کرد؛ به این معنا که کتاب دفاع مقدس تنها در شناخت وقایع و رویدادها کمک نمی‌کند بلکه به شناخت محیط و حتی فراتر از آن یعنی شناخت انسان‌ها کمک می‌کند؛ بخش عظیمی از لایه‌های انسان شناسی را می‌توان در کتاب دفاع مقدس شناخت.

وی با اشاره به تاثیر دیگر کتاب دفاع مقدس، گفت: کتاب‌ دفاع مقدس در حوزه عاطفی انسان نیز تاثیر‌گذار است؛ با مطالعه این کتاب‌ها از یک طرف احساس غم و اندوه از طرف دیگر احساس عزت و افتخار به انسان دست می‌دهد. بنا به فرمایش مقام معظم رهبری «انسان وقتی این کتاب‌ها را می‌خواند یک غمی مانند غم عشق (ترکیبی از شادی و اندوه) شامل حالش می‌شود.»

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی الکوی دفاع مقدس را یک الگوی عظیم رفتاری دانست و گفت: این کتاب‌ها بر انسان تاثیرات رفتاری عظیمی می‌گذارند، چرا که 8 سال، دفاع مقدس با همه اضلاع وجودیش در میدان و صحنه زندگی مردم حضور داشت.

صالحی با اشاره به اهمیت «کتابشناسی دفاع مقدس» گفت: امیدواریم این کتابشناسی فرصت بیشتری برای انجام کارهای تکمیلی‌تر در عرصه دفاع مقدس پدید آورد. به این معنا که می‌توان با یک نگاه بازخوانی، حجم قابل توجهی از کتاب‌های دفاع مقدس را بررسی کرد. همچنین می‌توان اعتبارسنجی این این کتاب‌ها را ارزیابی کرد.

وی در ادامه سخنانش، گفت: مخاطب‌سنجی از دیگر نیازهای کتاب‌شناسی دفاع مقدس است. همچنین خانه کتاب می‌تواند در راستای طراحی بانک ایده‌ها و سوژه‌های ناظر بر کتاب‌های دفاع مقدس نیز گام بردارد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش، ضمن دعوت همکاری از دوستان و پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس به‌ویژه فعالان نشر این حوزه، گفت: یکی از سیاست‌های معاونت فرهنگی ارشاد این است که نماینده حوزه دفاع مقدس را که همان کتاب است، بازخوانی کند تا بتوانیم شاهد اتفاقات مبارک بیشتری در این عرصه باشیم.

گزارش تکمیلی این مراسم متعاقبا در «ایبنا» منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط