سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲
انتشار جلد دوم از سه‌گانه «اَشوَزدَنگهه»/ پیچیدگی سیاست در ایران/«گزینه‌های دشوار» هیلاری کلینتون

انتشار جلد دوم ازسه‌گانه «اَشوَزدَنگهه»،‌ چاپ کتاب «پیچیدگی سیاست در ایران» و خبر انتشار «گزینه‌های دشوار» نوشته هیلاری کلینتون خبرهای امروز حوزه تاریخ و سیاست را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) انتشار جلد دوم از سه‌گانه «اَشوَزدَنگهه» با عنوان «اهریمنان یکه‌تاز»، «پیچیدگی سیاست در ایران» و انتشار کتاب «گزینه‌های دشوار» خاطرات هیلاری کلینتون در سمت وزارت خارجه آمریکا  عنوان خبرهای کتابی امروز، در حوزه تاریخ و سیاست است.

روایت داستانی متفاوت از تاریخ ایران باستان 

سرانجام پس از 5 سال انتظار، دومین جلد از سه‌گانه «اَشوَزدَنگهه»، نوشته آرمان آرین با عنوان «اهریمنان یکه‌تاز» منتشر شد. این مجموعه روایتی متفاوت از داستان تاریخ ایران است. «اهریمنان یکه‌تاز» عنوان دومین جلد مجموعه سه جلدی «اشوزدنگهه» است. مجموعه‌ای ‌که تاریخ ایران را روایت می‌کند و تنها به داستان‌های اوستا نمی‌پردازد.

به گفته آرمان آرین، نویسنده مجموعه «پارسیان و من» و «اشوزدنگهه» نام شخصیتی است كه در اوستا و كتاب‌های پهلوی از آن نام برده شده است؛ شخصیتی اسطوره‌ای که دوره‌های مختلف تاریخی را زیسته و از روزگار سیلک(6 هزار سال پیش) به دوره معاصر رسیده است. معنی لغوی «اشوزدنگهه» به معنی انسان درستکار و حق‌جوی است و آرین با تألیف این كتاب سعی دارد اسطوره‌ جدیدی را بر اساس ویژگی‌های این شخصیت خلق كند. 

آرین در جلد دوم به کوشش‌های اشوزدنگهه برای یافتن شهر گمشده «ورجمکرده» پرداخته است. جلد دوم نیز داستانی عاشقانه و حماسی از دوران ناشناخته جیرفت است که اشوزدنگهه نیز به ایفای نقش در آن می‌پردازد. همچنین به ماجراهای دو مغ تبهکار، یعنی شاماش شوموکین و هومبانیگاش که همزمان با اشوزدنگهه جاودانه شده بودند و آنها هم دنبال اهداف خود در دل تاریخ هستند، توجه شده است. 

جلد دوم در مقایسه با جلد یک و سه، گونه‌ای بازگشت به گذشته است. یعنی برخلاف بسیاری از سه‌گانه‌ها، جلد دوم ادامه جلد نخست و جلد سه ادامه دو نیست. در واقع، خط سیر کلی یکی است اما هر یک از سه‌گانه‌ها، خطوط خاص خود را دارند. انگار با خود آغازمی‌شوند و در خود پایان می‌یابند.

چاپ نخست دومین جلد از سه‌گانه «اشوزدنگهه» با عنوان «اهریمنان یکه‌تاز» در یک‌هزار نسخه با بهای 14 هزار تومان از سوی نشر موج منتشر شده است.

پیچیدگی‌های سیاست در ایران روایت شد

کتاب «پیچیدگی سیاست در ایران» نوشته سید ولی موسوی‌نژاد به چاپ رسید. در معرفی این کتاب عنوان شده است: «چرا رخدادهای سیاسی در ایران‌، همواره تحلیل‌گران‌، سیاست‌مداران‌، رسانه‌ها و مردم را غافلگیر می‌کند؟

در این کتاب از نگاهی علمی به این موضوع پرداخته شده و برای پاسخگویی به این پرسش‌، از دو نظریه پیچیدگی و آشوب که بیشتر در دانش‌های ریاضی و تجربی کاربرد دارند استفاده شده است تا از این راه پیچیدگی سیاست در ایران توضیح داده شود. این کتاب با نگاهی فشرده به تعریف و الگوهای نظری سیستم‌های پیچیده و آشوبی در پی آن است تا دلایل شگفت‌آور بودن و غیرقابل پیش‌بینی بودن رخدادهای سیاسی ایران بین سال‌های 1376 تا 1393 را تحلیل کند. در پایان پیشنهادهایی برای سیاستمداران در چنین فضای غیرقابل پیش‌بینی‌ ارائه شده است. 

کتاب «پیچیدگی سیاست در ایران» نوشته سید ولی موسوی‌نژاد در 230 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 200 نسخه و بهای 14 هزار تومان به چاپ رسیده است. 

«گزینه‌های دشوار» هیلاری کلینتون در راه است 

کتاب «گزینه‌های دشوار» با موضوع خاطرات هیلاری کلینتون در سمت وزارت خارجه آمریکا با ترجمه علی‌اکبر عبدالرشیدی از سوی روزنامه اطلاعات به زودی منتشر و روانه بازار نشر می‌شود.

این کتاب به خاطرات چهار ساله دوران فعالیت «هیلاری کلینتون» در سمت وزیر امور خارجه آمریکا می پردازد که کار ترجمه آن از دو ماه پیش آغاز و به زودی به اتمام خواهد رسید.

کتاب «گزینه‌های دشوار» دارای 6 فصل و 25 بخش است و نویسنده در این کتاب، خاطرات خود را به صورت موضوعی مطرح کرده است. این موضوعات شامل عملکرد او در آسیا (به ویژه چین و برمه)، پاکستان، افغانستان، اروپا، آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه (بهار عربی، لیبی، ایران، سوریه و غزه) تغییرات آب و هوایی، انرژی، حقوق بشر و دیپلماسی دیجیتال است.

گردش کار و طراحی‌های دیپلماتیک در آفریقا، تصمیم‌سازی‌ها و هماهنگی بین سازمان‌های مختلف از دیگر مواردی است که در این کتاب به آن اشاره شده است تا مطالعه‌کننده را از رفتارها و عملکردهای دیپلماتیک آگاه سازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها