دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹
صدور مجوز نشر کتاب بقایی‌ماکان/ انتشار تاریخ ایران در دوره قاجاریه/ برگزاری همایش ستارخان و انقلاب مشروطیت

انتشار «تاریخ مردم ایران در دوره قاجاریه»، صدور مجوز نشر برای کتاب محمد بقایی‌ماکان با نام «تاملات ایرانی» و برگزاری همایش «ستارخان و انقلاب مشروطیت» خبرهای امروز حوزه تاریخ و سیاست را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گزارش امروز چه خبر از تازه‌های کتاب، نهادها و شخصیت‌ها در حوزه تاریخ به صدور مجوز نشر برای کتاب «تاملات ایرانی» تالیف محمد بقایی‌ماکان، انتشار «تاریخ مردم ایران در دوره قاجاریه» اثر رضا دهقانی و اطلاعیه همایش «مجاهدان تبریز، ستارخان و انقلاب مشروطیت ایران» در صدمین سالمرگ این مجاهد مشروطه اختصاص دارد.

انتشار تاریخ مردم ایران در دوره قاجاریه

کتاب «تاریخ مردم ایران در دوره قاجاریه» به قلم دکتر رضا دهقانی منتشر شد. این کتاب در پنج فصل و مجموعا  360 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه روانه بازار کتاب شد.

دهقانی در این کتاب با نگاهی به زندگی مردم در عصر قاجار درباره رویکرد و هدف نگارش کتاب مولف چنین می‌نگارد: «در روایت رسمی مورخان، قاجاران سلسله‌ای ناتوان و شاهانی نالایق تصویر شده‌اند که بخش‌های وسیعی از کشور را از دست دادند و در طول زمامداری‌شان سراسر ایران عرصه تاخت و تاز و طمع‌ورزی بیگانگان شد. آن‌چه در این تلقی مغفول مانده حیات مردم ایران است که به رغم تمامی رخدادهای نیک و بد و دگرگونی‌های عصر جدید، فارغ از آمد و شد سلسله‌ها تداوم می‌یابد.»

مجوز نشر برای «تاملات ایرانی» نوشته بقایی ماکان

بقایی‌ماکان می‌گوید: علت اصلی تالیف این کتاب سر در نیازی دارد که جامعه امروز ایرانی خواستار آن است، یعنی شناخت هویت ایرانی خویش تا خود را در عرصه حیات چنان بنمایاند که شایسته تاریخ پربار اوست. این کتاب پیاله‌ای از خم‌خانه فرهنگ و اندیشه‌های ایرانی با نگاه‌های تازه به برخی موضوعات اصلی و زیربنایی که به عقیده مولف کمتر بدان توجه شده است.

به عقیده بقایی ماکان، این کتاب حکایت از آن دارد که اگر بخواهیم همه اتاق‌های آسمانخراش دانش و فرهنگ جهان را یک به یک بکاویم؛ بی‌گمان نشانی از اندیشه ایرانی در بسیاری از آنها خواهیم یافت که حاصل آرای چهره‌های بزرگی مانند غزالی، سهروردی، پورسینا، زکریای راز، ابوریحان بیرونی، خواجه نصیر، فارابی، مولوی و بسیاری دیگر از اندیشمندان و عارفان است که تاثیری شگرف بر فرهنگ و دانش غرب و تمدن جهانی داشته‌اند.

این کتاب دومین اثری است که بقایی ماکان در زمینه شناخت هویت ملی تالیف کرده است. پیشتر کتاب «تصحیف غربزدگی» در جستجوی هویت ملی ازسوی انتشارات نامک منتشر شد. آنچه در این مجموعه فراهم آمده متشکل از عناصر هویت‌ساز ایرانی است که رگه مشترک موضوعات 42 فصل آن است. کتاب «تاملات ایرانی» در 800 صفحه با قطع رقعی ازسوی انتشارات رسانش روانه بازار کتاب می‌شود.‌

برگزاری همایش ستارخان و انقلاب مشروطیت

انجمن ایرانی تاریخ (شعبه تبریز)، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و فرمانداری تبریز به مناسبت یکصدمین سال درگذشت ستارخان سردار ملی همایشی با عنوان مجاهدان تبریز، ستارخان و انقلاب مشروطیت ایران برگزار می‌کند. 

محورهای مقاله‌های ارسالی برای همایش باید به موضوع‌های زیر اختصاص داشته باشد: «جامعه‌شناسی قیام مجاهدان تبریز و آذربایجان در عصر مشروطه، پایگاه طبقاتی، خاستگاه اجتماعی و سازمان مجاهدان، رابطه مجاهدان تبریز با دیگر کانون‌های مشروطه‌خواهی ایرانیان، مجاهدان و توده‌های فرودست و تاریخ‌نگاری مشروطه، حادثه پارک اتابک و فرجام مجاهدان آذربایجان، جنبه بین‌المللی فعالیت مجاهدان مقاومت تبریز (بازتاب آن در مطبوعات، دولت‌ها و محافل خارجی)، مقاومت تبریز و استقلال و تمامیت ارضی ایران، شخصیت، مدیریت نظامی و رهبری ستارخان در مقاومت تبریز، مجاهدان آذربایجان، ستارخان و ادبیات عصر مشروطه.

ارسال چکیده مقالات در حدود 200 تا 250 کلمه با تاکید بر مساله تحقیق و نوآوری‌های مدنظر باید تا 15 مهرماه به دبیرخانه همایش mashruteh.ershad@gmail.com ارسال شود. همچنین زمان اعلام پذیرش چکیده‌ها 25 مهرماه، ارسال اصل مقالات 25 آبان و زمان برگزاری همایش 17 دی ماه 1393 در تبریز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها