دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۰
جزئیات حضور در نمایشگاه فرانکفورت/ خرید مجموعه اسنادی بی‌نظیر/ انتشار ویژه‌نامه بزرگداشت آیت‌الله عطاردی

مهم‌ترین اخبار مرکز اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی به ارائه جزئیات بیشتری از حضور این مرکز در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، خرید چهار مجموعه نفیس و ارزشمند از اسناد و انتشار ویژه‌نامه بزرگداشت آیت‌الله عطاردی اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در دومین دوره حضور خود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت جدیدترین انتشارات و نشریات بین‌المللی خود را در معرض دید ناشران قرار می‌دهد.

با توجه به سفر ریاست این کتابخانه در سال گذشته به نمایشگاه کتاب فرانکفورت، توافق اولیه‌ای برای توزیع کتاب انتشارات مجلس توسط ناشران اروپایی صورت گرفت و در همین راستا در نمایشگاه امسال، غرفه‌ای 40 متری با مشارکت برخی دستگاه‌های داخلی تدارک دیده شده است و قرار است تا غرفه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان بین‌المللی قرار گیرد.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت از لحاظ تعداد ناشران و بازدیدکنندگان بزرگترین نمایشگاه کتاب دنیا محسوب می‌شود و از این‌رو معرفی کتاب‌های جدید، رایزنی با ناشران بین‌المللی و معرفی نشریات بین‌المللی کتابخانه از مهم‌ترین اهداف ترسیم شده برای حضور کتابخانه مجلس در این نمایشگاه است.

خریداری مجموعه اسنادی از دوره صفویه تا اوایل انقلاب اسلامی
در پی انتشار خبر افزوده شدن مجموعه‌ای از اسناد نفیس و ارزشمند به کتابخانه مجلس،  ندا شهماری مسئول واحد فراهم‌آوری مرکز اسناد این کتابخانه، گفت: این اسناد مجموعاً مشتمل بر هزار و 300 برگ سند در موضوعات متنوع است که انواع سندهای تاریخی نظیر احکام، فرامین، مصالحه‌نامه، وکالت‌نامه، وقف نامه، مبایعه‌نامه، عقدنامه، بخشنامه، عرایض، اسناد مالی و قبوض مالیاتی را دربر می‌گیرد، که می‌تواند برای پژوهش‌ها و تحقیقات تاریخی بسیار با اهمیت باشد.

شهماری با اشاره به این‌که فهرستی از این اسناد تهیه شده و کار فراهم‌آوری و ساماندهی آن نیز انجام شده است، درباره این اسناد گفت: این مجموعه در ارتباط با اهالی قریه هرند اصفهان از جمله امام جمعه هرند اصفهان، شیخ یحیی فاضل هرندی، محمد حسین هرندی، محمد ابراهیم هرندی و حبیب اله قریشی هرندی است.

وی در ادامه به نمونه‌هایی از این اسناد اشاره کرد و گفت: اعلان اداره مالیه اصفهان درباره از جریان خارج شدن اسکناس‌های بانک شاهنشاهی - سال 1357 شمسی، طلاق نامه طلعت (میر عباس نجف آبادی) و سید حسین اسماعیلیان، ساکن بخش نجف آباد اصفهان - سال 1323 شمسی، بیانیه عده‌ای از اهالی اصفهان مبنی بر حمایت از دکتر نواب برای نمایندگی مجلس شورای ملی و آگهی دعوت در جلسه سخنرانی پرویز دبیری و دکتر عبدالرحمن برومند کاندیداهای منفرد و ملی بیستمین دوره قانونگذاری مجلس در شهر اصفهان بخش دیگری از این اسناد است.

وی عنوان کرد: همچنین مجموعه اسناد متعددی در ارتباط با افراسیاب آزاد وکیل رسمی عدلیه، نمایشنامه نویس، رئیس اداره معارف و اوقاف اشرف، روزنامه نگار و مدیر روزنامه آزاد به همراه اسناد متفرقه‌ای از دوره اول و  دوم پهلوی نیز در این اسناد به چشم می‌خورد.

مسئول واحد فراهم آوری مرکز اسناد کتابخانه مجلس با اشاره به وجود مجموعه‌ای از اعلامیه‌ها، نشریات و بیانیه‌های مربوط به اوایل انقلاب اسلامی در سال 1357 در این مجموعه خریداری شده گفت: اسنادی از اعلامیه سازمان مجاهدین خلق در آستانه انتخابات مجلس شورای ملی، اسامی کاندیداهای سازمان مجاهدین خلق ایران برای نمایندگی  مجلس شورای ملی، اطلاعیه دانشجویان لبنان درباره  اعتصاب عمومی در سراسر لبنان در روز 9 شهریور مصادف با ناپدید شدن امام موسی صدر، بیانیه انجمن اسلامی دانش آموزان مبنی بر اعلام موجودیت برای بزرگداشت شهدای 13 آبان، بیانیه دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت عنوان هشیاری انقلابی ضرورت تداوم انقلاب و اطلاعیه سازمان مستضعفین انقلاب اسلامی درباره حقوق زنان در قانون اساسی مصوب مجلس خبرگان، در این اسناد وجود دارد.

انتشار ویژه‌نامه بزرگداشت آیت‌الله عطاردی
صد و یازدهمین شماره از نشریه «رایحه» ویژه‌نامه بزرگداشت آیت‌الله عطاردی، به همراه سروده دکتر محمد رجبی، رئیس کتابخانه مجلس در رثای استاد عطاردی منتشر شد.
 
صد و یازدهمین شماره از مجله «رایحه» با مطالبی همچون پیام‌های رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام و بزرگان به مناسبت درگذشت آیت‌الله عطاردی و همین‌طور پیام یونسکو به همایش بزرگداشت وی به همراه عناوینی نظیر زندگی و آثار عطاردی، عطاردی از زبان عطاردی و... منتشر شد.     

در ادامه در 26 صفحه مروری بر زندگی و آثار پُر تعداد استاد عزیزالله عطاردی که مشتمل بر بیش از 70 عنوان اثر در 160 جلد است، شده و پس از آن نیز گفت‌وگویی با استاد عطاردی درباره آثارش و گفت‌وگوی دیگری با وی درباره مراحل تألیف مسند امیرالمؤمنین(ع) به چاپ رسیده است.

مطالب بعدی به دو گفت‌وگو با فرزندان آن مرحوم ، نفیسه و محمدرضا و گفت‌وگو با دامادش اختصاص دارد که به ذکر مطالبی درباره زندگی ایشان، ویژگی‌های شخصیتی آن عالم بزرگوار و جوانب مختلف فعالیت‌هایش که خود از نزدیک شاهد آن بوده‌اند، پرداخته‌اند.

صفحات پایانی نیز به عکس‌هایی از دوره‌های مختلف زندگی مرحوم عطاردی، تصاویری از اجازه‌نامه‌های صادر شده از سوی آیات عظام برای آیت‌الله عطاردی و عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر ایشان در تهران و حرم مطهر رضوی و شعری از محمد رجبی، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در رثای استاد اختصاص یافته است.

برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر روی تصویر کلیک کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها