دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
فرهاد فخر‌الدینی: صبا، پیشرو ملودی‌سازی در موسیقی ایران است

مجله بخارا با همکاری بنیاد ملت و انتشارات سخن، شب گذشته اهالی و علاقه‌مندان هنر موسیقی را مهمان«شب صبا» کرد. در این شب علاوه بر شنیدن آوای ویلون استاد ابوالحسن صبا، از کتاب«اسطوره صبا» به کوشش علی دهباشی رونمایی شد. فرهاد فخر‌الدینی، آهنگساز در این مراسم استاد ابوالحسن صبا را یکی از پیشروان ملودی‌سازی در ایران معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین «شب صبا» شب گذشته با حضور علاقه‌مندان وچهره‌های سرشناس موسیقی چون فرهاد فخرالدینی، شهرام ناظری، عبدالوهاب شهیدی و حسن ناهید در بنیاد موقوفات محمود افشار برگزار شد.

فخرالدینی، به‌عنوان یکی از شاگردان مستقیم استاد ابوالحسن صبا، گفت: موسقی ایران بعد از دوره صفویه زیر ضربه قرار گرفت،  در حالی که پیش از آن افرادی مانند فارابی و ابن‌سینا و هر هنرمند دیگری که در کار موسیقی بود به آن افتخار می‌کرد و موسیقی مایه ننگ کسی نبود، اما امروزه موسیقی و بود و نبود آن دیگر اهمیت ندارد.

این آهنگساز با تاکید بر حضور مؤثر استاد ابوالحسن صبا در موسیقی ایران گفت: وی یکی از چهره‌های درخشان موسیقی ایران به‌شمار می‌آید.

فخرالدینی در ادامه این مراسم گفت: صبا جزو شاگردان مستقیم میرزاعبدالله بوده و ردیف‌نوازی را از وی آموخته است.

این رهبر ارکستر کار آهنگسازی صبا را به ساختن یک مجسمه از سوی مجسمه‌ساز تعبیر کرد و افزود: صدای خوب ساز او مانند مجسمه‌ای زیبا از دل یک سنگ است. او به واقع خادم خوب و لایقی برای موسیقی ایران به‌شمار می‌آید.

صبا؛ دائره‌المعارف موسیقی ایران
شهرام ناظری، خواننده و مدرس آواز نیز در ادامه «شب صبا» از صبا به‌عنوان دائره‌المعارف موسیقی ایران یاد کرد و خطاب به حاضران گفت: ابوالحسن صبا، پرچمدار موسقی ایران است و مانند خورشیدی در بین موسیقیدانان ایران می‌درخشد.
وی، ابوالحسن صبا را دارای مکتب خاص خود در موسیقی دانست و افزود: به‌طور مستقیم محضر این استاد را درک نکردم اما به واقع ملودی‌ها و موسیقی امروز ایران مدیون صبا است.

موزه صبا،نخستین موزه هنری
در ادامه آیین «شب صبا»، حمیدرضا شبابی، مدیر موزه صبا با ذکر تاریخچه‌ای از خانه صبا گفت: موزه صبا نخستین موزه متعلق به یک شخص هنری در ایران است.

وی با بیان این‌که محل این موزه که خانه شخصی استاد ابوالحسن صبا بوده است در سال 50 از خانواده این استاد خریداری شده است اظهار کرد: پس از خریداری با مرمت ناچیزی که به اصل بنا خدشه‌ای وارد نشود، موزه افتتاح شد.

شبابی با اشاره به این‌که موزه صبا در سال 1353 به دست استاد علی‌اکبرخان شهنازی افتتاح شده است گفت: نخستین مجموعه مردم‌شناسی مشتمل بر 92 عروسک از تمام مناطق ایران از سوی خانواده ابوالحسن صبا در این موزه تعبیه شد.

مدیر موزه صبا با اشاره به متروکه شدن این موزه پس از سال‌های انقلاب اظهار کرد: در سال 78 این موزه مرمت شد و هم‌اینک در خیابان ظهیرالاسلام پذیرای علاقه‌مندان است.
کتاب«اسطوره صبا»
«اسطوره صبا» کتابی است که علی دهباشی درباره سیر زندگی و شخصی ابوالحسن صبا تألیف کرده است. این کتاب در آیین « شب صبا» با حضور بزرگان موسیقی رونمایی شد.

این کتاب در 688 صفحه از سوی انتشارات سخن منتشر شده است و به گفته علی دهباشی از هفته آینده راهی بازار کتاب می‌شود.
کتاب حاضر در ده بخش تدوین شده است و در هر بخش مقاله و یادداشت‌هایی از شاگردان و نزدیکان استاد ابوالحسن صبا منتشر شده است.
خاندان صبا در تاریخ، زندگی هنری صبا،‌ هنر و موسیقی صبا در کنار یاد صبا در خاطراتی از او و در رثای صبا از جمله بخش‌های این کتاب را تشکیل می‌دهد.
مقالات صبا، کتابشناسی استاد صبا و تصویری از او از دیگر بخش‌های این کتاب است.

نوای ویولن؛ یادآور صبا
آیین «شب صبا» با پخش فیلم مستندی از نوازندگی استاد ابوالحسن صبا،مراسم چهلمین سالگرد درگذشت استاد صبا و نوازندگی مرحوم استادان علی تجویدی و همایون خرم ادامه پیدا کرد.

در بخش دیگری از این آیین، صبا ندایی به‌عنوان نوازنده ویلون از نسل چهارم موسیقیدانان ایران به اجرای قطعه «زرد ملیجه» از استاد صبا پرداخت و در ادامه نیز محمدرضا شرایلی، قطعاتی از نوازندگی ابوالحسن صبا، که بر روی صفحه‌های گرامافون ضبط شده را برای حاضران پخش کرد.

آیین«شب صبا» شب گذشته در محل بنیاد موقوفات محمود افشار برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها