دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
انتشار کتاب «باقرخان سعدالسلطنه»/ برگزاری کارگاه جامعه‌شناسی تاریخی ایران از سوی ابراهیم توفیق

مجموعه خبری امروز خبرگزاری کتاب ایران در قالب «چه خبر از نهادها و موسسات» به آخرین فعالیت‌های نهادها، سازمان‌ها و موسسات مرتبط با حوزه تاریخ و سیاست درباره کتاب می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مجموعه‌ای از آخرین اخبار از تازه‌های کتاب و فعالیت نهادها در حوزه «تاریخ و سیاست» را در زیر می‌خوانید: 




انتشار کتاب «باقر خان سعدالسلطنه حاکم قزوین در عصر ناصری»

کتاب «باقر خان سعدالسلطنه حاکم قزوین در عصر ناصری» از سوی انتشارات سخن منتشر شد. در این کتاب در معرفی باقرخان آمده است: «سعدالسلطنه یکی از رجال عصر قاجار و پسردایی علی اصغرخان اتابک بود که حدود 10 سال و طی دو مرحله حکومت قزوین را بر عهده داشت و در این مدت، اقدامات عمرانی متعددی انجام داد. مرمت آثار تاریخی قزوین مانند چهلستون، مسجد جامع و امامزاده حسین(ع) از جمله اقدامات ارزنده سعدالسلطنه در این دوران به شمار می‌رود.»

نویسنده در بخشی از کتاب به نقش این حاکم در آبادانی شهر قزوین می‌پردازد و می‌نویسد: «در یکی دیگر از اقدامات مهم سعدالسلطنه، ساخت مجموعۀ عظیم سعدالسلطنه است که با حدود سه هکتار مساحت به عنوان بزرگ ترین کاروانسرای درون شهری خاورمیانه شناخته می‌شود و اکنون به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری قزوین درآمده و با زیبایی‌های خاص خود، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.»

شخصیت باقرخان سعدالسلطنه با صفات متضادی در کتاب ترسیم شده به طوری که در دورنمایی از این شخصیت می‌خوانیم: «درباره وی فردی بی‏سواد، اما باهوش، زرنگ، فعال، موقع شناس، کاری، کاردان، لایق و ثروت اندوز بود. فردی که به اقدامات عمرانی علاقه بسیاری داشت، در جلب رضایت مافوق می‏‌کوشید، ثروتمندان را سرکیسه می‏‌کرد، به جمع کردن ثروت (ولو از راه نامشروع) می‏‌پرداخت، دستی در کارهای خیر داشت و در تنظیم قیمت‏ها، جلوگیری از سرقت و شرارت و برقراری امنیت متبحر بود. او اگر چه در دوران حکومت خود، رضایت مردم را به طور نسبی جلب کرد، چهار دفعه با شورش عمومی مواجه شد که دو بار آن در قزوین و نوبت‏های دیگر در رشت و زنجان روی داد.»

شخصیت جالب سعدالسلطنه و تلاش‏های ارزنده او در آبادانی و عمران قزوین در دوران حکومت بر این شهر تاریخی، انگیزه‌ای برای مؤلف بوده است تا کتابی جامع درباره وی تألیف و چهره و شخصیت واقعی وی را همان گونه که بوده است، برای مخاطبان ترسیم کند. مروری بر زندگینامه باقرخان از نوکری در دستگاه اتابک تا کشته شدن در زنجان، اقدامات صورت گرفته توسط وی و تشریح ویژگی‌های مجموعه تاریخی سعدالسلطنه، همراه با عکس‌ها و اسناد منتشر نشده، از ویژگی‌های این کتاب به شمار می‌رود. 



کارگاه جامعه‌شناسی تاریخی ایران
(نقد نظریه‌های استبداد) مدرس: دکتر ابراهیم توفیق

کارگاه «جامعه‌شناسی تاریخی ایران» (نقد نظریه‌های استبداد) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد. مدرس این کارگاه دکتر ابراهیم توفیق، دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه گوته فرانکفورت و متخصص جامعه‌شناسی تاریخی است. 

پژوهش‌ها و متونی که ذیل جامعه‌شناسی تاریخی ایران قابل دسته‌بندی هستند (چه تاریخ‌نگارانه و چه جامعه‌شناسانه)، گذشته تاریخی و لحظه حال ما را از منظری تطبیقی، در مقایسه با تاریخ غرب به عنوان تاریخ معیار، بررسی می‌کنند. در حالی‌که در دوره‌ای نظریه‌های «فئودالیسم ایرانی» رویکرد غالب را در این مطالعات شکل می‌دادند...

هدف این دوره از سویی ارائه نوعی گونه‌شناسی از نظریه‌های متعدد استبداد ایرانی، و از دیگر سو بررسی انتقادی این نظریه‌ها به منظور نشان دادن رویکرد تطبیقی و سلبی آنهاست که خود به مانعی جدی بر سر راه مطالعات تاریخی و جامعه‌شناختی درباره گذشته و حال ما تبدیل شده است. بر بنیاد این نقد در انتها تصور ارائه دهنده کارگاه از ابعاد یک جامعه‌شناسی تاریخی ایجابی و انتقادی ایران ترسیم خواهد شد.

سرفصل جلسات کارگاه:
جلسه اول: معرفی و گونه‌شناسی برخی از مطرح‌ترین نظریه‌های استبداد ایرانی (ازجمله: کاتوزیان، اشرف، علمداری، قاضی‌مرادی، زیباکلام)؛
جلسه دوم: مبانی تاریخی-اندیشه‌ای نظریه استبداد و نقد آن در غرب (ارسطو، بودن، مارکس، شرق‌شناسی و نقد پسااستعماری)؛
جلسه سوم: نقد نظریه‌های استبداد ایرانی و بررسی شرایط امکان جامعه‌شناسی تاریخی ایران. 

محل برگزاری کارگاه در بزرگراه کردستان، نبش خیابان 64 غربی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن حکمت خواهد بود.  




همایش ملی نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی


دانشگاه تبریز همایشی با عنوان «همایش ملی نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی» 26 بهمن ماه 93 برگزار می‌کند. در فراخوان مقاله این همایش محورهای زیر تعیین شده‌ است: «کلیات»، «بسترها و زمینه‌های تاریخی انقلاب اسلامی در آذربایجان»، «نقش اقشار مختلف مردم آذربایجان در انقلاب اسلامی»، «نقش و عملکرد کانون های انقلاب اسلامی در آذربایجان»، «بازتاب انقلاب اسلامی در هنر؛ ادبیات و مطبوعات آذربایجان» و «نقش آذربایجان در بازتاب منطقه‌ای انقلاب اسلامی».

بخش ویژه همایش:

در این همایش بخش ویژه‌ای به تاریخ شفاهی، خاطرات، اسناد، فیلم و تصاویر انقلاب اسلامی در آذربایجان اختصاص یافته که آثار گردآوری شده در این بخش به نام صاحبان آثار منتشر خواهد شد.

تقویم همایش:

کمیته برگزاری این همایش برای ارسال چکیده مقالات  15 آبان ماه و همچنین مهلت پذیرش چکیده مقالات را 30 آبان ماه تعیین کرده است. فرصت نهایی ارسال اصل مقالات نیز 15 دی ماه درج شده است. چکیده و اصل مقالات باید در موعد مقرر به صورت حروف‌نگاری شده در محیط 2003 word به پست الکترونیک کمیته علمی همایش arir@tabrizu.ac.ir ارسال شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها