چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷
زیر و بم های آثار هوشنگ مرادی کرمانی از نگاه 5 کارشناس و محقق ادبیات

نشست نقد و بررسی آثار هوشنگ مرادی کرمانی بعد از ظهر چهارشنبه 12 شهریور ماه با حضور جمعی از نویسندگان و پژوهشگران حوزه کودک و نوجوان در سالن کنفرانس خبرگزاری کتاب ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست نقد و بررسی آثار هوشنگ مرادی کرمانی عصر امروز چهارشنبه 12 شهریورماه با حضور دکتر محمد جعفری قنواتی(نویسنده وپژوهشگر حوزه فرهنگ و ادبیات عامیانه)، دکتر مجید پویان(نویسنده و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد)، دکتر محمد مختارپور(نویسنده، پژوهشگر و پزشک روانشناس)، کریم فیضی(نویسنده، روزنامه نگار و پژوهشگر) و جعفر ابراهیمی شاهد(شاعر،نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان) در سالن کنفرانس خبرگزاری کتاب ایران برگزار شد. 

دکتر محمد جعفری قنواتی به عنوان اولین سخنران در این نشست، در بخشی از سخنانش با اشاره به حضور همه عناصر فولکلوریک در داستان‌های هوشنگ مرادی کرمانی گفت: اگر بخواهیم از زاویه فولکلوریک علمی برخورد کنیم، فولکلور مراسمی و فولکلوریک تقویمی به وضوح در آثار وی دیده می‌شود. البته بازتاب این مباحث در آثار کرمانی به شکلی نیست که وی بخواهد مستقیما به مباحث فولکلوریک بپردازد.

قنواتی گفت: بحثی که در این میان مطرح می شود این است که مرادی کرمانی علاوه بر توانایی در روایت داستانی از شناخت گنجینه غنی ادبیات و فرهنگ عامیانه نیز برخوردار است.

دکتر محمد مختار پور، نویسنده و پژوهشگر دومین سخنران این نشست بود که ضمن بررسی  شخصیت های داستانی مرادی کرمانی از منظر روانشناسی گفت: مبحث بسیار مهمی که در اغلب شخصیت های داستانی این نویسنده به چشم می خورد نوعی اضطراب است که ریشه در زندگی دنیای مدرن دارد.

مختارپور با اشاره به چند شخصیت از کتاب هایی چون«قصه های مجید»،«بچه های قالیبافخانه» و«شما که غریبه نیستید»،عنصر اضطراب را مورد بررسی قرار داد گفت: بحث اضطراب های دوران کودکی نویسنده را به شکل پررنگ می توان در بسیاری از لحظات «قصه های مجید» و داستان بی نظیر «تسبیح» درک و دریافت کرد.

دیگر سخنران این نشست یعنی کریم فیضی با شرح چگونگی نوشته شدن کتاب«هوشنگ دوم»در ابتدای سخنانش گفت:زلالی و شفافیت بیش از اندازه هوشنگ مرادی کرمانی، گاهی آدم را به وحشت می اندازد به گونه ای که همه دوستان ایشان این سوال را می پرسند که مگر می شود در این دور و زمانه در شهری مانند تهران زندگی کرد و روستایی اندیشید؟

فیضی گفت: نکته ای که می توان به عنوان نقد بر کارهای مرادی کرمانی وارد کرد این است که ایشان هیچ گاه نخواسته قدمی بیش ازآنکه ذهنیتش را تاکنون شکل داده پیشتر بگذارد.

چهارمین سخنران این نشست دکتر مجید پویان، عضو هیات علمی دانشگاه یزد بود که سخنانی با محوریت جایگاه آثار مرادی کرمانی در محافل آکادمیک ایراد کرد.

پویان در بخشی از سخنانش گفت: علاقه بیش از اندازه دانشجویان رشته ادبیات به آثار مرادی کرمانی باعث شده که تا کنون ده ها پایان نامه دانشجویی بر اساس آنها نوشته شود.

استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه یزد گفت: تنها مشکلی که در ارائه پایان نامه ها وجود دارد نوعی تکرار موضوع و بعضا برخوردهای سطحی با آثار استاد است.

جعفر ابراهیمی شاهد نیز در این نشست ضمن اشاره به نقش تلویزیون در اقبال آثار مرادی کرمانی گفت: نوجوانان امروز ظاهرا مثل نوجوانان دهه شصت و هفتادآنچنان که باید و شاید آثار این نویسنده را نمی فهمند چون به نظر می رسد مرادی کرمانی نوعی لجبازی در پذیرفتن بروز و ظهور تکنولوژی روز پیشه کرده، یعنی همان چیزی که لازمه جهان ذهنی نوجوان امروزی است.

متن کامل اظهارات کارشناسان این میزگرد در خبرگزاری کتاب ایران منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها