پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵
مرور سال‌های اسارت در یک کتاب/ «دروازه غربی» دیده می‌شود

اخبار تازه های «نشر صریر» و «شرکت انتشاراتی علمی فرهنگی» در حوزه دفاع مقدس را در گزارش خبرگزاری کتاب ایران می خوانید.

انتشار «دروازه غربی» تا هفته دفاع مقدس

کتابی با عنوان «دروازه غربی» تا هفته دفاع مقدس از نشر صریر منتشر می‌شود. مجتبی مهدی‌خانی گیلانی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره نخستین‌ کتاب خود با عنوان «دروازه غربی» گفت: این کتاب به مقاومت مردم گیلانغرب، سرپل ذهاب، قصرشیرین، نفت‌شهر و سومار در نخستین‌ روز‌های وقوع جنگ تحمیلی می‌پردازد.

این مبارز سال‌های جنگ تحمیلی، مقاومت مردمی در گیلانغرب را از موضوع‌های مغفول‌  حوزه دفاع مقدس دانست و درباره دلیل نام‌گذاری این کتاب با عنوان «دروازه غربی» افزود:  روز چهارم مهرماه سال 1359  هنگامی که لشگر چهارم پیاده عراق به گیلانغرب رسید مردم این شهر، پشت دروازه غربی تجمع و ایستادگی کردند.

وی این تجمع را اقدامی خودجوش دانست که با هدایت شهیدان «علی‌اکرم پُرما» و «داوود رضوانی» انجام گرفت و درباره نحوه پرداخت به این ماجرا توضیح داد: به دلیل این‌که منابع کتابخانه‌ای از این ماجرا در دسترس نبود، از مشاهدات خودم و انجام مصاحبه با حدود 100 نفر از افراد حاضر در این اتفاق، به عنوان منبع استفاده کردم. در واقع به شیوه میدانی به موضوع مقاومت مردمی در گیلانغرب پرداختم.

مهدی‌خانی گیلانی درباره قالب نگارشی کتاب گفت: «دروازه غربی» در 6 فصل و در قالب خاطره نوشته شده است و مراحل کارشناسی آن هم از سوی انتشارات صریر پایان یافته است. تا هفته دفاع مقدس «دروازه غربی» دیده خواهد شد.

مرور «سال‌های اسارت» در یک کتاب

جمال زیتونی، مدیر روابط عمومی شرکت انتشاراتی علمی فرهنگی نیز به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این انتشارات به تازگی کتاب دو جلدی «سال‌های اسارت» را در حوزه دفاع مقدس منتشر کرده است.

وی درباره این کتاب توضیح داد: محمد‌جواد اسکافی در «سال‌های اسارت» به خاطرات اسارت خود در اردوگاه موصل عراق و در فاصله سال‌های 1362 تا 1369 پرداخته است. این کتاب 26 مرداد 1393 به مناسبت گرامیداشت سالگرد بازگشت آزادگان به میهن، در شهر بهبهان رونمایی شد.

به گفته زیتونی، کتاب «سال‌های اسارت» روایتی است وقایع‌نگارانه از رنج‌ها و امید‌های رزمندگان دفاع مقدس در سال‌های سخت اسارت در اردوگاه موصل عراق و نویسنده آن در مقدمه نوشته است: «تصمیم گرفتم وقایع را آن طور که بوده بیان کنم و برای رضایت کسی یا گروهی چیزی ننویسم...نه زشتی دشمن را بیش از حد جلوه داده‌ام و نه خوبی دوستان را.»

مدیر روابط‌ عمومی انتشارات علمی فرهنگی درباره احتمال حضور این ناشر در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس توضیح داد: با توجه به این‌که تعداد آثار حوزه دفاع مقدس این انتشارات به 10 عنوان نمی‌رسد و  حضور در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس داشتن این شرط است، امکان حضور در این نمایشگاه را نداریم و ترجیح می‌دهیم این اثر را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه کنیم.

نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس از 31 شهریور امسال، همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها