دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
تلاش ارشاد برای خروج مجوز چاپ از حالت متمرکز/ جنتی: اگر قرآن وحی منزل نبود، به آن هم مجوز انتشار نمی‌دادند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اهالی فرهنگ و هنر استان همدان با بیان این‌که در دولت یازدهم، شاهد آزادی بیان و قلم هستیم گفت: افرادی برای بررسی کتاب در نظر گرفته شده بودند که اگر قرآن وحی منزل نبود به آن هم مجوز انتشار نمی‌دادند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) علی جنتی عصر یکشنبه (2 شهریورماه) در جمع اهالی فرهنگ و هنر استان همدان با بیان این‌که ‌در یک سال گذشته امیدواری ایجاد شده تا اهالی فرهنگ و هنر بتوانند اندیشه‌ها، افکار و هنر خود را عرضه کنند، اظهار کرد: در یک سال گذشته در حوزه فرهنگ نوعی آزادی بیان و آزادی قلم در حوزه‌های مختلف ایجاد شده تا هنرمندان بدون این‌که با خرده‌گیری نا به جا روبه‌رو شوند، به فعالیت خود ادامه دهند.

جنتی با بیان این‌که ‌حکمرانی خوب مبتنی بر عقلانیت و تدبیر است و دولت یازدهم خودش را دولت تدبیر و امید نامید تا اقداماتش بر پایه عقلانیت باشد، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید سعی دارد اقدامات خود را براساس عقلانیت، دیدگاه کارشناسی و مشاوره با اهل نظر و صاحبنظران پیش ببرد.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی که نویسندگان در گذشته داشتند بررسی کتاب توسط افرادی بود که دانش لازم را نداشتند و با خرده‌گیری‌های نا به جا نمی‌گذاشتند مجوز کتاب صادر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که افرادی برای بررسی کتاب در نظر گرفته شده بودند که اگر قرآن وحی منزل نبود به آن هم مجوز انتشار نمی‌دادند، بیان کرد: هیات نظارت بر کتاب سه سال تشکیل نشده بود اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید جمع کثیری از شخصیت‌های بارز و برجسته در حوزه کتاب کودک، سیاست، دین، اقتصاد و سایر مباحث برای نظارت بر چاپ کتاب انتخاب شدند و ‌بسیاری از کتاب‌هایی که مجوز چاپ آن‌ها صادر نمی‌شد به چاپ رسید.

تلاش برای خروج مجوز چاپ از حالت متمرکز
وی با بیان این‌که در دولت یازدهم تلاش شده صدور مجوز چاپ کتاب از حالت متمرکز خارج شود و بسیاری از نهادهایی که دارای شورای علمی هستند کتاب‌های حوزه خود را به چاپ برسانند، افزود: در این دوره ناشرانی که امتحان خود را پس داده‌اند نشان دادند مراقب رعایت قوانین هستند.

جنتی عنوان کرد: در حال حاضر نیز به مانند گذشته کتاب‌های مفید از ناشران خریداری شده و بین 3 هزار کتابخانه عمومی کشور توزیع می‌شود اما به دلیل مشکلات اقتصادی از کمیت آن کاسته شده است.


جنتی گفت: لایحه حفظ حقوق مالکیت فکری و ادبی به مجلس خواهد رفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم، با اشاره به این‌که وزارت ارشاد 3.5 میلیارد تومان به اهالی تئاتر از گذشته بدهکار است، گفت: بودجه معاونت هنری وزارتخانه در سال جاری 17 میلیارد تومان است که امیدواریم در سال آینده ارتقای قابل توجهی داشته باشد.

تفویض اختیار به استان‌ها
وی با تاکید بر این‌که در بسیاری از حوزه‌های فرهنگی و هنری تفویض اختیار به استان‌ها انجام شده، بیان کرد: در برخی از حوزه‌های هنری مانند موسیقی که حساسیت بیشتری به‌ویژه در شهرهای کوچک وجود دارد باید دقت بیشتری در ارکان موسیقی پیش از اجرا صورت گیرد.

جنتی ادامه داد: به دنبال یافتن راهکاری هستیم که بتوانیم به استان‌هایی که توانایی‌های مختلفی در حوزه‌های کاری فرهنگی و هنری دارند تفویض اختیارات را انجام داده و از ارجاع به مرکز جلوگیری شود.

وی با بیان این‌که مبنای دولت واگذاری بیشتر امور به استان‌هاست، افزود: معاونت قرآن و عترت در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف گسترش فرهنگ قرآنی ایجاد شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست دولت را واسپاری اموری اعلام کرد که تصدی‌گری آن را در اختیار دارد و گفت: وزارتخانه واگذاری همایش‌ها و جشنواره‌ها را به بخش خصوصی دنبال می‌کند.

وی درباره عدالت فرهنگی نیز گفت: در حال حاضر وزارت فرهنگ به مناطق محروم بیشتر از مناطق برخوردار کمک می‌کند و در حوزه مطبوعات یارانه مناطق محروم سه برابر مناطق برخوردار است.

تلاش برای سود دهی صندوق هنرمندان
جنتی درباره صندوق حمایت از هنرمندان نیز بیان کرد: در آغاز کار دولت یازدهم صندوق حمایت از هنرمندان به سازمان تأمین اجتماعی 24 میلیارد تومان بدهی داشت که امروز این مبلغ بیشتر نیز شده است.

وی تأکید کرد: باید صندوق حمایت از هنرمندان به یک بنگاه اقتصادی سودده تبدیل شود و برای همین امر نیز برخی از فعالان اقتصادی و مدیران بانک‌ها به عضویت هیئت امنای این صندوق درآمدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که باید اقداماتی انجام داد که هنرمندان خودکفا شوند، گفت: اگر کارهای فاخر در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری صورت گیرد ارزش اقتصادی بالایی نیز نصیب هنر خواهد شد.

وی با بیان این‌که در ماه‌های گذشته تابلوهای نقاشی ایرانیان بازارهای خوبی یافتند، گفت: 90 تابلو با ارزشی به مبلغ 13 میلیارد تومان به فروش رفته و تابلو سهراب سپهری تنها یک میلیارد و 800 میلیون تومان به فروش رفت.

جنتی ادامه داد: در حراجی که در دبی نیز انجام شد در مجموع 30 میلیون دلار تابلو فروخته شد که 10 میلیون دلار آن مختص ایرانیان بوده است.

وی با بیان این‌که فیلم‌های ساخته شده در ایران باید نشان‌دهنده تمدن و فرهنگ بزرگ مردم این سرزمین باشد، افزود: سردمداران امریکا که دشمنان ملت ایران نیز هستند به فرهنگ و تمدن بزرگ مردم ایران اعتراف می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: رئیس جمهوری امریکا زمانی که قصد تبریک نوروز به مردم ایران را دارد فصلی از سخنان خود را به تشریح فرهنگ پرآوازه مردم ایران اختصاص می‌دهد.

وی همچنین در حوزه روابط خارجی گفت: دولت در سیاست خارجی تلاش می‌کند براساس تدبیر با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه رابطه منطقی و عقلانی مبتنی بر منافع ملی داشته باشد.

جنتی افزود: در یک سال گذشته روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی که تنش داشت بهبود یافته و تلاش می‌کنیم با تمام کشورهایی که با ایران دشمنی ندارند روابط معقول و منطقی داشته باشیم.

وی با بیان این‌که با حل و فصل مسائل هسته‌ای رونق اقتصادی گذشته را بازیابیم، یادآور شد: در حال حاضر یک مشاور اقتصادی فرهنگ و هنر نیز برای وزارتخانه تعیین شده تا هنرمندان را از لحاظ اقتصادی بتوان به خودکفایی رساند.

وی با بیان این‌که بیشترین مشکلات انجمن‌های ادبی و هنری به مسائل مادی باز می‌گردد، گفت: استاندار همدان قول کمک مبلغ قابل ‌توجهی به انجمن‌های ادبی داده ‌و وزارت ارشاد نیز مبلغی را به انجمن‌های ادبی استان همدان اختصاص خواهد داد تا خون تازه‌ای در رگ انجمن‌ها جریان یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها