سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷
زير نور 60 هزار کتاب در آستان شاه چراغ/ معروفترين اثر موزه‌اي اين كتابخانه

کتابخانه حضرت احمد بن موسی (ع) در جوار حرم شاهچراغ با دارابودن 60 هزار جلد کتاب اعم از کتاب‌های خطی، چاپ سنگی و چاپ کاغذی، 7 هزار کتاب کودک و 5 هزار جلد کتاب مرجع به کتابخوانان خدمات ارائه می‌کند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ در ضلع جنوب غربی حرم حضرت شاهچراغ (ع) کتابخانه‌‌ای قرار دارد که مزین به نام حضرت احمد بن موسی (ع) است. ساختمان قدیمی این کتابخانه سال‌های پیش در صحن مقدس آستان قرار داشته و اکنون ساختمان جدید آن در جوار مرقد مطهر حضرت شاهچراغ (ع) پذیرای علاقه‌مندان است.

ساختمان کتابخانه شاهچراغ در سه طبقه تاسیس شده است؛ در طبقه پایین بخش مخزن، بخش کودکان، بخش کتاب‌های چاپ سنگی، آرشیو مجلات و روزنامه های قدیمی و همچنین انبار قرار دارد. در طبقه دوم، سالن مطالعه برادران و بخش مرجع واقع شده و طبقه سوم نیز شامل بخش نشریات، سالن مطالعه خواهران و بخش اینترنت است.
 
تاسیس کتابخانه در سال 1343 هجری
محمد مرادپور، مدیر کتابخانه شاهچراغ (ع) درباره تاریخچه تاسیس این کتابخانه می‌گوید: ساختمان جدید کتابخانه شاهچراغ (ع) در سال 1388 با حضور جمعی از فرهیختگان، علما و ادبای استان فارس و با حضور آیت‌الله محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری افتتاح شد. پیش از این ساختمان قدیمی آن محدود به اتاق کوچکی بود که در سال 1343 شمسی در آستان مقدس وجود داشت و با 300 کتاب اداره می‌شد. پس از این تاریخ در دوره‌های بعدی مدیریت و تولیت آستان مقدس، به‌تدریج بر تعداد کتاب‌ها افزوده شده و کتابخانه به طبقه دوم آستان که اکنون موزه شاهچراغ (ع) در آن قرار دارد انتقال یافت. اما پس از این که تعداد نسخ خطی، کتاب‌های چاپ سنگی و کتاب‌های چاپ کاغذی در آستان مقدس بیشتر شد ساختمان جدید کتابخانه با حمایت تولیت وقت تاسیس شد. ساختمان فعلی در معماری شکیل و البته متناسب با ساختار معماری حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و در فضایی آرام و دلپذیر تاسیس شده است و ساختمان آن در سال 88 همزمان با روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه‌السلام در ششم ذی‌القعده افتتاح شد. 

وی ادامه می‌دهد: اکنون این کتابخانه سه هزار عضو فعال دارد و بیش از 60 هزار جلد کتاب اعم از کتاب‌های خطی، چاپ سنگی و ... در آن موجود است. علاوه بر این در بخش کودکان 7 هزار جلد کتاب و در بخش مرجع 5 هزار جلد در اختیار مخاطبان است.

 

به گفته مرادپور، کتابخانه شاهچراغ (ع) دارای بخش نشریات، سالن مطالعه خواهران و برادران به صورت مجزا، سالن پژوهش و تحقیق، بخش کودکان، بخش کتاب‌های چاپ سنگی، بخش فهرست‌نویسی و مخزن است. 

گنجایش 100 هزار جلد کتاب در مخزن کتابخانه شاهچراغ
 آن گونه که مسئول کتابخانه شاهچراغ (ع) می‌گوید مخزن این کتابخانه دارای 80 قفسه ریلی پیشرفته است که گنجایش 100 هزار جلد کتاب را داراست و به صورت مخزن بسته و رده‌بندی دیویی اداره می‌شود. 

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال خبرنگار ایبنا که در کتابخانه شاهچراغ (ع) چه موضوعاتی بیشترین فراوانی را دارد می‌گوید: بخش رمان و ادبیات و کتاب‌های مذهبی بیشترین فراوانی و البته مراجعه‌کننده را دارد. این کتابخانه در تمامی موضوعات سعی دارد تا به مخاطبان خدمات ارائه دهد. علاوه بر این آثار مورد نیاز مخاطبان بر اساس نظرسنجی‌های دوره‌ای نیز تهیه می‌شود و مراتب خدمات‌دهی کتابخانه به کاربران، اعضا و شهروندان رو به گسترش است.
 
نگهداری از قرآنی نفیس به خط احمد نیریزی 
وی همچنین درباره معروفترین آثار خطی که در این کتابخانه موجود است یادآور می‌شود: قرآنی نفیس به خط احمد نیریزی  که اکنون در موزه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)نگهداری می‌شود یکی از این آثار است. 

مرادپور درباره سایر فعالیت‌های فرهنگی این کتابخانه می‌افزاید: برگزاری مسابقات فرهنگی به مناسبت‌های خاص، تعامل با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تعامل با کتابخانه مجلس شورای اسلامی و دانشگاهها و برگزاری کارگاه‌های آمورزشی، برگزاری نمایشگاه قرآن با همکاری دارالقرآن کریم آستان مقدس احمدی (ع) از جمله فعالیت‌های دیگر این کتابخانه است. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که کتابخانه حضرت شاهچراغ (ع) چه خدماتی را به گردشگران فرهنگی می‌دهد می گوید: اداره‌ روابط عمومي و امور بین‌الملل در اين آستان مقدس در صورت تمایل محققان و گردشگران، آنها را با این کتابخانه آشنا می‌کند. افزون بر این کتابخانه قادر است تا به کاربران مهمانی که به شهر شیراز سفر می‌کنند در قالب زائر میهمان خدمات ارائه کند. 

کتابخانه حضرت احمدابن موسی (ع) که در ضلع جنوب غربی حرم حضرت شاهچراغ (ع) واقع شده است همه روزه جز ایام تعطیل از ساعت 8 صبح تا 18  پذیرای کتابخوانان و کتابدوستان و تمامی شهروندان و زايران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها