یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
دبیرکل مجمع جهانی تقریب: اسلاميت به وحدت جامعه پيوسته است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در آيین رونمایی از مجموعه هشت جلدی «جهان اسلام» گفت: در منابع دینی ما مسأله وحدت جامعه دینی، توحیدی و اسلامی به عنوان یک اصل بنیادین تلقی شده که با اصل اسلامیت گره خورده است چراکه اسلامیت جامعه به وحدت جامعه پیوسته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امروز 12 مردادماه در آيین رونمایی از مجموعه هشت‌جلدی جهان اسلام تالیف سید یحیی صفوی که در مرکز آموزش و پژوهش های بین الملل وزارت امور خارجه، سازمان ایرانی مجامع بین المللی با اشاره به نیاز و ضرورت وحدت در جامعه مسلمانان گفت: در منابع دینی ما مسأله وحدت جامعه دینی، توحیدی و اسلامی به عنوان یک اصل بنیادین تلقی شده که با اصل اسلامیت گره خورده است چرا که اسلامیت جامعه به وحدت جامعه پیوسته است. در آیات فراوانی نیز بر این اصل تأکید شده و خاصیت اساسی اسلام، وحدت‌آفرینی است و این ویژگی ممتاز آن است.

وی ادامه داد: کاری که مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام برای تالیف این مجموعه انجام داده راهی است که نتیجه‌اش موفقیت است و باید در این عرصه کارهای فراوانی انجام شود. شکل‌گیری جامعه اسلامی ابتدا از یک وحدت اعتباری و قراردادی آغاز می‌شود که این وحدت همان وحدتی است که با شهادتین آغاز می‌شود.

آیت‌الله اراکی با اشاره به این که شهادتین و گواهی تنها یک گواهی قلبی نیست، گفت: شهادتین یک التزام به اطاعت از حضرت رسول (ص) و رهبری رسول و همان چیزی است که وحدت جامعه اسلامی را به وجود می‌آورد که این وحدت اعتباری با اطاعت عینی و عملی رسول (ص) تبدیل به یک وحدت حقیقی می‌شود؛ یعنی جامعه‌ای شکل می گیرد که قرآن از آن به جامعه برادری یاد می‌کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اضافه کرد: جامعه اسلامی قوامش به آن است که رهبری‌اش به رسول اکرم (ص) منتسب است. شرط ایمان، تسلیم به حکم رسول (ص) آن هم در مسائل جزئی و کلی است. 

وی همچنین گفت: بنابراین وحدتی که امام امت و رهبر معظم انقلاب مطرح کرده‌اند و در قانون اساسی آمده است، از بنیادهای اساسی است و اصل هویت جامعه اسلامی به آن بستگی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها