چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
عدد اعضای شورای کتاب کودک به هزار می‌رسد/ چرا مرادی کرمانی نماینده ایران شد؟

علی‌اصغر سیدآبادی آموزش نوشتن را از ویژگی‌های‌ بارز آثار مرادی‌کرمانی عنوان کرد و گفت: او در آثارش به افراد می‌آموزد که چگونه رویدادهای زندگی را به یک داستان تبدیل کنند؛ درواقع مجموعه آثار او یکی از آموزشگاه‌های داستان نویسی در کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم بررسي جايزه هانس کریستین اندرسن 2014 و دلایل معرفی هوشنگ مرادی کرمانی برای دريافت بزرگترین جایزۀ ادبیات کودکان جهان با حضور توران میرهادی، نوش‌آفرین انصاری، اسدالله شعبانی، شهرام اقبال‌زاده، علی‌اصغر سیدآبادی، هوشنگ مرادی کرمانی و جمعی از پیشکسوتان و نویسندگان کودک و نوجوان عصر سه شنبه 20 خرداد 1393 در شورای کتاب کودک برگزار شد.

نوش‌آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک با توضیح اینکه مرکز IBBY یک موسسه بین‌المللی است که مسوولیت اهدای جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن به عنوان بزرگترین جایزه ادبیات جهان (نوبل کوچک) را برعهده دارد گفت: این مرکز بین‌المللی 80 کشور عضو دارد که همه این کشورها برای به دست آوردن جایزه ادبیات جهان کاندیدا معرفی نمی‌کنند. تعدادی از کشورها که در حوزه کتاب پیشرفته هستند هربار نویسنده و تصویرگر مورد نظرشان را معرفی می‌کنند در حالی که بعضی کشورها مانند ایران یک سال نویسنده و یک سال تصویرگر معرفی می‌کند.

این عضو با سابقه شوراي كتاب كودك افزود: آشنایی با بهترین‌های جهان در بخش متن و تصویر برای نویسندگان، تصویرگران و علاقه‌مندان این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است و رودرويي با تازه‌ها و برترین‌های آثار تولیدی در حوزه کودک سبب می‌شود مخاطبان با جریان کلی ادبیات کودکان بیشتر آشنا شوند. به این منظور سعی کردیم در این برنامه درباره این جایزه و مراحل معرفی هوشنگ مرادی کرمانی به عنوان کاندیدای دریافت جایزه اندرسن را برای دست‌اندرکاران این حوزه بیشتر توضیح دهیم.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که معرفی یک کاندیدا و آماده کردن پرونده برای آن کار بسیار مشکل و زمانبری است. این کار باید با دقت و با همکاری متخصصان زیادی انجام شود که حدودا دو سال به طول می‌انجامد. به عنوان مثال ما در حال حاضر باید کار آماده کردن پرونده کاندیدای سال 2016 را که در نیوزیلند برگزار می‌شود شروع کنیم.

انصاری تصریح کرد: شورای کتاب کودک 930 عضو دارد که به زودی به هزار عضو خواهد رسید و این به عنوان یک رکورد محسوب می‌شود. هرکدام از اعضای شورا می‌تواند شخصی را با ذکر دلایل مشخص به عنوان نامزد برای این جایزه پیشنهاد دهد. افراد پیشنهاد داده شده در جلسات متفاوت در شورا مورد بررسی قرار می‌گیرند و در جلسه که به منظور انتخاب کاندیدای سال 2014 تشکیل شد، من آقای کرمانی را پیشنهاد دادم. ما قبلا هم وی را کاندید کرده بودیم و برای این منظور دو بار به خارج از کشور فرستاده شده بود.

وی گفت: اعضای شورا برای آماده کرده پرونده تلاش زیادی کردند و تا قبل از اینکه به مرحله بایگانی برسد باید مدارک زیادی به آن اضافه می‌شد. آماده کردن پرونده هوشنگ مرادی کرمانی از سال 2012 شروع شد. کمیته جوایز به طور معمول کارگروه جایزه اندرسن را تعیین می‌کند. بعد از این که کار کارگروه تمام شد پرونده به کمیته بین‌الملل تحویل داده می‌شود. در این راستا سحر ترهنده، از داوران این دوره جایزه اندرسن، در تکمیل پرونده به زبان انگلیسی و تهیه خلاصه به نام «دوسیه» بسیار تلاش کرد. همچنین نکات کلیدی که باید در یک پرونده وجود داشته باشد و مورد توجه داوران است را به آن اضافه کرد.

مرادی کرمانی جهانی مختص به خود دارد
علی‌اصغر سیدآبادی از دیگر شرکت‌کنندگان این مراسم  درادامه برنامه گفت : مرادی کرمانی از معدود نویسندگان ایرانی است که جهانی مختص به خودش دارد. او توانسته کارهای فانتزی واقع‌گرا و خوبی خلق کند و همه آثارش دارای یک سری ویژگی‌های مشترک هستند.

این نویسنده و منتقد ادبی ادامه داد: با بررسی اجمالی آثار این نویسنده شناخته شده، می‌بینیم که هیجان‌زدگی در آثار او دیده نمی‌شود، موضوع‌های کتاب‌ها خودشان را به رخ نمی‌کشند و نوعی آهستگی در آثارش دیده می‌شود. هیچ عجله‌ای برای انجام کار خاصی در داستان از او دیده نمی‌شود.

وی افزود: ویژگی مهم جامعه‌شناختی از جمله خصوصیات دیگر آثار اوست که در قالب روستایی‌نویسی و بومی‌نویسی ارزش‌هایی را به مخاطبان منتقل می‌کند که قابل تامل است. در آثار وی قضاوت وجود ندارد؛ در زمانه‌ای که همه در حال قضاوت کردن هستند نپرداختن به قضاوت در آثار جسارت خاصی می‌خواهد.

سیدآبادی ادامه داد: در جامعه ایران که قطب‌بندی‌ها بسیار قوی است افرادی مانند مرادی کرمانی مانند مفصل عمل می‌کنند و انسجام این جامعه از هم گسیخته را برعهده دارند. در سال‌های اخیر از آثاری که بتوانند تبدیل به یک خاطره جمعی شود محروم شده‌ایم اما آثار مرادی کرمانی این خصوصیت را دارد و می‌تواند با تولید خاطره‌های مشترک بین نسل‌ها ایجاد نزدیکی کند.

وی آموزش نوشتن را از ویژگی‌های‌ بارز آثار مرادی‌کرمانی عنوان کرد و افزود: او در آثارش به افراد می‌آموزد که چگونه رویدادهای زندگی را به یک داستان تبدیل کنند؛ در واقع مجموعه آثار او یکی از آموزشگاه‌های داستان نویسی در کشور محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها