یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
واگذاری نمایشگاه های استانی به تشکل‌های نشر

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین جلسه برنامه‌ریزی نمایشگاه‌های کتاب استانی بر واگذاری هر چه بیشتر امور به بخش خصوصی و تشکل‌های نشر تاکید کرد و گفت: نیاز به اصلاحات و تجدیدنظر در رویکرد کلان این نمایشگاه‌ها احساس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین جلسه برنامه‌ریزی نمایشگاه‌های کتاب استانی روز گذشته (10 خردادماه) با حضور سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان تشکل‌های نشر برگزار شد. 

 صالحی در این نشست با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: بعد از نمایشگاه کتاب تهران یکی از رویدادهای مهم فرهنگی در کشور نمایشگاه‌های کتاب استانی است اما نیاز به اصلاحات و تجدید نظر در رویکرد کلان این نمایشگاه‌ها احساس می‌شود.

وی افزود: از سال گذشته انتقاداتی به برگزاری نمایشگاه‌های استانی مطرح بود اما از آن‌جا که چرخه نمایشگاه در حال حرکت بود و همزمان جلسات هماهنگی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران نیز برگزار می‌شد، تصمیم گرفته شد تا پس از پایان نمایشگاه کتاب تهران نسبت به اصلاحات در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی اقدام شود. 

صالحی با اشاره به نگاه معاونت امور فرهنگی در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی عنوان کرد: نگاه ما این است که کارها بر عهده بخش خصوصی باشد و همچنان بر واگذاری هر چه بیشتر امور به بخش خصوصی تاکید داریم. باید ریل‌گذاری واگذاری حداکثری اتفاق بیفتد و با همین نگاه هم بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

وی افزود: نمایشگاه‌های کتاب استانی موانعی در پیش دارند که برخی از آن‌ها در کوتاه‌مدت قابل حل هستند و به همین منظور تصمیم گرفته شد تا با حضور تشکل‌های نشر نقاط ضعف و قوت نمایشگاه‌ها استانی مورد بازبینی قرار گیرد. 

همچنین در این نشست، مسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ضمن برشمردن برخی مشکلات برگزاری نمایشگاه‌های استانی گفت: بعضی ناشران و کتابفروشی‌ها با برگزاری نمایشگاه کتاب در استان‌های کشور مخالف هستد چرا که به چرخه اقتصادی آن‌ها ضرر وارد می‌کند. از سوی دیگر ناشران مهم، عمده انگیزه چندانی برای شرکت در این نمایشگاه‌ها نداشتند و دیگر ناشران نیز تلاش می‌کردند با واگذاری آثار خود به نمایندگی‌های نشر در این نمایشگاه‌ها حضور یابند. غرفه‌های کوچک و کمبود فضا نیز یکی از دغدغه‌ها و مسائل ناشران برای حضور در نمایشگاه‌های استانی بود.

وی افزود: از سوی دیگر فشردگی کار در برگزاری نمایشگاه‌های استانی موجب می‌شد تا ناشران آثار جدید خود را به نمایشگاه کتاب نیاورند و کتاب‌های در انبار مانده را در نمایشگاه‌های استانی در معرض دید مخاطبان قرار دهند. این موارد و مشکلات دیگر موجب شد تا تصمیم گرفته شود نسبت به برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه‌ها تصمیمی عاجل اتخاذ شود و جلسات کارشناسی در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

در ادامه نشست نیز نمایندگان تشکل‌های نشر به تبادل‌نظر درباره برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه‌های کتاب استانی پرداختند. 

در پایان این جلسه نیز تصمیم گرفته شد تا با هدف برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه‌های کتاب استانی، چندین جلسه کارشناسی با حضور نمایندگان تشکل‌های نشر و مسوولان برگزاری نمایشگاه برگزار شود.

در این نشست مشترک مسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، همایون امیرزاده، مشاور فرهنگی، اجرایی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد، علی شجاعی صائین، مدیرکل اداره کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد، نادر قدیانی، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، محمود آموزگار دبیر اتحایه ناشران و کتابفروشان تهران، محمدرضا حاتمی، مدیرمسوول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی و محمود حسینی، مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان قم حضور داشتند.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط