شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲
درخواست​هاي رییس اتحادیه ناشران و رسول جعفريان از رييس مجلس

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از رییس مجلس شورای اسلامی خواست تا اختلاف 14 ساله معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان را حل کند، رسول جعفريان نيز درخواستي درخصوص شبکه​هاي اجتماعي از لاريجاني عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نادر قدیانی، از ديگر سخنرانان مراسم اختتامیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به سخنان رياست محترم مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: نمايشگاه كتاب تهران يكي از بزرگ‌ترين رخدادهاي فرهنگي كشور است؛ هيچ نمايشگاهي در دنيا به اندازه نمايشگاه كتاب تهران بازديدكننده ندارد بنابراين از شما مي‌خواهم براي اين رويداد بزرگ فرهنگي اساس و نظامي بيانديشيد و به كمك شهرداري مكان مناسبي براي برگزاري آن در نظر بگيريد تا براي هميشه تكليف نمايشگاه كتاب تهران مشخص شود.

وي افزود: اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران تنها مجمع قانوني در حوزه نشر به شمار مي‌آيد. بارها از طريق كميسيون فرهنگي نامه‌هاي پي‌درپي به منظور رسيدگي به وضعيت نشر كشور به مجلس ارسال شده اما متاسفانه ترتيب اثري صورت نگرفته از شما خواهش مي‌كنم به كمك صنعت چاپ و نشر كشور بشتابيد.

قدياني بيان كرد: در سال 1388 قانوني با عنوان معافيت ناشران و كتابفروشان از پرداخت ماليات به تصويب مجلس رسيد اما اين قانون اجرا نشد از شما مي‌خواهم نسبت به عملياتي شدن قطعي اين قانون تمهيدات جدي بينديشيد و در سال فرهنگ و اقتصاد جلسه‌اي با حضور مسئولان سازمان امور مالياتي برگزار كنيد و بر اين اختلاف چندين ساله پايان دهيد.

مناسبات بین المللی کتاب تقویت شود
بخش ديگر اين نشست به سخنراني رسول جعفريان، نويسنده حوزه دين و تاريخ اختصاص يافت. وي با بيان اينكه شروع تمدن بشري با كتاب است گفت: پژوهشگر مي‌تواند افكارش را با اهالي فرهنگ به مشاركت بگذارد؛ تمدن اسلامي از اين جهت ويژگي بسيار ممتازي دارد و سهم مسلمانان در نشر علم و تفكر يك نقش بسزايي است كه متاسفانه چند وقتي است كه متوقف شده است. البته با برگزاري نمايشگاه كتاب و ساير اقدامات فرهنگي دولت جديد حس مي‌كنيم در اين حوزه جنبش جديد صورت گرفته است.

جعفريان با بيان اين‌كه نمايشگاه كتاب تهران يكي از بهترين فرصت‌ها براي مشاركت فكري است گفت: بايد مسوولان نمايشگاه كتاب تهران به جنبه مشاركتي بين‌المللي اين رويداد فرهنگي توجه ويژه داشته باشند. با توجه به اين‌كه كشور ايران با كشورهاي عربي نقاط مشترك فراواني دارد از مسئولان مي‌خواهم در طول سال به صورت مستمر به برپايي نمايشگاه‌ با کشورهای عربي اقدام كنند.

وي با بيان اين‌كه بايد فرهنگ را از مناسبات سياسي دور كنيم گفت: متاسفانه مشكلات مالي سال‌هاي گذشته باعث شد در اين دوره از نمايشگاه ارتباط بين‌الملل كمرنگ شود بنابر اين پيشنهاد مي‌كنم با انديشيدن تمهيدات جدي‌تر براي سال‌هاي آينده اين ارتباط تقويت شود.

اين مولف حوزه تاريخ و دين با بيان اين‌كه نمايشگاه امسال مظهر اعتدال بود، عنوان كرد: ما مي‌توانيم هم از طريق كتاب و هم از طريق شبكه‌هاي اجتماعي تاثير ايران و اسلام را در جهان چند برابر كنيم و زمينه ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني را فراهم كنيم.

جعفريان با بيان اين‌كه دولت جديد فرصتي براي به مشاركت گذاشتن افكار در فضاهاي بهتر است گفت: براي هيچكس هيچ محدوديتي وجود ندارد. همه حق حرف زدن در چارچوب اسلام را دارند.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ساعت 20 امروز (20 اردیبهشت) به کار خود پایان می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها