یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
فرهنگ ايران متن‌محور است

بهمن نامور مطلق، پژوهشگر گفت: پيرامتن‌ها آستانه ورود به متن كتاب است، به‌طوري كه خواننده را به مطالعه كتاب دعوت مي‌كند اما متاسفانه فرهنگ ايران فرهنگی متن‌محور است.

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) در نشست بررسي محتوايي و زيبايي‌شناختي حوزه علوم انساني که در سراي اهل قلم  نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اين‌كه هيچ گاه متن به صورت عريان عرضه نمي‌شود گفت: معمولا پوششي متن‌ها را در برمي‌گيرد كه متخصصان از آن به عنوان پيرامتن نام مي‌برند. این پيرامتن‌ها واسطه ارتباط خواننده با متن اصلي‌اند.

نامور مطلق افزود: طرح روي جلد، فهرست‌نگاري و مضمون كتاب جزو پيرامتن‌ها محسوب مي‌شوند و آستانه ورود به كتاب به شمار مي‌آيند.

پیرامتن راهی برای ورد به کتاب
اين عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي، با تاكيد دوباره بر جذب مخاطب از سوي پيرامتن گفت: خواننده در ابتدا با متن كتاب در ارتباط مستقيم نيست بلكه پيرامتن‌ها هستند كه او را تشويق به مطالعه كتاب مي‌كنند و به خواننده آگاهي مي‌بخشند.

اين مدرس دانشگاه پيرامتن‌ را ابزاري براي معرفي مناسب كتاب دانست و گفت: متاسفانه فرهنگ ما توجه كمي به پيرامتن داشته است و بيشتر سرمايه خود را بر متن‌ها مبذول كرده است.

رابطه ناقص در تعامل طراح و مولف
نامور مطلق در ادامه اين نشست خطاب به حاضران گفت: در كشور ما رابطه‌اي ناقص بين مولفان و طراحان جلد كتاب ديده مي‌شود، چنانچه بسياري از طراحان بدون آشنايي با محتواي كتاب دست به طراحي جلد مي‌زنند.

وي در ادامه پيرامتن را محل ظهور ناشران دانست و گفت: پيرامتن محل تلاقي ناشران و مولفان است چرا كه ناشران وظيفه اقبال‌گري و دعوت خوانندگان به كتاب را برعهده دارند.

مخاطبان را جدی بگیریم
مريم لاري، ديگر سخنران اين نشست به شيوه‌نامه دانشگاه شيكاگو به عنوان منبع اصلي ويراستاران اشاره كرد و گفت: كتاب و تناسب ظاهري آن از موضوعات مهمي است كه ناشران و مولفان بايد به آن توجه كنند.

وي با اشاره به سابقه چاپ در اروپا و رواج آن در ساير كشورها گفت‌: علاوه بر زيبايي طرح جلد كاربردي بودن موضوع از نيازهاي اساسي يك كتاب است تا بتواند مخاطبان خود را جذب كند.

لاري مخاطب‌سنجي را مهم ارزيابي كرد و گفت: طراحان كتاب بايستي مخاطبان را از نظر سني و مقطع تحصيلي در نظر داشته باشند. همچنين بايد بدانند كه گاه افراد غيردانشگاهي نيز علاقه‌مند به مطالعه كتاب‌هاي آكادميك هستند، به همين دليل صاحبان نشر نبايد تنها به كارهاي دانشگاهي بسنده كنند.

اين استاد دانشگاه افزود: ورود به متن اصلي براي شناسايي مخاطب بايد با كار كارشناسي انجام شود، همچنين الگوهايي طراحي شوند كه خصوصيات يك كتاب در طراحي جلد آن نمود پيدا كند.

لاري تصويرسازي را يكي از اصول مهم در طراحي كتاب دانست و گفت: تكنيك‌هاي جديد چاپ و تعامل بين طراحان و مولفان از عوامل مهمي است كه بايد مد نظر كارشناسان قرار بگيرد.

نشست «بررسي محتوايي و زيبایی‌شناختي كتب دانشگاهي حوزه علوم انساني» در محل سرای اهل قلم بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها