دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
مومنی: راه‌اندازی جشنواره‌های متعدد کار ماندگار امیر ادبیات است/ نگاه فردی جهادی بود

محمد مومنی، از تاسیس جشنواره‌های داستان انقلاب، داستان بسیج و شهید غنی‌پور به عنوان کارهای ماندگار امیرحسین فردی یاد کرد.

به گزاش خبرگزاری کتاب، رییس حوزه هنری در مراسم نکوداشت امیرحسین فردی، عنوان کرد: روش منش او مصداق آیات شریفه‌ای است که عزت را فقط در وجود لایزال پرودرگار می‌جوید و منبع همه عزت‌ها را ذات باریتعالی می‌داند. 

وی ادامه داد: فردی هیچ‌وقت برای خوشایند دسته‌ای از روشنفکران ادبی و هنری سخن نگفت. کلامش پاک بود و در دل‌ها می‌نشست. او مرد کارهای شایسته و عمل صالح بود. کارنامه‌اش در حوزه‌های متعدد هنری درخشان است. فردی شاگردان خوبی تربیت کرد و راه‌اندازی جشنواره‌های داستان انقلاب، داستان بسیج و شهید حبیب غنی‌پور از کارهای ماندگار اوست. 

مومنی با اشاره به روزی که فردی به عنوان رییس مرکز آفرینش‌های هنری منصوب شد، افزود: بزرگانی در این جلسه حضور دارند که آن روز هم کنار ما بودند. روزی که فردی گفت:«نگاهم جهادی است» و این کار را حتی روزگاری که باید استراحت می‌کرد هم انجام داد. 

این نویسنده حوزه انقلاب و دفاع‌مقدس ایجاد کتابخانه در مسجد جوادالائمه را از کارهای بزرگ فردی دانست و اضافه کرد: او در جنوب شهر موسسه‌ای ایجاد کرد که ادبیات انقلاب از آن سرچشمه می‌گیرد. از ویژگی‌های برجسته‌اش هم باید به پایداری در مسوولیت‌ها و جاذبه در برخورد با جوان‌ها اشاره کنم. 

نمونه تعهد به کار
در ادامه برنامه صابر امامی هم با روخوانی سروده‌اش در مدح پدر ادبیات داستانی انقلاب، به بیان خاطره‌ای از امیرحسین فردی پرداخت و پس از آن محمدحسین صفار هرندی پشت تریبون حاضر شد و اظهار کرد: سخن گفتن درباره فردی، اهلیتی لازم دارد که من آن را ندارم. 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: او کارهایی را انجام داد و کسانی هم از اول کنارش بودند که من با آن‌ها نبودم و خودم را اهل فردی نمی‌دانم اما افتخار می‌کنم در روزنامه و موسسه کیهان، دوست و همکارش بودم. فردی پاتوقی فرهنگی درست کرده بود و من مدتی آنجا حضور داشتم. 

معاون اسبق مدیرمسوول و سردبیر روزنامه کیهان با بیان این‌که اگر چنین اتفاقی نمی‌افتاد با ویژگی‌های فردی  آشنا نمی‌شدم، عنوان کرد: کسانی که اهلیت بیشتری نسبت به بنده دارند، حرف‌های زیادی از او می‌زنند که من در زمان حیات فردی و یک سال پس از درگذشتش آن‌ها را شنیده‌ام. او یک زندگی اعتقادی داشت و قدر مسلم سال‌های پیش از انقلاب و پس از آن مشی‌ای داشت که تا آخر عمر آن را حفظ کرد.  

صفار هرندی با اشاره به جنبه ورزشی زندگی فردی اضافه کرد: زندگی فردی با حرکت‌های سینوسی و زیکزاکی همراه نبود و او این حرکت‌ها را تنها در زمین فوتبال انجام می‌داد و من هم وقتی می‌توانستم خودم را حرکت دهم در زمین فوتبال با او همبازی بودم و خیلی‌ها به او کاپیتان می‌گفتند. 

وی امیرحسین فردی را نمونه تعهد به کار دانست و گفت: او در کنار زندگی اعتقادی، یک زندگی حرفه‌ای هم داشت و بسیار رفیق‌نواز بود و در رفتارش با دوستان محبت موج می‌زد. در عین حال فردی اهل نظم و انضباط بود و جایی هم که باید به دوستان تذکر می‌داد، مماشات نمی‌کرد. 

رییس اسبق نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به زندگی فردی، عنوان کرد: امیر ادبیات، نقش یک موسس را در ادبیات داستانی پس از انقلاب داشت و کیهان بچه‌ها را هم با معیارهای انقلاب اسلامی اداره می‌کرد. 

وی شخصیت پدر داستان انقلاب را بسیار مهربان توصیف کرد و افزود: هرکسی دلتنگ می‌شد سراغ فردی می‌رفت. او کسانی را که رابط خوبی با هم نداشتند صدا می‌کرد و سعی داشت در جمع دوستانش مثل شمع باشد. 

حاشیه‌های مراسم
*باقر رجبعلی، رضا اسماعیلی، مجتبی رحماندوست، علیرضا متولی، محمد ناصری و ابراهیم زاهدی مطلق، دیگر چهره‌های فرهنگی بودند که در این مراسم به روخوانی اشعار و دل‌نوشته‌ها یا ذکر خاطراتشان از امیرحسین فردی پرداختند. 

* اواسط مراسم، کلیپی از گفت‌وگو با دوستان، نزدیکان و همکاران فردی پخش شد اما این نمایش فیلم پس از چند دقیقه با مشکل فنی روبه‌رو شد و حاضران تنها دقایقی از آن را دیدند. 

* درحالی که محمدحسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نهم هنوز به سالن مهر حوزه هنری نرسیده بود، مجری برنامه چندبار نام او را برای حضور پشت تریبون صدا زد و وقتی متوجه غیبت وی در سالن شد اظهار کرد صفار هرندی حتماً در مراسم حاضر می‌شود. 

*برخی حاضران در سالن مهر حوزه هنری، پس از شنیدن اشعار و دلنوشته‌هایی در مدح امیرحسین فردی با چشم‌هایی پر از اشک سالن را ترک کردند.

*این برنامه که قرار بود ساعت 17 آغاز شود با تاخیری 20 دقیقه‌ای همراه بود و مراسم نکوداشت فردی در حوزه هنری تا اذان مغرب به افق تهران ادامه داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها