دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰
قزوه: مسابقه‌ای به نام فردی راه‌اندازی می‌شود

علیرضا قزوه در مراسم نکوداشت امیرحسین فردی که عصر روز گذشته، 7 اردیبهشت 93 در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد، از راه‌اندازی جایزه‌ای با نام این نویسنده برای کودکان نویسنده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مدیر مرکز آفرینش‌های حوزه هنری در ابتدای این مراسم اظهار کرد: وقتی خاطرات دوستانم از امیرحسین فردی را مرور می‌کردم به شعری از سپهری رسیدم با این مضمون:« شاعری دیدم هنگام خطاب به گل سوسن می‌گفت شما». فکر می‌کنم این شاعر از جنس فردی است که وقتی به بوستانی می‌رفت حتی با گل‌ها هم صحبت می‌کرد. 

قزوه افزود: این ویژگی فطرت‌های پاک است و کسی که 36 سال کنار بچه‌ها در کیهان بچه‌ها باشد این فطرت را دارد. در روزگاری که خیلی‌های طی 5 یا 6 سال نردبان ترقی را دو پله یکی می‌کنند، فردی با فطرت زلالش در این مجله ماند. 

وی در ادامه به بازگو کردن خاطرات صابر امامی و محمد ناصری از «فردی» درباره ادبیات داستانی انقلاب پرداخت و گفت: ادبیات برای رشد باید با مسجد رابطه داشته باشد و من امروز با محمد حمزه‌زاده درباره راه‌اندازی مسابقه‌ای به نام فردی برای کودکان صحبت کردم. 

سراینده مجموعه شعر «از نخلستان تا خیابان» با نقل گفتاری از فردی مبنی بر این‌که ما موسس حوزه هنری نبودیم، عنوان کرد: برخی می‌گویند ما خاک حوزه هنری را خورده‌ایم و من با استناد به این حرف فردی می‌خواهم به آن‌ها بگویم که بقیه خاک حوزه را هم بخورند! حتی وقتی فردی مسوولیت هم داشت، رمان «سیاه چمن» او برای انتشار رد می‌شد!

مدیر مرکز آفرینش‌های هنری با اشاره به نامه فردی خطاب به مخملباف گفت: امیر ادبیات پای ارزش‌های انقلاب می‌ماند و از آن‌ها دفاع می‌کرد. او با نثر قوی و شاعرانه‌اش جواب  کسانی را که به انقلاب توهین می‌کردند، می‌داد. 

«مرگ حق است، تبسم کن بگذر قیصر/ ما همه می‌گذریم آخر از این در، قیصر» قزوه در پایان سخنانش با روخوانی این سروده‌اش برای قیصر امین‌پور، آن را شرح حال امیرحسین فردی دانست.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها