یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷
نخستین فروشگاه کتاب الکترونیکی فارسی ایران افتتاح شد

در آیین افتتاحیه نخستین فروشگاه کتاب الکترونیکی فارسی ایران صبح امروز(11 اسفندماه) به طور رسمی افتتاح شد. در این مراسم فیدیبو پل ارتباطی میان ایرانیان با هم و سایر نقاط جهان توصیف شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین افتتاح نخستین فروشگاه قانونی کتاب الکترونیک فارسی امروز (11 اسفندماه) در محل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با حضور دکتر علی جنتی، سیدعباس صالحی، نادر قدیانی و جمعی از اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.

در ابتدای این آیین مجید قاسمی؛ مدیر پروژه فیدیبو درباره این پروژه مباحثی را توضیح داد و گفت: در تولید فیدیبو اتفاقات مختلفی رخ داد که ما سه راه حل پیش رو داشتیم. نخست؛ به سراغ ناشران برویم و از آنان Pdf کتاب‌هایشان را بگیریم که این اتفاق خدمتی به ایران نخواهد بود و ما را در همان عقب‌ماندگی قرار می‌داد. دوم؛ چیزی شبیه کتاب‌های بین‌المللی با پسوردی ناشناخته که تا 5 سال دیگر هیچ جای جهان آن را نمی‌شناخت و رابطه را با جهان از دست می‌دادیم. اما سومین راه‌حل سخت‌ترین آنها بود همگام شدن با دنیا. بازی در این عرصه سخت بود زیرا ما قواعد آن را ننوشته بودیم و اکنون بسیاری از مطالبی که عرضه کردیم مدعی هستیم که خیلی بهتر از جهانیان ارایه کردیم.

وی ادامه داد: امروز درباره شکل‌گیری کتاب صحبت نمی‌کنیم بلکه همه تلاشمان برای معرفی رسانه‌ای است که در آن می‌توانیم فیلم، عکس، جایزه و آزمایش را در قالب کتاب بگنجانیم.

قاسمی با بیان این‌که اکنون در کمتر از 2 ساعت می‌توانیم یک کتاب با 2 هزار پاورقی را تولید کنیم، گفت: فیدیبو این قابلیت را دارد که فایل‌های آثاری را که در زرنگار بسته شده‌اند در قالب کتاب تولید کرده و افراد می‌توانند این کتاب‌ها را با حذف هزینه چاپ از این پایگاه اینترنتی خریداری کنند و حتی هدیه دهند.

وی افزود: این سیستم قابلیت تغییر اندازه واژگان متن و رنگ زمینه کتاب، فهرست اثر و نگارش یادداشت‌ها را دارد. همچنین تمام یادداشت‌هایی که خواننده در حین مطالعه در این کتاب الکترونیکی یادداشت می‌کند هرگز از بین نمی‌رود. حتی اگر دستگاه رایانه دزدیده شده یا از بین برود. این سیستم نیز کتاب‌ها را به صورت کدگذاری به مخاطبان خود ارایه می‌دهد و اگر کسی آن را منتشر کند به آسانی مشخص می‌شود.

مدیر پروژه فیدیبو یادآور شد: تمام قطعات و ابزار این سیستم از کشور اوکراین تامین می‌شد و با بروز اتفاقات کنونی در این کشور تامین این قطعات برای ما سخت‌تر شده است البته قول‌هایی داده شده که به زودی جوهر الکترونیکی را وارد کشور کنند تا کتاب‌های الکترونیکی مانند کتاب کاغذی در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

در ادامه این آیین مهدی فیروزان، مدیرعامل شهر کتاب و فیدیبو با بیان این‌که کشف خط یک پیچ و فرار تمدنی را فراهم کرد به کمک این کشف بشر توانست خاطرات و احساساتش را مکتوب کند، گفت: امروز هزار خاطره در قالب عکس، فیلم و متن کتاب وجود دارد و میراث فرهنگی بشر تا امروز در یک قالب بود اما چند سالی است که شکل آن تغییر کرده است. میراث و تمدن بشری امروز در جایی نگه داشته می‌شود که در گذشته نمی‌شد و آن فضای اینترنت است. در حقیقت تمام آینده ما فضای تخیلی آمیخته با دانش بشری است حضور در فضای دیجیتالی یعنی حفظ میراث فرهنگی.

وی افزود: ناشران اگر تا امروز میراث و دانش را در کتاب می‌آوردند اکنون پا در بخش دیجیتالی می‌گذارند و آن را در این فضا ارایه می‌دهند. با راه‌اندازی فیدیبو یک بازار جدید و حوزه‌ای در صنعت تمدن‌ساز فراهم شده است.

مدیرعامل شهر کتاب با بیان این‌که فیدیبو تا منتهای دنیا افکار را می‌برد و نیز منعکس‌کننده افکار دنیا به ایران است، گفت: بسیاری از کتاب‌ها که قابل انتشارند 100 تا 200 مشتری دارند و اینک انتشار کتاب با بهای گران کاغذ بسیار سخت است اما فیدیبو فرصت نشر آن را با کمترین هزینه فراهم می‌کند. در حقیقت فیدیبو می‌تواند اندیشه ما را به زبان فارسی و هر زبان دیگری در سراسر دنیا منتشر کند. البته به شکل قانونی نه به شکل pdf.

وی فیدیبو را پل ارتباطی ناشران تهرانی با شهرستانی و سراسر دنیا توصیف و بیان کرد: ما می‌توانیم کتاب را براساس مشتری منتشر کرده و به فروش برسانیم در حقیقت فیدیبو ناشر جامع است و با هیچ نگاهی کتاب را چاپ نمی‌کند در حقیقت هر اثری که مجوز چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد گرفته است قابلیت انتشارات در فیدیبو را دارد. فیدیبو خطی و سیاسی کار نمی‌کند تنها با نگاه سرمایه‌گذاری در حوزه کتاب فعالیت خواهد کرد.

دکتر ناصر فکوری، استاد دانشگاه تهران و جامعه‌شناس درباره این فروشگاه الکترونیکی اظهارنظر کرد و گفت: جهان مجازی پتانسیل زیادی دارد و امکانات فراوانی را فراهم می‌کند البته همین جهان مجازی با مقاومت‌های زیادی از جانب استادان دانشگاه و نویسندگان روبه‌رو شده است.

وی توضیح داد: نشر و کتاب از نگاه تاریخ‌شناس فرانسوی در سه بخش طبقه‌بندی می‌شود نخست انقلاب نوسنگی است که انسان برای اولین‌بار خط و ریاضیات را درک و ابداع کرد. دوم تولید کاغذ در چین که همزمان با اختراع دستگاه چاپ در اروپا شد و سوم انقلاب اطلاعاتی است که حدود 30 سال از شکل‌گیری آن می‌گذرد. در حقیقت میزان اتفاقات در این 30 سال بیش از اطلاعات در کل تاریخ بشر است.

وی ادامه داد: سیستم‌های الکترونیک در حال بازسازی شدن‌ هستند و می‌توان تصور کرد که یک کتاب الکترونیک شبیه کتاب کاغذی با همان رنگ و بو تولید شود. کتاب معجزه‌آسایی که هر دفعه جلد، رنگ و محتوای آن تغییر می‌کند. بنابراین، کتاب‌های 50 سال آینده بازسازی کتاب‌های کاغذی در قالب الکترونیک هستند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که جامعه امروز تفاوت اساسی با ابتدای انقلاب اسلامی و قرن حاضر دارد، گفت: اینک زنان به طور گسترده وارد جامعه شدند و کودکان نیز به عنوان مصرف‌کنندگان فرهنگ وارد سیستم اجتماعی شده‌اند. به نظرم در چنین کشوری ما باید وارد قوانین بین‌المللی شویم و ضروری است که قانون کپی‌رایت را بپذیریم.

وی افزود: همچنین مساله ممیزی بر کتاب باید از بین برود و مسوولیت نشر محتوای کتاب به نویسنده و ناشر آن سپرده شود.

وی درباره فیدیبو توضیح داد: اجرای چنین برنامه‌ای با اینترنت ایران مسخره است زیرا دنیا با سرعت در تکاپو است و سرعتی که ما داریم سرعت شتر هم نیست. سرعت اینترنت و فیلترینگ باید به طور مطلق از بین برود. فیلترینگ باید به خانواده‌ها واگذار شود دولت اگر خود را متصدی دانسته و جای معلم و پدر و مادر را بگیرد اصلاً منطقی و مشروع نیست. سیستم فیلترینگ در حرکت امروز افراد به سوی برنامه‌های ماهواره‌ای ممنوعیت واقعا غیر کاراست.

در بخش دیگر این آیین دکتر علی جنتی فیدیبو را جالب و جذاب توصیف کرد و گفت: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که به هم پیوسته و دایما در حال تحول است. ضرورت دارد فاصله‌مان را با دنیا کاهش داده تا کشوری عقب‌مانده نباشیم. در سال 1404 باید از نظر سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و متخلق به اخلاق الهام‌بخش دنیا باشیم. اما کشور مفلوک و عقب‌افتاده اقتصادی و دارای اقتصاد اداری هرگز نمی‌تواند الهام‌بخش دنیا باشد.

وی ادامه داد: اقدام کنونی مسوولان پروژه فیدیبو تحسین‌برانگیز بوده و نیز اجتناب‌ناپذیر است. امیدوارم با کمک این ابتکار تقاضا برای مطالعه و آموختن بیشتر شود. باید بکوشیم میراثی را که داریم به همه جا دنیا منتقل کنیم.

وی با بیان این‌که باید از هر پدیده جدیدی به نفع آرمان‌های خودمان بهره ببریم و نباید به سرعت با آن مقابله کرد، گفت: تاکنون نتوانستیم مانع ماهواره‌ها شویم. در تهران یک پروژه تحقیقاتی توسط سازمان فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شد و مشخص شد که 71 درصد مردم تهران ماهواره دارند. بنابراین، ما نباید بگوییم 71 درصد مردم تهران شب‌ها کارهای غیرقانونی می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با پذیرش سخنان دکتر فکور عنوان کرد: ما در قوانینی از سوی مجلس و انقلاب فرهنگی محصوریم که البته بسیاری از آن‌ها بجاست. با کمک همه ناشران و عضویت در این شبکه خواهیم کوشید تا فرهنگ‌مان را به داخل و خارج از کشور منتقل کنیم. همچنین باید به صنعت چاپ و نشر نیز کمک کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها