دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۲
مقام معظم رهبری به معنای واقع موحد است

آیت‌الله حائری شیرازی گفت: مقام معظم رهبری به معنای واقع موحد است و بدون چون و چرا هر چیزی را که امام خمینی(ره) می‌فرمودند می‌پذیرفتند، چرا که ایشان را نافذ‌الحکم می‌دانستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مراسم رونمایی از ترجمه فارسی کتاب «اجتهاد و نوآوری فکری آیت‌الله خامنه‌ای» اظهار کرد: در دوره غیبت کبری و فقیه جامع‌الشرایط نافذالحکم است و چون نافذ است وقتی به او ماموریت داده می‌شود، این حکم باید اجرا شود.

حائری شیرازی با بیان این‌که مقام معظم رهبری پس از پایان دوران ریاست جمهوری گفتند که اگر امام خمینی(ره) مرا به عنوان مسوول عقیدتی سیاسی یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان بفرستند، بدون شک می‌پذیرم، اظهار کرد: این مساله بیانگر اخلاص ایشان است و نشان می‌دهد که او موحد است و دنیای او بهشت است.

وی افزود: مقام معظم رهبری طوفان‌های عمیقی در این سال‌ها تحمل کرده‌اند که بیانگر ریشه‌دار بودن اخلاص ایشان است.

آیت‌الله حائری شیرازی با بیان این‌که مقام معظم رهبری با برگزاری بزرگداشت برایشان به شدت مخالفت می‌کنند، اظهار کرد: این مساله بیانگر اخلاص ایشان دارد.

وی همچنین به بحث درباره موضوع امنیت پرداخت و گفت: امنیت دو رکن دارد. وقتی دو انسان نسبت به هم اطمینان داشته باشند و در امان باشند، می‌توان گفت که این دو رکن به دست آمده که حاصل آن اطمینان و اعتماد متقابل شده است. جهان تشنه امنیت است و با امنیت، اقتصاد، سلامت، رشد و حیات معنا پیدا می‌کند.

این عالم دینی بیان کرد: اگر بخواهیم جایگاه امنیت را در حیات انسانی تبیین کنیم باید به اقتصاد، سیاست، رشد و تکامل توجه کنیم و بگوییم که همه این‌ها در یک مجموعه قابل بررسی هستند. 

آیت‌الله حائری شیرازی با بیان این‌که ادیان برای ایجاد امنیت آمده‌اند، گفت: جهنم اخلاقی انسان‌ها ریشه در ضعف توحیدی دارد. یک انسان مشرک جایی در بهشت ندارد و هر انسانی باید تنها به وجود خدا ایمان داشته باشد.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: حتی درباره پیروزی انقلاب اسلامی هم نباید بگوییم که اگر امام خمینی (ره) نبود، پیروز نمی‌شدیم، بلکه باید بگوییم که خداوند با منتی که بر سر ما گذاشت و با وجود حضور ایشان، پیروزی را فراهم کرد. 

پیش از آیت‌الله حائری شیرازی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا زائری، نایب رییس معهد معارف حکمیه در لبنان نیز طی سخنانی گفت: این موسسه در زمینه اندیشه شیعه در فضای کشورهای عربی به ویژه لبنان شناخته شده و مرکز معتبری برای نخبگان فکری و فلسفه است. بسیاری از نخبگان مسلمان شیعه و سنی با این مرکز در ارتباط هستند و فعالیت‌های نوشتاری، فکری و نشر کتاب‌های فلسفی و دینی را به عهده دارند.

وی افزود: این موسسه تصمیم گرفت در فضای فعالیت‌های دینی با برگزاری همایش اجتهاد از منظر آیت‌الله خامنه‌ای، اندیشه ایشان را معرفی کند. این همایش خرداد سال سال 1390 برگزار شد و شرکت‌کنندگان بسیاری از جمله مفتی اهل سنت در استرالیا و بسیاری از شخصیت‌های اروپایی در این همایش حضور داشتند و فضایی فکری در این همایش ایجاد شد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: با توجه به بیداری اسلامی ایجاد شده در کشورهای منطقه، خلأ نظریه‌های تئوریک به شدت احساس می‌شود. به همین دلیل موسسه معهد معارف حکمیه با هدف فراهم ‌کردن فضایی میان نخبگان فکری ایران و نخبگان جهان اسلام این همایش را برگزار کرد که در ادامه آن نیز همایش دیگری در سال آینده با عنوان «مردم‌سالاری دینی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» برگزار خواهد شد.

در ادامه از ترجمه فارسی کتاب «اجتهاد و نوآوری فکری آیت‌الله خامنه‌ای» رونمایی شد. این کتاب با هدف آشنایی با اندیشه‌های متفکران مسلمان و غیرمسلمان درباره آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شده است. اثر حاضر ترجمه‌ مقالات ارایه شده در همایش «اجتهاد از منظر آیت‌الله خامنه‌ای» است که در بیروت برگزار شد. مقالات این کتاب توسط انتشارات سروش ترجمه و راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها