شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
نظام آموزشی جزوه‌ای؛ آفت آموزش عالی ایران

جلال حجازی دهاقانی، چهره ماندگار مهندسی مواد و متالوژی، نظام آموزشی جزوه‌ای و غیرمتکی بر كتابخانه، همچنین نبود مطالعه منابع روز را از آفت‌های آموزش عالی ایران دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر جلال حجازی دهاقانی، سال 1320 در بهبهان متولد شد. وی فارغ‌التحصيل هنرسرای عالی و دارای مدرک دكترای متالورژی صنعتی از دانشگاه بيرمنگام انگلستان است.

حجازی دهاقانی، پس از اخذ مدرک دكترا و بازگشت از انگلستان، به عضویت هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ايران درآمد و پس از طی مراحل استادياری و دانشياری، در سال 1370 به سمت استادی آن دانشگاه نايل شد. وی در پنجمین همایش چهره‌های ماندگار در سال 1384، به‌عنوان چهره ماندگار رشته مهندسی مواد و متالورژی معرفی شد. 

آثار و مقالات
وی در كنار تحصيل، مطالعه و تحقيق، به تاليف آثاری درباره مهندسی مواد متالورژی، تحليل علمی و آماری صنايع ريخته‌گری ايران، كوره‌ها، آلياژهای هادی پراستحكام مشغول بوده است که از آن میان می‌توان به کتاب‌های «شمش‌ریزی»، «انجماد و اصول متالورژیکی ریخته‌گری» و «اصول ریخته‌گری» اشاره کرد. 



برخی از مقالات منتشر شده از حجازی دهاقانی عبارت‌اند از «فناوری و دانش فنی: فصلنامه آموزش مهندسی ايران، شماره 48، زمستان 1389»، «استفاده از سنگ ساينده جهت ارزيابی رفتار سايشی فولادها: نشريه مهندسی متالورژی و مواد، سال بيست و يكم، شماره 2، 1389» و «بررسی تاثير برخی عوامل اصلی بر رفتار سايشی فولاد هادفيلد: دو فصلنامه علوم و مهندسی سطح ايران، شماره 7، 1388».

از دیگر مقالات وی می‌توان به «بررسی اثر كربن بر مقاومت اكسايشی همدمای فولادهای آستنيتی مقاوم به حرارت سری (Hk): فصلنامه اميركبير، شماره 64، بهار و تابستان 1385»، «دسته‌بندی و بازيابی قراضه‌های آلومينيم: ويژه‌نامه ريخته‌گری، شماره 32، زمستان 1384»، «انرژی مصرفی در فرآيند ريخته‌گری قطعات آلومينيم: ويژه‌نامه ريخته‌گری، شماره 31، پاييز 1384»، «شكل‌پذيری آخال‌های اكسيدی در حين كار گرم يك فولاد كم آلياژ: مجله فنی و مهندسی دانشگاه مازندران، شماره 7، بهار 1384» و «آموزش مهندسی مواد و متالورژی در ايران: فصلنامه آموزش مهندسی ايران، شماره 26، تابستان 1384» اشاره کرد.

از حل آسیب‌های فرهنگی تا رفع مشکلات رشته‌ها 
این چهره ماندگار معتقد است: «تنگناها و موانع توسعه علمی و فناوری ايران در بسياری جهات از تنگناها و موانع عمومی آن‌ها خارج نيست. صنعت متالورژی و علوم متالورژی، نظير ساير صنايع و علوم، خارج از خاستگاه اجتماعی و خارج از ارتباط با ديگر فعاليت‌های انسانی مفهوم و معنا ندارد.» 

وی می‌گوید: «اين رشته از فعاليت‌، نظير تمام فعاليت‌های فكری، علمی، هنری و عملی انسان در يك خلاء اجتماعی شكل نمی‌گيرد و مانند تمامی آن‌ها به سياست، حكومت، فرهنگ، اقتصاد، ارتباطات، زيربنای اجتماعی و امنيت همه‌جانبه وابسته است و از همين رو است كه در هرگونه تحليلی در مورد بررسی علل و موانع توسعه يا عوامل پيشبرد آن در تمام زمينه‌ها اعم از مهندسی، پزشكی، كشاورزی، بازرگانی، دفاعی و ... به عوامل مشتركی برخورد می‌كنيم كه از موضوع حرفه‌ها و تخصص‌ها خارج است و بايد به‌صورت اصولی و كلی به آن‌ها پرداخته شود، آن‌گاه كه در مبارزه با نقطه آسيب‌پذير جامعه و فرهنگ خود پيروز بيرون آمديم، می‌توانيم موانع و مشكلات حرفه‌ها و رشته‌ها را جداگانه بحث كنيم.» 

ضرورت پاسخگویی ارزان و فوری به نیازهای جوانان
به اعتقاد جلالی دهاقانی: «آموزش عالی ايران در درون خود آفت‌ها و آسيب‌هايی را رشد داده است كه متاسفانه بسياری از آن‌ها به‌عنوان يک اصل نيز پذيرفته شده‌اند؛ عدم برنامه‌ريزی جامع و تحقيق‌شده و تغييرات مقطعی، آنی و سليقه‌ای، نظام آموزشی جزوه‌ای و غيرمتكی بر كتابخانه و آزمايشگاه، نبود مطالعه منابع روز، سياست‌زدگی به‌جای توسعه شعور سياسی و اجتماعی، فقدان پژوهش و ساختار پژوهشی، پاسخگويی ارزان و فوری به نيازهای كاذب يا واقعی جوانان با توسعه و رشد مراكز آموزشی، بدون توجه به ابزارهای اصلی نظير بودجه، امكانات، فضا و استاد، اشتغال غير تمام‌وقت استاد و دانشجو و پديده غيرعلمی و غيراخلاقی حق‌التدريس، عدم گزينش منطقی دانشجو براساس محورهای استعدادسنجی، علاقه و توانمندی و مدرک‌گرايی برخی از این آفت‌ها محسوب می‌شوند.»

وی مدرس بازنشسته دانشگاه علم و صنعت ایران است و تدریس دروس مربوط به رشته مهندسی مواد و متالوژی و مشاوره و نظارت بر هفده پایان‌نامه کارشناسی ارشد را در کارنامه خود به‌ثبت رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها