شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴
هر اختراع یک کتاب

باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، اختراعات اعضای خود را با هدف معرفی و آشنایی علاقه‌مندان، در قالب کتاب ارایه می‌کند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در راستای اجرايی کردن منويات مقام معظم رهبری در حوزه برنامه‌ريزی، برای جذب نخبگان و جلوگيری از فرار مغزها آغاز به کار کرده است. این باشگاه به عنوان نخستین مركز شناسايی، جذب، هدايت و حمايت پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاهی در كشور، در سال 1377 تاسيس شد. 

باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان؛ فعال در حوزه نشر 
این مرکز تاکنون تعداد 873 عنوان كتاب در حوزه‌های مختلف پزشکی، مهندسی، علوم انسانی، تربیت بدنی، علوم تجربی، دامپزشکی و دندانپزشکی را منتشر کرده است که «پردازش سیگنال‌های دیجیتال»، «واژه‌نامه مهندسی برق»، «اصول بیهوشی با داروهای تزریقی»، «مرجع جامع و کامل میکروکنترلرهای AVR»، «فیزیک پایه الکتریسیته و مغناطیس»، «Haccp در صنایع شیر»، «راهنمای مراقبت‌های تغذیه‌ای بیماران HIV»، «آموزش شبیه‌سازی مکانیکی» و «پدیده‌های انتقال» عناوین برخی از این آثار را تشکیل می‌دهند.

از دیگر آثار منتشر شده در این مرکز علمی کشور می‌توان به کتاب‌های «کاربرد کامپیوتر در فیزیک»، «هیدروشیمی کاربردی در آبزیان»، «مقدمه‌ای بر نشان‌گرهای مولکولی» و «سازگاری الکترومغناطیسی در سیستم‌های الکترونیکی و مخابراتی» اشاره کرد.

مصطفی صائمیان، رییس اداره امور فرهنگی و فوق‌برنامه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، درباره برخی از موفقیت‌‌ترین کتاب‌های منتشر شده در این مرکز، اظهار کرد: کتاب «چالش‌های پیش‌روی مکانیزاسیون کشاورزی» در دو سال متوالی (90 و 89) به‌عنوان بهترین کتاب علمی و پرفروش‌ترین کتاب معرفی شد. این اثر به قلم عادل رنجی، عضو استعدادهای درخشان این باشگاه به رشته تحریر در آمده است. 

وی ادامه داد: همه آثار منتشر شده، مورد حمايت مالی و معنوی اين باشگاه بوده است. همچنين ستاد مركزی اين باشگاه (حوزه معاونت پژوهش و فناوری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان) تاكنون موفق به انتشار هشت شماره فصلنامه «ابتكار و خلاقيت در علوم انسانی» دارای درجه علمی، پژوهشی از كميسيون بررسی وزارت علوم ، تحقيقات و فناوری شده است.

صائمیان عنوان کرد: نهمين شماره از اين فصلنامه نيز در حال حاضر زير چاپ است و شماره‌های 10 و 11 در حال گذراندن مراحل ويراستاری و مقدمات چاپ هستند.

انعکاس اختراعات در آینه کتاب
رییس اداره امور فرهنگی و فوق‌برنامه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، با اشاره به سایر دستاوردهای حوزه نشر این باشگاه، اظهار کرد: اغلب اختراعات و ابتکارات اعضای باشگاه، با هدف معرفی و استفاده عموم مردم، در قالب کتاب منتشر می‌شوند و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. این فرآیند همچنان ادامه دارد، به‌گونه‌ای که چندین کتاب دیگر در حوزه‌های مختلف در دست انتشار داریم.

درختی با 242 شاخه در سراسر کشور
وی ادامه داد: این مرکز با راه‌اندازی 242 باشگاه در سراسر كشور و شناسايی و جذب 53 هزار و 713 نفر از دانشجويان فعال تا فروردين 1392 در مقاطع مختلف تحصيلی اعم از دانشجويی و دانش‌آموزی، از تمام مراكز آموزشی و موسسات آموزش عالی دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی (از اين تعداد، هفت هزار و 500 نفر، از دانشجويان دانشگاه‌های دولتی‌اند) علاوه بر نگارش مقالات در مجلات معتبر داخلی، زمينه توليد بيش از سه هزار و 100 مقاله علمی ثبت‌شده در بانک‌های اطلاعاتی معتبر بين‌المللی را فراهم آورده است. 

مصطفی صائمیان، اظهار کرد: در حال حاضر 13 هزار و 836 نفر به عنوان عضو فعال در اين باشگاه عضويت دارند و 784 نفر عضو استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان هستند، كه تعداد 350 نفر از چهره‌های استعداد درخشان با تاييد شورای هدايت باشگاه، در مقاطع بالاتر بدون آزمون پذيرفته شده‌اند.

فعالیت‌های علمی ـ پژوهشی باشگاه 
رییس اداره امور فرهنگی و فوق‌برنامه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، در معرفی برخی فعالیت‌های این مرکز، گفت: اين باشگاه با توليد بيش از 13 هزار و 114 اثر علمی و پژوهشی، سه هزار و چهار اختراع ثبت‌شده توسط اعضا، برگزاری بيش از پنج هزار و 200 كارگاه‌ آموزشی، 31 هزار و 73سخنرانی علمی و سمينار تخصصی، آموزشی، برگزاری 326 مسابقه علمی‌-‌پژوهشی، برگزاری یک هزار و 352 بازديد علمی‌-‌پژوهشی، انجام بيش از 990 طرح پژوهشی، 88 همايش بين‌المللی و ملی، 80 همايش منطقه‌ای و محلی و برگزاری 14 اجلاس سراسری، نقش پررنگی در زمينه توليد علم دانشگاه آزاد اسلامی ايفا کرده است. 
 
وی افزود: چاپ نشريه علمی پژوهشی «ابتكار و خلاقيت در علوم انسانی»، انعقاد تفاهمنامه با موسساتی مانند سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ايران، كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ايران، مركز علوم و فناوری‌های پيشرفته (CAST)، نيروی انتظامی، بنياد حكمت اسلامی صدرا (در دست اقدام) و ارایه تسهيلات به جمع كثيری از دانش‌پژوهان پرافتخار سراسر کشور، بخشی دیگر از فعالیت‌های این مرکز علمی کشور است که به حركت علمی دانشجويان مستعد و مشتاق، شتاب مضاعفی بخشيده است.
 
صائمیان در ادامه بیان کرد: برگزاری نخستين نمايشگاه ابداعات، اختراعات و دستاوردهای علمی‌-‌پژوهشی اعضای باشگاه در ارديبهشت سال 1392 در نمايشگاه دائمی خانه ملت در مجلس شورای اسلامی و قرار گرفتن نام باشگاه در كنار نام بنياد ملی نخبگان و تصويب مجلس و تخصيص بودجه سالانه كشور، از ديگر اقدامات باشگاه برای حرکت به سمت رشد و پویایی به‌شمار می‌آیند.

فعالیت‌های فرهنگی و فوق‌برنامه 
رییس اداره امور فرهنگی و فوق‌برنامه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، در پایان  افزود: این باشگاه از سال 1387، سامانه هوشمند تحت وب خود را با هدف ارتباط آنلاين با دفاتر باشگاه و نيز اعضای خود، راه‌اندازی و اجرا کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها