شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
اندیشه‌های تکفیری به دور از اسلام واقعی است

«شیخ حسن عبدالله» مفتی صور و جبل‌عامل گفت: اکنون جهان با مهمترین و خطرناک‌ترین حرکت‌های تکفیری روبه‌رو است. باید این نکته را به مسلمانان تفهیم کنیم که اندیشه‌های تکفیری به دور از اسلام واقعی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کمیسیون «وحدت اسلامی و ضرورت قرآنی» امروز(شبنه) با حضور عالمان شیعه و سنی به ریاست علامه «دکتر شیخ عبدالهادی آونگ» رییس حزب اسلامی مالزی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد. 

در ابتدای نشست آیت‌الله محمد واعظ‌‌زاده خراسانی، رییس سابق مجمع تقریب مذاهب اسلامی و صاحب مقاله «وحدت اسلامی، بیداری اسلامی و تقریب مذاهب» عنوان کرد: شیعه و سنی موارد اختلافی در اجتهاد دارند و این نوع اختلاف از لوازم اجتهاد در فروع دین است و نباید منتهی به تفرقه شود.

وی با بیان این‌که اختلاف در زمینه‌های فقهی همیشه وجود داشته است، عنوان کرد: اگر به مساله اجتهاد درست پرداخته شود به تفرقه منتهی نخواهد شد. علمای شیعه و سنی نباید بزرگان مذهب مقابل را مورد اهانت قرار دهند. این مساله از سوی همه بزرگان شیعه و سنی تاکید شده است. 

واعظ‌‌زاده خراسانی اظهار کرد: مرحوم سیدجمال‌الدین اسدآبادی از علمای بزرگ اسلام معتقد بود برای نجات امت اسلامی باید به عملکرد استعمار توجه کرد و این مهم تنها با بیداری امت اسلامی محقق خواهد شد. به همین دلیل با سفرهای مکرر به هند، مصر و بسیاری از کشورهای اسلامی تلاش کرد تا اندیشه مسلمانان نسبت به یکدیگر را اصلاح کند. از جمله راه‌هایی که منجر به بیداری اسلامی و فرهنگی می‌شود وحدت اسلامی و اتحاد است. به عقیده من، مهمترین عامل شکست و عقب‌گرایی رهبران مسلمان نیز پرهیز از تقریب مذاهب اسلامی است.

کنفرانس وحدت اسلامی، چالشی برای دشمنان اسلام 

در ادامه «شیخ حسن عبدالله» مفتی صور و جبل‌عامل با اشاره به آیه «واعتصموا بحبل‌الله جمیعاً و لاتفرقوا» گفت: قرآن درباره وحدت اسلامی تاکیدات فراوانی دارد، وحدت اسلامی از مبانی مهم فکری، اجتماعی و فرهنگی است و کنفرانس وحدت اسلامی چالشی برای همه دشمنان اسلام محسوب می‌شود، چرا که ما در این کنفرانس تلاش می‌کنیم ایده وحدت را جایگزین ایده تفرقه کنیم. اکنون جهان با مهمترین و خطرناک‌ترین حرکت‌های تکفیری روبه‌رو بوده است و باید در برابر تکفیری‌ها ایستادگی کنیم و با بیان ایده وحدت و گفت‌وگوی بین مسلمانان، اندیشه باطل برخی مسلمانان را از بین ببریم و این نکته را به مسلمانان تفهیم کنیم که اندیشه‌های تکفیری به دور از اسلام واقعی است. 

وی با مطرح کردن این سوال که «آیا منطقی است بیش از 1400 سال پس از بعثت پیامبر(ص) هنوز درباره تشنج و خشونت در بین مسلمانان صحبت کنیم و به اختلافات جزیی در مسایل شرعی دامن بزنیم؟» اظهار کرد: این اختلافات نشان دهنده عقب ‌بودن ما از گفتمان اسلامی است. مسلمانان باید با گفتمان اسلامی و با کمک علمای دین جایگاه خود را در جهان تثبت کنند.

شیخ حسن عبدالله اظهار کرد: علمای دین وظیفه تعیین‌کننده‌ای برای وحدت مسلمانان دارند ولی متاسفانه امروزه برخی علما در مقابل ظلم‌ها و جنایت‌های تکفیری‌ها سکوت اختیار می‌کنند. مساله اصلی اسلامی و مسلمان بودن است و بزرگان شیعه و سنی باید پاسخ‌گوی اتفاقات رخ داده در جهان اسلام باشند.

نقش تعیین کننده وحدت در حال و آینده امت اسلامی 

دکتر «احمد محمود کریمه» استاد شریعت اسلامی دانشگاه الاخضر مصر نیز در ادامه این کمیسیون با بیان این‌که وحدت اسلامی عنوان بسیار مهمی است، یادآور شد: وحدت در آینده و حال امت اسلامی تأثیر زیادی دارد و حافظ جایگاه امت اسلامی است و به تحقق اهداف اسلامی کمک می‌کند. وحدت به عنوان یک فریضه، بیانگر اصول و ضوابطی است که مسلمانان باید انجام دهند چون باعث تقویت مسلمانان در مقابل دشمن و نشر دین اسلام می‌شود. 

این استاد دانشگاه گفت: بررسی اختلاف بین مسلمانان درباره برخی مسایل شرعی می‌تواند فرصتی دوباره برای وحدت باشد. البته این اختلاف نباید بهانه‌ای برای دشمنان محسوب شود. تحکیم ارزش‌های و پایه‌های وحدت در امت اسلامی ضروری است. به نظر من، برای حل کردن اختلافات باید گفتمان را انتخاب کرد. ایجاد نهادهای اسلامی مانند مجمع تقریب مذاهب اسلامی به تحکیم وحدت در جهان اسلام کمک می‌کند. 

کنفرانس وحدت اسلامی فرصتی برای شنیدن همه عقیده‌ها 

دکتر «ظفر بنگاش» پژوهشگر و متفکر اسلامی کانادایی با بیان این‌که هیچ مسلمانی در جهان وجود ندارد که به آیات قرآن ایمان نداشته باشد، اظهار کرد: مسلمانانی که برادران و خواهران مسلمان خود را به خاطر اختلافات شرعی می‌کشند هم به قرآن اعتقاد دارند اما مشکلات روزمره مسلمانان منجر شده است تا از حقیقت قرآن درباره وحدت فاصله بگیرند. 

این محقق و پژوهشگر کانادیی اظهار کرد: باید این نکته را بپذیریم که هریک از ما چه شیعه و چه سنی، تمامی حقیقت را در دست نداریم و هریک از صاحبان این مذاهب تنها به بخشی از حقیقت دسترسی دارند. کنفرانس وحدت اسلامی فرصتی مناسبی است تا به عقاید هم گوش دهیم. در دنیای امروز می‌توان با تعامل ممتد، تنش‌های موجود بین مذاهب را کاهش داد. مهم‌ترین راه رسیدن به این هدف آموزش دادن علمای شیعه و سنی است. 

وی افزود: یکی دیگر از عواملی که می‌تواند وحدت بین مسلمانان را انسجام بخشد گسترش فعالیت‌های تجاری مشترک بین مسلمانان است که می‌تواند پلی برای تعامل بین مسلمانان جهان باشد.

اختتامیه کمیسیون «وحدت اسلامی و ضرورت قرآنی» فردا(شنبه) همزمان با سالروز ولادت با سعات حضرت رسول اکرم(ص) برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط