جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴
گوگل زادروز شاعر بزرگ آلمانی را گرامی داشت

همزمان با فرا رسیدن دویست و هفدهمین سالروز تولد آنته فون دروسته – هولسهوف نویسنده و آهنگساز آلمانی و یکی از برجسته ترین شاعران این کشور، گوگل با تغییر لوگوی خود تولد وی را گرامی داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روزنامه دی ولت، هنگامی که آنته فون دروسته – هولسهوف 24 ماه مه 1848 درگذشت، آثار وی در زمینه شعر کم و بیش ناشناخته بود و تازه در جریان کشمکش فرهنگی دهه 1870 بود که بر اهمیت و ارزش این بانو نزد عموم افزوده شد.

اشعار احساسی وی در مورد طبیعت که با ایده آل های آموزشی و تربیتی محافظه کارانه ای پیوند داشتند، وی را به یکی از بزرگترین شاعران زن کشور آلمان مبدل ساخت، تا سال 2001 که تصویر وی روی اسکناس 20 مارکی آلمان نیز نقش بست. امروز نیز در کنار خوانده شدن رمان کوتاه این نویسنده در مدرسه ها، با اهدای جایزه آنته فون دروسته – هولسهوف یاد وی گرامی داشته می شود.

استعداد آنته به عنوان نویسنده در دوران حیاتش برای جماعت اندکی از اهالی ادبیات آن زمان شناخته شده بود. آنته که متولد سال 1797 در مونستر است، خیلی زود در دنیای نجیب زادگان وستفالن کار نوشتن را آغاز کرد. وی به نوعی به عنوان کودک نابغه به شمار می رفت و در زمانی که تنها دوازده سال داشت، فریدریش راسمان ناشر روزنامه از وی درخواست کرد که برایش به نگارش متون شاعرانه بپردازد.

آنته در 23 سالگی تحت تاثیر خاطرات درناک جدایی اش از هاینریش اشتراوبه دانشجوی حقوق اهل گوتینگن یک سری اشعار مذهبی را به رشته تحریر درآورد. جدایی این دو از یکدیگر نتیجه توطئه ای بود که از سوی خانواده آنته به انجام رسید. در این دوران نوشته های دروسته بیش از همه تبدیل به اعترافات شخصی وی شدند که کشمکش میان او و خانواده اش را به تصویر می کشند.

از آنجا که دروسته گاهی به طور ناگهانی دچار تب و حالت خفگی می شد، برای او قطع رابطه با خانواده و زندگی به تنهایی و یا امرار معاش او صرفا از راه نویسندگی امکان پذیر نبود. با وجود این هنگامی که مادرش به استعداد او پی برد، تا جایی که می توانست از او حمایت کرد. آنته پس از درگذشت پدرش در سال 1826 همراه با خانواده اش به حومه مونستر نقل مکان کرد و مدتی به دومین استعداد خود یعنی موسیقی بیشتر بها داد. سفرهای وی به کلن، بن و نیز سوییس، به شکلی چشمگیر افق دید وی را گسترش داد. در سال 1838 با انتشار کتاب اشعارش که به شدت مورد بی توجهی قرار گرفت، بر آن شد تا نخستین قدم بزرگش را در عرصه ادبیات بردارد.

در سال 1842 انتشار رمان کوتاهی با عنوان «درخت آلش یهودی» سبب شد تا نظر اهالی ادبیات اندکی به وی جلب شود. او در این نوول به داستان قتل فریدریش مرگل می پردازد که جسد به دارآویخته شده اش سال های بسیاری بعد توسط یک یهودی در محل ارتکاب قتل بر یک درخت آلش پیدا می شود. او در این کتاب تصویری از آداب و اصول اخلاقی دنیای زندگی در وستفالن را به تصویر می کشد،اما مردم آن زمان هنوز برای درک دوگانه ای از واقعیت در خلال داستان مطرح شده بود آماده نبودند.

آنته فون دروسته – هولسهوف گر چه در زمان حیاتش به شهرت نرسید اما به خاطر برداشت های شاعرانه اش بسیار دوراندیش بود و گفته بود: علاقه ای ندارم و نمی خواهم اکنون به شهرت برسم، اما دلم می خواهد آثارم صدها سال بعد خوانده شوند.

«درخت آلش یهودی» با ترجمه مهری قدیمی‌نوران از سوی انتشارات رخسار به فارسی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها