دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۰

معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اعلام انتشار نخستین فراخوان «جشنواره پژوهشی ایثار و شهادت» گفت: انتشار 1229 عنوان کتاب از سوی نشر شاهد و 282 عنوان اثر دیجیتالی و حمایت از نویسندگان حوزه ایثار و شهادت، برخی اقدامات پژوهشی این بنیاد است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست رسانه‌ای معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور حجت‌الاسلام‌  احمد مازنی، معاون این واحد پژوهشی بعد از ظهر دیروز، 25 آذر 92 در محل این بنیاد برگزار شد. 

مازنی در این نشست با اشاره به اهمیت مشاغل پژوهشی گفت: نباید در این زمینه خست داشت و پژوهشگران باید از منزلت اجتماعی ویژه‌ای برخوردار باشند. سرمایه‌گذاری در این زمینه به دوام و پایداری رشد ملی‌ می‌انجامد. در واقع هزینه‌ای صورت نمی‌گیرد بلکه برای توسعه کشور سرمایه گذاری می‌کنیم.

 مازنی «پژوهش‌محوری» را اصل دانست و تصریح کرد: باید در این زمینه از افراد متخصص بهره بگیریم. اگر پژوهش محوری یک اصل است، باید برای پژوهش اعتبار و امکانات مورد نیاز را هم تأمین کنیم.

وی درباره فعالیت‌های پژوهشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در هفته پژوهش گفت: در این هفته، 30 کارگاه ارایه یافته‌های پژوهشی و چهار نشست علمی برگزار شد و 27 نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی بنیاد در 27 استان نیز برگزار می‌شود. همچنین نخستین فراخوان «جشنواره پژوهشی ایثار و شهادت» را منتشر کرده‌ایم و در این فراخوان، پایان‌نامه‌های دانشجویی در دوره‌های کارشناسی ارشد، دکترا و «علمی و پژوهشی» پذیرفته می‌شوند. هدف این فراخوان، ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است و در پی ایجاد بستری برای ارتقای کیفیت فعالیت‌های تحقیقاتی هستیم.

به گفته مازنی این جشنواره با همکاری دانشگاه علمی ــ کاربردی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و «زندگینامه شهدا و ایثارگران»، «خانواده‌ها و فعالیت‌های مربوط به بنیاد شهید» و «فرهنگ ایثار و شهادت» محور‌های فراخوان است. آثاری که از نیمه دوم سال 89 تا پایان سال 92 تولید و به انجام رسیده باشند، از امروز 25 آذر 92 تا پایان خرداد 93 پذیرفته خواهند شد.

وی درباره دیگر اقدام‌های پژوهشی در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: 1883 طرح پژوهشی در حوزه پژوهش بنیاد شهید به انجام رسیده است یا در حال اجراست. بیشترین طرح‌های پژوهشی در حوزه جامعه هدف بنیاد شهید بود. همچنین 30 درصد طرح‌ها مربوط به «فرهنگ ایثار و شهادت» و چهار درصد نیز مربوط به سازمان بنیاد از جمله کارکنان، تشکیلات و... است.

 مازنی با اشاره به هشت میلیون سند درباره نوشته‌های شهیدان شامل مناجات‌نامه‌ها، مقاله‌ها، یادداشت‌ها و نیز آرشیوهای دیداری و شنیداری که در شرایط مطلوبی در آرشیو صدا و سیما نگهداری می‌شوند، تصریح کرد: قوی‌ترین مرکز مربوط به اسناد شهیدان در بنیاد شهید ثبت شده‌است. همچنین «کتابخانه ایثار و شهادت» برای استفاده پژوهشگران آماده‌است.

وی به پژوهشی  برای تدوین «فرهنگ اعلام شهدا» نیز اشاره کرد و گفت: این پژوهش در مدت 10 سال با  اطلاعات مربوط به زندگی شهیدان شامل اطلاعات شناسنامه‌ای، تحصیلی، شغلی و نظامی با ملیت ایرانی بوده و درباره شهیدان انقلاب اسلامی از سال 1342 به بعد و دفاع مقدس تدوین شده است که به زودی مجموعه کامل آن منتشر می‌شود. همزمان با انتشار آن، نرم‌افزار این اثر هم به‌همراه آن ارایه خواهد شد.

برگزاری نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی با عنوان «تاریخ شفاهی ایثار و شهادت» که نیمه نخست اسفندماه‌ 92 برگزار می‌شود، انتشار 1229 عنوان کتاب از سوی نشر شاهد و 282 عنوان اثر دیجیتالی و در نهایت، حمایت از نویسندگان حوزه ایثار و شهادت از دیگر اقداماتی بود که از سوی معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در هفته پژوهش معرفی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها