شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۰
برای برگزاری جایزه ملی معتمدنژاد شتابزده عمل نمی‌کنیم

هادی خانیکی، دبیر علمی همایش علمی بزرگداشت دکتر کاظم معتمدنژاد گفت: این مراسم همزمان با نخستین روز هفته پژوهش برگزار شد اما پیر خرد ارتباطات نوین در بین ما نیست. می‌خواهیم جایزه علمی ملی و بین‌المللی به یاد مرحوم معتمدنژاد تاسیس کنیم اما در این راه شتابزده عمل نخواهیم کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، خانیکی در این مراسم که با حضور جمعی از استادان و فعالان حوزه ارتباطات همراه بود با بیان این‌که در گذشت دکتر معتمدنژاد به مراسم سمت و سوی دیگری داد گفت: این بزرگداشت برای ادامه دانش و بینش او در حوزه ارتباطات شامل روزنامه‌نگاری، روابط عمومی، حقوق و جامعه اطلاعاتی و همزمان با هفتمین روز درگذشت این استاد است. این همایش حلقه وصل بین دانشگاهیان، شاگردان استاد و فعالان حوزه رسانه است و مهر ختم دکتر معتمدنژاد نیست بلکه آغازی برای گسترش دانش ارتباطات است. 

وی در ادامه افزود: از این پس هر سال در هفته پژوهش همایش بزرگداشت و نکوداشت پدر علم ارتباطات ایران برگزار می‌شود و در تلاشیم این همایش علاوه بر دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری دیگر دانشکده‌های حوزه ارتباطات همراه باشد.

خانیکی با بیان این‌که بزرگداشت امروز صورت سه‌گانه دارد عنوان کرد: در این بزرگداشت مقام و جایگاه رسمی، یاد و خاطره و طرح آرای استاد در فضای تخصصی برگزار می‌شود. این مراسم در ادامه راه نکوداشت او که در سال 1383 برگزار شد، تعریف می‌شود و هنوز هم فکر می‌کنم که جای خالی برای پرداختن به وجوه زندگی علمی فردی که از شهر «مود» بیرجند تا مقر یونسکو در پاریس تاثیرگذار بود، وجود دارد.

وی همچنین از تلاش برای انتشار ارجنامه این نشست علمی تا سه ماه دیگر  گفت: می‌خواهیم جایزه علمی ملی و بین‌المللی به یاد مرحوم معتمدنژاد تاسیس کنیم اما در این راه شتابزده عمل نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم مصادره به مطلوب صورت پذیرد. معتقدم می‌توان به یاد او در یونسکو، جشنواره علمی خوارزمی یا جشنواره مطبوعات اقدامی انجام داد و بر اساس آن هر ساله پژوهش‌ها، تالیفات و پایان‌نامه‌های برتر در حوزه ارتباطات را معرفی و انتخاب کرد.

به گفته دبیر علمی همایش علمی بزرگداشت دکتر کاظم معتمدنژاد، دوست داریم آثار ناتمام دکتر معتمدنژاد مجددا منتشر شود و در این میان نمی‌خواهیم از او استادی غیرقابل نقد بسازیم بلکه به اعتقاد ما او تازه در آغاز راه معرفی قرار دارد.

در ادامه این مراسم محمدحسین پناهی، رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نیز در سخنانی عنوان کرد: توسعه کشورها مرهون وضعیت اندیشمندان آن‌هاست. از سوی دیگر شواهد نشان می‌دهد که پیشرفت یک کشور وابسته به پیشرفت دانش آن است که جز با توسعه مقام و موقعیت دانشمندان آن فراهم نمی‌شود.

وی افزود: باور داریم که بزرگداشت یک دانشمند بزرگداشت دانش است و این همایش در واقع ادامه همایش 9 سال پیش است که در همین دانشکده برای دکتر معتمدنژاد برگزار شد.

مهندس نصرالله جهانگرد، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به فعالیت حرفه‌ای و عملگرایی دکتر کاظم معتمدنژاد، گفت: در آغاز قرن جدید که جامعه جهانی در حال گذار بود و به دنبال راهکارهایی برای شیوه‌های مدیریت بشری می‌گشت، در خلال سال‌های 2000 تا 2005 میلادی این خوشبختی را داشتم که در جریان تدوین نظریه‌های مدیریت جامعه جهانی معاصر با معتمدنژاد حضور داشته باشم.

وی افزود: در مدت پنج سال با معتمدنژاد در 50 جلسه بین‌المللی شرکت کردیم و در تمام آن‌ها از راهنمایی‌های او استفاده کردیم و در جریان‌بخشی فرهنگی این استاد من از ادبیات او بهره بردم که بسیاری از آن‌ها در واقع بندهایی بود که مورد تصویب نمایندگان کشورهای دیگر نیز قرار می‌گرفت.

جهانگرد ادامه داد: در جریان این گفت‌وگوها رفتار معتمدنژاد بسیار عمیق و آرام و در عین حال باصلابت بود. هرگز ندیدم تندی کند و با کمال حوصله با همه برخورد و نکات اصولی را با آرامش بیان می‌کرد.

وی یادآور شد: مرحوم معتمدنژاد در حوزه ارتباطات تعاملات کاملا به روز بود و مفاهیم بسیار جدیدی را به واسطه آن‌ها خلق می‌کرد، تا جایی که می‌توانم بگویم حضور او در مجموع مذاکرات بسیار عمیق و وسیع بود، در جریان دو نشست آخر و پس از پایان سفر او دو کتاب که ماحصل این دو سفر بود، تدوین کرد و من متحیر شدم که وی چه زمانی قادر به انجام این کار شده است که البته پاسخش چیزی جز تلاش شبانه‌روزی او برای این کار نبود.

همچنین دکتر رامین معتمدنژاد، فرزند مرحوم دکتر کاظم معتمدنژاد که اکنون استاد اقتصاد دانشگاه پاریس است، در سخنانی، به ذکر خاطره‌هایی از پدرش پرداخت.

در ادامه این همایش، دکتر مهدی محسنیان‌راد، دکتر محمد سلطانی‌فر، دکتر حسینعلی افخمی، دکتر مسعود کوثری و دکتر محمدامین قانعی‌راد در نشست تخصصی «ارتباطات» به ارایه نظریه‌های خود در زمینه شکل‌گیری ارتباطات، مشکلات و آسیب‌های موجود در این حوزه پرداختند.

محسنیان‌راد، استاد و نویسنده حوزه رسانه و ارتباطات در سخنانی با طرح این سوال که ارتباطات در رسانه‌های امروز چگونه است، گفت: به نظر من ما یک وضعیت کاملا منحصر به فرد در رسانه‌های کشور داریم، به گونه‌ای که تلویزیون ایران تنها تلویزیونی در جهان است که از آن صدای موسیقی پخش می‌شود ولی آلات موسیقی در آن نمایش داده نمی‌شود.

وی افزود: همچنین در هیچ کشوری بین آن‌چه در قانون مطبوعات است و آن‌چه که قدرتمندان به حوزه مطبوعات وارد می‌کنند، تفاوت وجود ندارد. از سوی دیگر در هیچ کشوری درصد فارغ‌التحصیلان رشته ارتباطات در این حوزه به اندازه ایران کم نیست؛ به گونه‌ای که در تحقیق سال 1369 از تمام دست‌اندرکاران این حوزه تنها شش درصد تحصیل‌کرده خبرنگاری و 94 درصد دیگر دانش‌آموخته رشته‌های دیگر بودند.

محسنیان‌راد با بیان این‌که تخصص یا تعهد موضوع اصلی در این زمینه است، یادآور شد: شیوه ارتباط ما در رسانه‌ها دانشگاهی نیست بلکه تجربی است، همچنین پدیده مرگ زودرس مطبوعات یکی از آسیب‌های جدی حوزه رسانه در کشور است که همواره فعالان این حوزه را دچار نگرانی می‌کند.

وی یادآور شد: پیشنهاد می‌کنم دانشکده ارتباطات علامه‌ طباطبایی به عنوان یک دانشکده، مستقل شود تا به عنوان میراث دکتر معتمدنژاد باقی بماند، همچنین شاگردان استاد دور هم گردآیند و میثاق رادیو تلویزیونی را که این مرحوم سال‌ها بر آن کار می‌کرد تدوین و تنظیم کنند.

دکتر محمد سلطانی‌فر، استاد و فعال حوزه رسانه نیز در سخنانی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی دکتر معتمدنژاد، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های بارز وی این بود که هر وقت می‌خواست از دانشجویانش یادی کند از آن‌‌ها به عنوان همکار یاد می‌کرد و هیچگاه نشنیدم که آن‌ها را با عنوان دانشجو خطاب کند.

‌وی افزود: ‌دکتر معتمدنژاد هیچگاه وارد فضای قدرت نشد و باوجود این‌که با بسیاری از تفکرهای حاکم نزدیکی و قرابت داشت اما معتقد بود رسانه‌‌ها می‌توانند ضد قدرت باشند.

سلطانی‌فر همچنین به آرزو و خواسته دیرین پدر علم ارتباطات ایران اشاره کرد و یادآور شد: وی همواره امیدوار بود که انجمن‌های دانشگاه‌های مختلف حوزه رسانه و ارتباطات زیر پوشش یک چتر و انجمن بزرگتر قرار گیرند و دور هم جمع‌شوند تا قدرت بیشتری با موقعیت‌های مختلف داشته باشند. همچنین می‌توان انجمن واحدی برای این موضوع تشکیل داد تا هم انجمن‌ها و هم فارغ‌التحصیلان را تحت پوشش داشته باشد.

دکتر مسعود کوثری، نویسنده و مدرس دانشگاه نیز در سخنانی گفت: کار فعالان حوزه رسانه ما در سال‌های اخیر به سمتی رفته است که خبرنگاران خبرهای خود را یا اینترنتی تهیه می‌کنند یا از پشت میز و در این فرایند نه چهره مصاحبه‌شونده را می‌بینند و نه از برخوردهای او باخبرند.

وی ادامه داد: این شیوه روزنامه‌نگاری به سمت بی‌معنایی می‌رود، همچنین کهنگی قالب‌ها در نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی موجب شده است که نتوانند مخاطب جذب کنند و در این میان رسانه‌های زیرزمینی وارد شده‌اند.

در ادامه این مراسم دو میزگرد دیگر با عنوان «روزنامه‌نگاری» با حضور دکتر علی‌اکبر فرقانی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر محمد سلطانی‌فر و دکتر هادی خانیکی و «جامعه اطلاعاتی» با حضور دکتر حسن ابراهیم‌آبادی، دکتر شهیندخت خوارزمی، دکتر علی‌اکبر جلالی و دکتر سعیدرضا عاملی برگزار شد.

بزرگداشت علمی دکتر کاظم معتمدنژاد شنبه 23 آذرماه از ساعت 14 تا 20 در سالن شهید مطهری دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه‌ طباطبایی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط