چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
«خاکی از جنس آسمان» برای آشنایی اهالی رسانه با بسیج منتشر شد

سردار رمضان شریف، از دست‌اندرکاران انتشار کتاب «خاکی از جنس آسمان» گفت: یکی از دلیل‌های انتشار «خاکی از جنس آسمان»، آشنایی اهالی رسانه و خبرنگاران با عملکرد بسیج است زیرا متاسفانه بخشی از شناخت آنان متاثر از تبلیغات رسانه‌ای بیگانه است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب «خاکی از جنس آسمان» نوشته مهدی خانی، با حضور سرداران محمد حجازی، معاون آماد و پشتیبانی صنعتی ستاد کل نیرو‌های مسلح، رمضان شریف، مسوول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علیرضا افشار، از موسسان سازمان بسیج مستضعفین و خانی، نویسنده اثر پیش از ظهر امروز، ششم آذر 92 همزمان با آخرین روز هفته بسیج برگزار شد.

در  این برنامه که با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد، مهدی خانی سال 1388 را آغاز نگارش این کتاب عنوان کرد و گفت: نگارش «خاکی از جنس آسمان» بیش از چهار سال طول کشیده است. این اثر کتابی پژوهشی محسوب می‌شود و وقت‌گیرترین کار نگارشی آن، مصاحبه با مسوولان سازمان بسیج مستضعفین و فرماندهان این نهاد بود که در نهایت هم موفق به انجام مصاحبه با تمامی آن‌ها نشدیم.

این پژوهشگر بسیجی نخستین ویژگی کتاب را بررسی شکل‌گیری اندیشه راه‌اندازی بسیج در سال‌های پیش از وقوع انقلاب اسلامی در تفکر امام خمینی(ره) دانست و درباره دیگر ویژگی‌های کتاب توضیح داد: انجام مطالعه تطبیقی مبین ایران و دیگر کشور‌ها در زمینه راه‌اندازی نیروی بسیج، کارکرد و عملکرد آن یکی از مهم‌ترین مباحث کتاب است.

وی ادامه داد: در این کتاب درباره بسیج سیاسی سخن گفته شده است. مفهومی که در دنیا فقط به حرکت توده‌‌ها در ایجاد انقلاب می‌پردازد. در «خاکی از جنس آسمان» تفاوت اساسی بسیج در ایران با سایر کشور‌ها استفاده از همین ظرفیت پس از استقرار جمهوری اسلامی است. بررسی روند شکل‌گیری بسیج از آغاز تاکنون و طبقه‌بندی بسیج در 17 قشر مختلف چون بسیج طلاب، دانشجو، جامعه پزشکی و زنان، از دیگر ویژگی‌های با اهمیت کتاب است.

در ادامه این آیین، سردار شریف، از دست‌اندرکاران انتشار کتاب «خاکی از جنس آسمان»، این کتاب را حاصل احساس دو نیاز اساسی در  جامعه دانست و گفت: خبرنگاران داخلی و خارجی، محققان و مولفان در پی کتاب مرجعی درباره ساختار و عملکرد بسیج بودند. «خاکی از جنس آسمان» کلیت ساختار بسیج را به این جامعه معرفی می‌کند اما اثری همه جانبه محسوب نمی‌شود.

وی در ادامه به ضعف شناخت اهالی رسانه از ساختار و عملکرد بسیج اشاره کرد و گفت: دلیل دوم نگارش این کتاب، آشنایی این قشر با عملکرد بسیج است زیرا متاسفانه بخشی از شناخت آنان متاثر از تبلیغات رسانه‌ای بیگانه است.

سردار حجازی نیز در این مراسم، انتشار کتاب «خاکی از جنس آسمان» را اقدامی ارزنده دانست و گفت: بسیج تجربه ویژه‌ جمهوری اسلامی ایران است که با ایده حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت. در بخش‌هایی از کتاب «کشف‌الاسرار» ایشان که در سال 1342 منتشر شده، اندیشه‌های امام خمینی(ره) درباره ضرورت راه‌اندازی نیرویی جهادی مکتوب شده است.

وی ادامه داد: در حالی که در کشور‌های دنیا بسیج امری اجباری محسوب می‌شود و فردی که در این فعالیت حضور نیابد، با محرومیت‌هایی مواجه خواهد شد، در کشور ما بسیج، امری داوطلبانه است.

حجازی کتاب «خاکی از جنس آسمان» را مقدمه‌ای برای نگارش آثار دیگر در حوزه بسیج دانست و تصریح کرد: بیش از 35 سال از عمر بسیج می‌گذرد و ثبت عملکرد این نیرو در قالب یک کتاب میسر نیست. محققان باید این موضوع را از نگاه استانی نیز پیگیری کنند و فعالیت‌های این نیرو را در سطح استان‌ها و در قشر‌های مختلف مورد بررسی قرار دهند. به یقین، مسوولان بسیج در استان‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

سردار افشار، سخنران پایانی آیین رونمایی «خاکی از جنس آسمان» بود. وی این کتاب را تاریخ انقلاب اسلامی دانست و گفت: در تمام لحظه‌های انقلاب اسلامی نیروی بسیج حضور داشته است. این نیرو پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران به شیوه سازمان‌یافته‌تری به کار خود ادامه داد.

وی افزود: بسیج تکلیف و وظیفه شرعی هر انسان مومن است تا آموزش ببیند و برای روز حادثه آماده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها