سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
اغلب مدرسان هنر و ادبیات اسیر معنا هستند

محمد ضیمران از معلمان هنر و ادبیات به دلیل آن‌که از دانش‌آموزان اغلب فقط معنی کردن دروس را می‌خواهند انتقاد کرد و آنان را اسیر معنا خواند. ضیمران همچنین رویکرد معلمان و مدرسان تاریخ هنر را به دلیل تهیه جزوه از روی کتاب قدیمی «تاریخ هنر جنسن» و تدریس آن، کاری پراشتباه دانست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «هم‌اندیشی آموزش زیبایی شناسی در مدارس» عصر دیروز، چهارم آذر (1392) با حضور محمد ضیمران، کاوه تیموری و جمعی از معلمان با سابقه هنر در دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. 

ضیمران در این نشست گفت: آموزش زیبایی‌شناسی و هنر مانند آموزش فلسفه در ایران بسیار اشتباه است. ما در ایران به جای فلسفه همیشه تاریخ فلسفه درس داده‌ایم و در تدریس هنر و زیبایی‌‌شناسی نیز به همین صورت عمل کرده‌ایم. 

ضیمران در ادامه با انتقاد از مدرسان «تاریخ هنر» در ایران گفت: کتاب «تاریخ هنر جنسن» در ایران برای نخستین بار دو دهه پیش منتشر شد. از آن زمان تاکنون نیز بدون تغییر مدام تجدید چاپ می‌شود. این در حالی است که در غرب پس از مرگ جنسن، این کتاب با ویرایش‌های جدید و اطلاعاتی به روز منتشر می‌شود. با وجود این، معلمان و مدرسان هنر در ایران با تهیه جزوه‌ای از روی همین کتاب قدیمی، آن را در اختیار دانشجویان و دانش آموزان قرار دمی‌دهند و دو دهه مدام است که آن را تدریس می‌کنند. 

این محقق و مترجم حوزه فلسفه و زیبایی شناسی در ادامه با اشاره به اسیر معنا ماندن مدرسان هنر و ادبیات در نظام آموزش همگانی در کشور، گفت: معلمان مدارس، در درس‌ ادبیات مدام معانی ابیات شعرهایی را که در کتاب‌های درسی درج شده، از دید خودشان به دانش آموزان گفته و از آنان می‌خواهند که همان معانی را حفظ کنند. 

ضیمران همچنین اظهار کرد: معلمان هنر نیز از دانش آموزان به عنوان مثال معنی و منظور هنرمند نقاش از تابلویش را می‌پرسند. این روش تدریس اشتباه بسیار بزرگی است و راه خلاقیت را بر دانش آموزان می‌بندد. امروز به جایی رسیده‌ایم که باید برای پرورش خلاقیت و تفکر خلاق در دانش‌آموزان، معنا را به کناری بگذاریم. 

این مدرس فلسفه هنر در ادامه با اشاره به لزوم تدریس ساختار انواع و گرایش‌های هنر به دانش‌آموزان گفت: ما درست دیدن را بلد نیستیم و به دانش آموزان نیز یاد نمی‌دهیم. اگر از دانش‌آموزان و دانشجویان بخواهیم که یک اثر هنری به عنوان مثال یک تابلوی نقاشی را ببینند و برای ما شرح دهند که چه دیده‌اند، به این نتیجه می‌رسیم که معمولا 50 درصد تابلو دیده نمی‌شود. بنابراین باید به دانش آموزان درست دیدن را یاد داد تا بتوانند ساختارهای اثر هنری را ببینند و کشف کنند. 

ضیمران در پایان نشست به ارایه پیشنهادهایی به معلمان برای تدریس متفاوت واحدهای درسی هنر و علاقه‌مند کردن دانش آموزان به این دروس، پرداخت و چند کتاب‌های مفید برای بالا بردن سطح دانش زیبایی شناسی معلمان، معرفی کرد. 

کاوه تیموری، هنرمند خوشنویس و سردبیر نشریه رشدآموزش هنر، نیز در این نشست گفت: هدف از این نشست ارایه راهکارهایی برای معلمان برای تدریس هرچه بهتر هنر و زیبایی شناسی است. 

وی افزود: نقص بزرگی که در آموزش هنر در نظام آموزش همگانی کشور وجود دارد، نبودن واحدهایی درسی در حوزه زیبایی شناسی است. من فکر می‌کنم یکی از دلایل کم تحرکی درس هنر در مدارس نبودن تفکر زیبایی‌شناختی است و لازم است کتاب‌هایی در حوزه آموزش زیبایی‌شناسی مناسب دوره‌های ابتدایی و دبیرستان، طراحی و تالیف شود و در اختیار دانش‌آموزان و معلمان مدارس قرار گیرد. 

محمد ضیمران، دارای مدرک دکترای معرفت شناسی و آموزش فلسفه از دانشگاه ماساچوست امریکا است. 

«درآمدی بر نشانه شناسی هنر»، «فلسفه میان حال و آینده: جستاری در باب اندیشه‌های فلسفی معاصر»، «جستارهای پدیدار شناسانه پیرامون هنر و زیبایی»، «فلسفه هنر ارسطو»، «گذر از جهان اسطوره به فلسفه»، «اندیشه‌های فلسفی در پایان هزاره دوم» و «میشل فوکو: دانش و قدرت» نام تعدادی از کتاب‌های منتشر شده ضیمران هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها