چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹
صنعت چاپ به آموزش‌های آکادمیک نیاز دارد

محمدعلی انصاری‌پور، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان با اشاره به نیاز صنعت چاپ به آموزش‌های آکادمیک گفت: خرید دستگاه‌های چاپ مدرن به تنهایی کافی نیست و باید در کنار ورود آن به مساله آموزش هم توجه کنیم چرا که برخی چاپخانه‌ها دستگاه‌های مدرن و جدید را وارد می‌کنند اما روش استفاده از آن را نمی‌دانند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان در سال 1359 تاسیس شد، این اتحادیه با 250 عضو فعال در چهار رسته چاپخانه‌داران، لیتوگرافان، چاپ سیلک و چاپ دیجیتال فعالیت می‌کند، مشکلات این روز‌های صنعت چاپ بهانه‌ای شد تا سراغ مسوولان و چاپخانه‌داران این استان برویم و به درد و دل‌ آن‌ها گوش دهیم.

محمدعلی انصاری‌پور، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان اظهار کرد: درست است که چاپ فرهنگ است اما اگر جایگاه این صنعت در وزارت صنعت، معدن و تجارت بود از بودجه خوبی برخوردار بودیم. فقط عشق است که این صنعت را زنده نگه داشته، در غیر این صورت توجیه اقتصادی برای ادامه کار بسیاری از  اعضای صنف وجود ندارد.

عشق عامل ایستادگی اهالی صنعت چاپ شده است 
وی ادامه داد: تعداد کمی از چاپخانه‌ها به روز شده‌اند و بسیاری از واحدهای ما قدیمی هستند، تکنولوژی گران است و در این کمتر حمایتی انجام می‌شود از این‌رو چاپخانه‌داری هم که می‌خواهد به‌روز شود به سراغ ماشین‌های دست دوم می‌رود. 

این مسوول صنفی با اشاره به مشکلات حوزه آموزش‌ در این صنعت گفت: مشکلات آموزش بسیار حاد است،‌ بعضی چاپخانه‌ها دستگاه‌های مدرن و جدید وارد می‌کنند اما روش استفاده از آن را نمی‌دانند، این موارد نشان می‌دهد که سیستم‌های مدیریتی با روش علمی پیش نمی‌رود. 

وی ادامه داد: وقتی آموزش صحیح نیست، نیروی کار حرفه‌ای هم وجود ندارد. چاپخانه‌ای اکنون ماشین وارد کرده اما اپراتور حرفه‌ای ندارد در حالی که با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌شود نیروی‌های متخصص را آموزش داد و به صنعت آورد. 

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان ایجاد دانشگاه علمی صنعت چاپ را راهکاری برای حل مشکلات آموزشی صنعت چاپ دانست و گفت: صنعت چاپ به یک دانشگاه علمی نیاز دارد؛ دانشگاهی که وقتی دانشجویان از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند توانایی حضور در بازار کار را داشته باشند. باید به شرکت‌های واردکننده دستگاه‌های چاپ تکلیف شود که در شرایطی حق فروش دارند که به ازای فروش هر دستگاه، چند اپراتور را آموزش کامل بدهند.

انصاری‌پور در توضیح اتفاق‌های مثبت این صنعت اظهار کرد: تشکیل شورای سیاستگذاری کار خوب و مثبتی بود که امیدواریم با همان سیاست‌های قبلی ادامه پیدا کند و مدیران جدید به فکر تغییر اساسی در آن نباشند چراکه در سال‌های گذشته از تغییرات مدیریتی ضربه‌های فراوانی خورده‌ایم.

وی ادامه داد: امضای تفاهمنامه که میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته شد یکی دیگر از اقدامات مثبتی بود که در این سال‌ها اتفاق افتاد. تجربه نشان می‌دهد که تغییر مدیریت باعث در جا زدن صنعت چاپ شده است. امیدوارم با آمدن مدیران جدید صنعت چاپ مانند گذشته به دور خود نچرخد. 

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: بیشترین مراجعه‌های چاپخانه‌داران به اتحادیه مربوط به بحث مالیات بر ارزش افزوده می‌شود. در قانون به‌صورت مستقیم اشاره شده که تمام واحدهایی که از وزارت ارشاد مجوز دریافت می‌کنند نباید مالیات پرداخت کنند اما چاپخانه‌داران، صحافان و لیتوگرافان مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کنند.

اصغر آخوند، مدیر چاپخانه «افق» نیز مشکلات پیش روی چاپخانه‌دارن را مطرح کرد. وی در سال 1334 در اصفهان متولد شد و حدود 40 سال است که به کار چاپ مشغول است، این چاپخانه‌دار اصفهانی پس از سال‌ها تلاش در چاپخانه‌های متعدد در سال 1378 موفق شد چاپخانه «افق» را در ابتداي خیابان چهارباغ اصفهان تاسیس کند. 

چاپخانه که مانند بوتیک ویترین ندارد 

آخوند با اشاره به مشکلات چاپخانه‌داران شهرستانی گفت:‌ مشکلات این روز‌های چاپخانه‌داران تنها با پول حل می‌‌شود. اگر ارز دولتی و بودجه باشد مشکلات را به‌راحتی می‌توان حل کرد. مشکلات صنعت چاپ به همه مربوط می‌شود؛ تاجر، ‌دولت، چاپخانه‌دار، همه و همه با آن درگیرند.

وی ادامه داد: چند سالی است که با مشکل کمبود سفارش کار روبه‌رو هستیم و دلیل آن هم وجود واسطه‌هاست. فردی با اجاره یک مغازه، خرید خط تلفن، لپ‌تاپ و استخدام یک منشی خانم دست به تولید کار چاپی می‌زند و باعث سوءاستفاده در این حرفه می‌شود.
 
این چاپخانه‌دار اصفهانی تفاوت موقعیت مکانی چاپخانه با دفتر تبلیغات را عاملی برای پر رونق شدن کار دفترهای تبلیغاتی دانست و اظهار کرد:‌ چاپخانه مانند بوتیک ویترین ندارد که مردم آن‌ را ببینند و کالاهایش در معرض نمایش باشد، در نتیجه ارتباطش با مردم کم است و دفاتر تبلیغاتی به دلیل موقعیت مکانی بهتر سفارش‌ها را تحویل می‌گیرند. 

آخوند در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: با توجه به گرانی‌ها، رکود، نبود کار، حقوق کارگر، هزینه‌های بالای چاپخانه و مخارج زندگی شخصی، چگونه توانایی پرداخت مالیات را داشته باشیم. باید برای مالیات تدبیری اندیشیده شود چراکه این روزها چاپخانه‌های زیادی را می‌بینم که به صورت مزدی کار می‌کنند تا به‌نحوی از پرداخت مالیات فرار کنند. 

در بخش پایانی گزارش به سراغ حسن اخوان‌نیلچی، چاپخانه‌دار شاهین‌شهری رفتیم، وی در سال 1333 در اصفهان متولد شد و از سال 1345 کار در صنعت چاپ را آغاز کرد و تا سال 1352 در چاپخانه «فقیهی» اصفهان به فعالیت پرداخت، پاییز 1362 چاپخانه «اخوان» را تاسیس اما بنا به دلایل شخصی سال 1381 آن‌را تعطیل کرد و چاپخانه «ایران زمین» را در خیابان فرودسی شاهین‌شهر راه‌اندازی کرد.

جنگ ناجوانمردانه‌ای میان چاپخانه‌داران رخ داده است
اخوان‌نیلچی با اشاره به مشکلات چاپخانه‌داران گفت: کمبود کار و شمارگان کم کتاب باعث تعطیلی چاپخانه‌های بسیاری شده است، در چند سال گذشته چاپخانه‌های فراوانی مجوز دریافت کردند که باعث وجود بسیاری از مشکلات امروز از جمله کمبود کار شده است. 

وی ادامه داد: جنگ ناجوانمردانه امروز میان چاپخانه‌داران رخ داده است، برای مثال کار 10 هزار تومان درمی‌آید اما مجبوریم آن‌را با قیمت هشت هزار تومان عرضه کنیم، زیرا اگر با این قیمت ندهیم چاپخانه‌دار دیگری پیدا می‌شود که چک برگشتی دارد و آن‌را با قیمت هفت هزار تومان به مشتری ‌می‌دهد.

این چاپخانه‌دار شاهین‌شهری با گلایه از دفتر‌های تبلیغاتی اظهار کرد: تمامی خریدهای چاپخانه‌ها مانند کاغذ و مرکب به‌‌صورت نقدی انجام می‌شود اما دفترهای تبلیغاتی که امروز واسط میان ما و مشتریان هستند پول را به صورت چک و برای چند ماه آینده پرداخت می‌کنند، در بسیاری از مواقع این چک‌های چندماهه وصول هم نمی‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از این دفتر‌های تبلیغاتی بدون مجوز فعالیت می‌کنند و سر چاپخانه‌داران زیادی را کلاه گذاشته‌اند، این واسطه‌ها باید کنار گذاشته شوند، البته طرف صحبت من آن دسته از دفترهای تبلیغاتی هستند که مجوز ندارند.

به گفته این چاپخانه‌دار شاهین‌شهری، چاپخانه‌های بسیاری بودند که به صورت تخصصی به چاپ کتاب می‌پرداختند و با کاهش شمارگان کتاب به سایر کارهای چاپی روی آورده‌اند تا مخارج خود را تامین کنند و این نیز دلیلی برای کمبود کار در بازار است.

اخوان‌نیلچی درباره راهکار‌های موجود برای خروج از مشکلات صنعت چاپ اظهار کرد: بارها خودم را جای مسوولان گذاشتم و فکر کردم که مسوولان چه کاری باید انجام دهند تا مشکلات صنعت چاپ حل شود اما به نتیجه‌ای نرسیدم.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش به موضوع کاغذ پرداخت و گفت:‌ متاسفانه کاغذ گران است و دلیل آن هم انحصاری بودن واردات و پخش این کالا از سوی چند نفر است، قیمت ارز در چند ماه گذشته تغییر نکرده اما چه شد که گلاسه هفت هزار تومانی به سه هزار تومان رسید؟! در هشت سال جنگ تحمیلی قیمت کاغذ تغییر نکرد، چه بر سر این روزهای بازار کاغذ آمده که این طور بالا و پایین می‌رود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط