سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۳
طی بیست سال، بیش از 6 هزار کتاب داوری شده است

محمد سلگی، در آیین اختتامیه بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی، با بیان این‌که جشنواره کتاب سال دانشجویی، یک‌سال پس از برپایی هفته کتاب در کشور از سوی جهاد دانشگاهی آغاز به کار کرده است، از داوری 6 هزار و 800 عنوان کتاب، طی بیست سال برگزاری این جشنواره خبر داد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه بیستمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی، همزمان با بیست و یکمین دوره هفته کتاب، پیش ازظهر امروز (28 آبانماه) با حضور سید‌عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد. محمدسلگی، رییس انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی، در این آیین گفت: در این دوره، 406 عنوان کتاب به دبیرخانه بیستمین جشنواره کتاب سال دانشجویی ارسال شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در این جشنواره یک بخش اصلی شامل همه رشته‌های دانشگاهی و سه بخش ویژه در رشته‌های علوم قرآنی، گردشگری و اشتغال و کارآفرینی فعال بوده و دانشجویان نیز در این بخش‌ها به تالیف یا ترجمه کتاب اقدام کرده بودند. 

سلگی، با اشاره به این موضوع که کتاب‌های ارسالی در رشته علوم انسانی و اجتماعی در این دوره بیشترین تعداد کتاب‌ها را به خود اختصاص داده‌اند افزود: رشته‌های دامپزشکی و فنی و مهندسی، دیگر شاخه‌های علمی بودند که با بیشترین کتاب در این جشنواره حضور داشتند.

رییس انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی در ادامه اظهار کرد: 68 درصد کتاب‌های رسیده به دبیرخانه از سوی دانشجویان، به‌صورت تالیف بوده و 32 درصد نیز به کتاب‌های ترجمه شده اختصاص داشته است. همچنین 80 درصد آثار ارسالی از سوی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی انجام گرفته و 20 درصد تالیفات نیز به دانشجویان موسسات غیردولتی تعلق داشت.

وی، سهم زنان مولف و مترجم دانشجو در این دوره از جشنواره را، 34 درصد اعلام کرد و از سهم 66 درصدی مولفان مرد دانشجو در این میان خبر داد. 

این مقام مسوول، با بیان این‌که داوری کتاب‌های ارسالی در چهار مرحله انجام گرفته است، افزود: تسلط مولف بر ابعاد موضوع، توجه به نیازهای علمی کشور، نحوه تحلیل و تجزیه داده‌ها از سوی مولف، از جمله معیارهای داوری کتاب‌های ارسال شده به این دوره از جشنواره، از سوی داوران بوده است.

سلگی در ادامه عنوان کرد: سازمان جهاد دانشگاهی در سطح کشور دارای 30 مرکز توزیع کتاب از جمله در 20 مرکز دانشگاهی کشور است.

وی ادامه داد: انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی علاوه بر چاپ کتاب در زمینه کتاب و کتابخوانی دارای فعالیت‌های متنوع است. به طوری که همزمان با برگزاری هفته کتاب مراکز سازمان در دانشگاه‌های مختلف کشور اقدام به برگزاری نشست‌هایی مرتبط با کتاب داشته‌اند.

در ادامه برگزاری آیین اختتامیه بیستمین کتاب سال دانشجویی، حمید طیبی، رییس سازمان جهاد دانشگاهی، از معضل سفارش تالیف کتاب و مقاله در سطح کشور به‌عنوان پدیده علم‌فروشی یاد کرد و گفت: مسوولان کشور ‌باید راهکاری برای تولید علم در کشور اتخاذ کنند تا از وقوع پدیده‌هایی این‌چنینی جلوگیری شود. 

حمید طیبی، از دولت تدبیر و امید خواست تا متولیان علم در کشور را مشخص کرده تا اقدامات کارشناسی برای تولید علم در کشور انجام شود.
بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی، از ساعت 9 و 30 دقیقه امروز (28 آبانماه) در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی، واقع در تقاطع خیابان‌های انقلاب و برادران مظفر برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها