سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳
دانشگاه‌ها کانون ارتقای سرانه مطالعه هستند

سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی، گفت: دانشگاه‌ها کانون ارتقای سرانه مطالعه هستند و این امر هنگامی میسر می‌شود که با بازنگری در نحوه تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌ها، مطالعه غیراجباری در بین این قشر افزایش یابد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدعباس صالحی در آیین اختتامیه بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی که صبح امروز 28 آبان برگزار شد، با اشاره به این‌که سازمان جهاد دانشگاهی، با برگزاری این جشنواره، حرکتی مبارک را در عرصه فرهنگ و تولید علم رقم زده است، گفت: این سلسله نشست‌هایی که برای تجلیل از کتاب سال دانشجویی از سوی این سازمان برگزار می‌شود، می‌تواند رابطه بین دانشجو و تالیف کتاب را افزایش دهد.

وی در ادامه این مراسم اظهار کرد: دو نوع دیدگاه در مواجهه با تالیف کتاب وجود دارد؛ نگاه اول کتاب‌سازی است اما در نگاه دوم  به ساختن کتاب توجه دارد. در نگاه اول، انواع مختلفی برای این شیوه از تالیف قابل تصور است اما در دیدگاه دوم که به ساختن کتاب می‌پردازد  قواعد و هنجارهای خاصی باید رعایت شود.

صالحی افزود: متولیان باید چگونگی فعال کردن دانشجویان در فرایند ساختن کتاب را به‌عنوان مبحثی مهم در نظر داشته باشند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه، دانشگاه‌ها را کانون تولید علم در کشور دانست و گفت: دانشجویان باید در فرایند تولید کتاب به نهضت تولید علم کمک کنند. برخی تصور می‌کنند در این فرایند تنها استادان هستند که می‌توانند به تولید علم دست بزنند اما دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی، جزو بدنه اصلی دانشگاه محسوب می‌شوند و نقش به‌سزایی در تولید علم بر عهده دارند.

وی ادامه داد: روند تولید علم در کشور باید با در نظرداشتن روزآمدی علمی، بومی‌گرایی کاربردی و ریشه‌گرایی فرهنگی توام باشد، چرا که این ترکیب‌سازی‌ها می‌توانند هدایت‌کننده دانشجویان باشند.

این مسوول فرهنگی در پایان، یکی از اهداف عمده این جشنواره را تجلیل از برگزیدگان دانست و اظهار کرد: متولیان برگزاری این دوره‌ها، باید در کنار گزینش برترین‌ها، محتوای آثار رسیده به این جشنواره طی این بیست سال را تحلیل کنند، چرا که سازمان جهاد دانشگاهی با هدف توسعه علم در کشور تاسیس شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها