یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
کتاب «کلاسر» روایت تاریخ شاهسون از صفویه تا امروز است

کمال‌الدین پیرموذن، نماینده شهرهای اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی کتاب «کلاسر، نگین ایل شاهسون» گفت: عشایر شاهسون از دوران صفویه تا به امروز از مرزهای ایران حفاظت کرده و خدمات بسیاری برای سرزمین‌شان انجام داده‌اند که این کتاب تصویرگر گوشه‌ای از این تاریخ است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «کلاسر، نگین ایل شاهسون» تالیف محمد اصغری‌کلاسر که شرح حال زندگانی بزرگان، سران عشایر و تاریخ طوایف گرمی، موران، اوجارود، دشت مغان، مشکین‌شهر، فولادلو و ویلکیج است با حضور مسوولان و مقامات استان اردبیل، یکشنبه (11 آبانماه) در مجتمع توریستی کوثر اردبیل رونمایی شد. 

کتاب «کلاسر، نگین ایل شاهسون» در سه فصل کلی تهیه و تدوین شده‌است. فصل نخست کتاب تاریخ ایل شاهسون و طوایف عشایر منطقه دشت مغان را دربرمی‌‌گیرد. فصل دوم به شرح حال مشاهیر و موضوع مردم‌شناسی منطقه می‌پردازد و آخرین فصل کتاب، آداب و رسوم مردمان کلاسر را  بررسی  می‌کند.

در آغاز مراسم رونمایی، پیامی از سوی حجت‌الاسلام  سیدحسن عاملی، امام جمعه اردبیل قرائت شد که در بخشی از این پیام آمده‌است: «نگارش تاریخ، ثبت ارزنده‌ترین اسناد جوامع بشری و ترسیم خط امتداد حال و گذشته است که در این‌باره حضرت علی(ع) می‌فرماید: «من ‌چنان در ژرفای اعمال گذشتگان نظر افکنده‌ام که گویی با نخستین و آخرین آن‌ها زیسته‌ام. ثبت احوال گذشتگان و ذکر پیروزی‌ها و شکست‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌ها و کامیابی اقوام و ملل، دمیدن روح حیات در کالبد بشریت و ثبت احوال و شخصیت‌های تاثیرگذار از منظر فرهنگ اسلامی،  مصداق زندگی بخشیدن به آن‌ها و دوام مسیر وجودی ایشان است.» 

کمال‌الدین پیرموذن، نماینده  شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین درباره این کتاب اظهار کرد: کتاب «کلاسر، نگین ایل شاهسون» درباره طایفه کلاسر است که از زمان شاهان صفوی تا جنگ تحمیلی به حفاظت از مرزهای ایران پرداخته‌اند. این طایفه از عشایر شاهسون در دوران شاهان صفوی و در جنگ‌های عثمانی با صفویان تاثیر بسیاری داشتند. همچنین در غائله آذربایجان در سال 1325 و انقلاب مشروطیت، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی جانبازان و شهدای بسیاری به سرزمین‌شان تقدیم کردند. در این کتاب به تاریخ این طایفه از گذشته تا به امروز پرداخته شده‌است.

سید فخرالدین موسوی‌ننه‌کران،‌ نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: تاریخ‌نگاری به‌ویژه شرح حال‌نویسی بزرگان و زنده نگه‌داشتن تاریخ گذشتگان و نیاکان اهمیت بسیاری دارد که اثر محمد اصغری‌کلاسر، کاری ارزنده در این سال‌ها به شمار می‌رود.

محمد اصغری‌کلاسر نیز درباره نگارش و تدوین کتاب گفت: گردآوری و نگارش این کتاب یک سال زمان بُرد. در این مدت، به 65 روستا و طایفه مراجعه کرده، همچنین 180 ساعت مصاحبه حضوری با ریش‌سفیدان و بزرگان طایفه‌های مختلف استان اردبیل انجام داده‌ام. مهم‌ترین محور کتاب شجره‌نامه طایفه کلاسر از ینصرپاشاست. این شخص، جد بزرگ طوایف استان اردبیل و جد دهم طایفه کلاسر به‌شمار می‌رود. 

وی با قدردانی از همکاری افرادی که در این پژوهش همکاری کرده بودند، افزود: «کلاسر، نگین ایل شاهسون» بر پایه اسناد و مدارک قدیمی و متقن با زیر عنوان «مروری بر تاریخ طوایف گرمی، موران، اوجارود، دشت مغان، مشکین شهر، فولادلو و ویلکیج» نوشته شده است. در این کتاب تاریخ 32 طایفه و 33 روستای اردبیل را با مشخص کردن موقعیت طایفه‌ها و روستاها بررسی کرده‌ام. 

این مراسم همزمان با نکوداشت دوشخصیت تاثیرگذار کلاسر و دشت مغان کربلایی مجید اصغری و حاج بالااوغلان محمدی، از بزرگان طایفه کلاسر برگزار شد. این دو شخصیت در انقلاب مشروطیت و غائله آذربایجان نقش مهمی در مبارزه و مخالفت با تجزیه‌طلبان داشتند و از میهن‌دوستان و وفاداران به ایران بودند.

کتاب «کلاسر، نگین ایل شاهسون» تالیف محمد اصغری‌کلاسر در 595 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و قیمت 42 هزار تومان از سوی انتشارات مکارمی راهی بازار کتاب شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها