سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
«هیولا»ی ترزیا مورا جایزه کتاب سال آلمان را بلعید!

ترزیا مورا نویسنده مجار برای رمان «هیولا» برنده جایزه کتاب سال 2013 کشور آلمان شد. این خبر را گوتفرید هونه فلدر رییس بورس ناشران و کتابفروشان آلمان دیشب در حضور 300 میهمان در ساختمان «رومر» شهر فرانکفورت اعلام کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، هیات داوران در توضیح انتخاب این نویسنده اعلام کرد: در میان سطرهای رمان «هیولا»ی ترزیا مورا خط تیره‌ای در حرکت است. این خط داستان داریوس کوپ و فلورا را از هم جدا می‌کند. آنها یک زوج بودند، داریوس همسرش را بیش از هر چیز و بی‌نهایت دوست دارد و از بیماری او یعنی افسردگی در فشار است. اما فلورا به زندگی‌اش پایان می‌دهد و داریوس کوپ با خاکستر همسرش که در یک خاکستردان قرار دارد، تنها می‌ماند. یک فایل که در آن خاطرات فلورا از مجارستان حفظ شده، مرد را به سوی زنش هدایت می‌کند. او از اروپای شرقی سفری را آغاز می‌کند، از مجارستان به کرواسی، آلبانی و همینطور ادامه می‌دهد تا سرانجام در یونان در جستجوی وطنی برای خاکستر، تردیدش متوقف می‌شود.

در بیانیه هیات داوران همچنین آمده است: «هیولا» اثری ادیبانه و برانگیزاننده و یک آگهی درگذشت سرشار از چشم‌اندازها و رمانی زنده از اروپای شرقی امروز است. ترزیا مورا فرمی بنیادین را می‌یابد تا به فلورای مرده و دردهایی که او نتوانست آن‌ها  با داریوس تقسیمشان کند، صدا ببخشد. دفترچه خاطرات او به طور همزمان در حالی که داستان سفر داریوس را برایمان بیان می‌کند، یک خودزندگینامه و شرحی پزشکی در مورد بیماری افسردگی نیز هست. مورا به عنوان نویسنده، موفق شده‌است دو شخصیت را خلق کند که در زندگی خودشان را گم کرده اند و دو فرم متنی را با یکدیگر مرتبط کند. او آگاهی بالای ساختاری ادبی را با قدرت احساس، یکی می‌کند. «هیولا» یک رمان عمیقا تکان دهنده و مبتنی بر تشخیص زمانی است.

هیات داوران جایزه کتاب 2013 آلمان متشکل از هلموت بوتینگر منتقد آزاد و سخنگوی داوران، کاترین لانگه از مرکز ادبیات مونیخ، اورزولا مرتس از نشریه «دی سایت»، یورگ پلات منتقد آزاد، آندره‌آس پلات هاوس از فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ، کلاوس زویفر- واسرتهال از کتابفروشی روپرتوس در شهر سالزبورگ اتریش و کلاودیا فویگت از اشپیگل بود.

گوتفرید هونه فلدر در این مراسم ضمن خوشامدگویی به میهمانان اظهار داشت: هرقدر ارتباطات، تصمیم‌گیری برای خرید و استفاده از مطبوعات در اینترنت فراگیرتر می‌شود، نیاز به نزدیک شدن به نویسنده برای برخورد حضوری با او و آشنایی با نگاه او به جهان نیز افزایش پیدا می‌کند. نویسندگان نباید فقط به لحاظ ادبی حرفی برای گفتن داشته باشند، مخاطب می‌خواهد نویسنده‌اش را ببیند و صدایش را بشنود. و جوایز کتاب هم همچون یک نورافکن هستند که نویسندگان و ادبیات را در مرکز توجه قرار می‌دهند.

ترزیا مورا با کسب این جایزه، رقیبان دیگرش میرکو بونه، راینهارد ییرگل، کلمنس میر، ماریون پوشمان و مونیکا ساینر را پشت سر نهاد. به این ترتیب مورا جایزه‌ای 25 هزار یورویی و هر یک از دیگر فینالیست‌ها جایزه‌ای 2500 یورویی کسب می‌کنند. هفت داور این جایزه، امسال 201 عنوان کتاب را که در فاصله اواسط اکتبر 2012 تا 11 سپتامبر 2013 منتشر شده بودند، بررسی کردند. از این تعداد، 20 رمان به فهرست اولیه راه یافتند و از میان آنها 6 رمان وارد فهرست نهایی این جایزه شدند.

اتحادیه بورس آلمان، امسال نیز با اهدای این جایزه در مقدمه نمایشگاه کتاب فرانکفورت از بهترین رمان آلمانی زبان سال این کشور تجلیل می‌کند. حامیان این جایزه تجارتخانه «پاشن و کمپانی»، بنیاد صندوق پس‌انداز فرانکفورت، نمایشگاه کتاب و شهر فرانکفورت هستند. دویچه وله نیز پوشش مطبوعاتی این جایزه در داخل و خارج را بر عهده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها