سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۶
اثباتی: کتاب مهم‌ترین ابزار برای نشر معرفت است

آیین افتتاح دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) امروز (26 شهریور) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. سردار سرتیپ دوم پاسدار بهروز اثباتی، دبیر علمی این جشنواره در این مراسم گفت: کتاب مهم‌ترین ابزار برای نشر معرفت در کشور به شمار می‌آید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین افتتاحیه دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس برگزار شد.

سردار اثباتی در این مراسم اظهار کرد: امروزه ادبیات مقاومت در جهان اسلام نوعی انعکاس از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که در بیرون از مرزهای ایران مطرح شده است.

وی ادامه داد: ادبیات مقاومت پیشگام در روشنگری و انعکاس روشنگری در سطح امت اسلام است. با این هدف زمینه برپایی جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) فراهم شد که در دومین دوره آن با وجود تحریم‌های فرهنگی با حمایت‌های موسسه فرهنگی هنری و انتشارات روایت فتح بیش از 250 عنوان کتاب با موضوع مقاومت به زبا‌ن‌های عربی و انگلیسی دریافت کردیم. 

دبیر علمی جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) افزود: موضوع ادبیات مقاومت همواره در جامعه ما وجود داشته اما اصول و مبانی آن تبیین نشده است. برای این‌که ادبیات مقاومت در سطح جهان نهادینه شود باید پژوهشگران به تحقیق و پژوهش در این حوزه بپردازند و به ارایه ایده‌ها و نگاه‌های جدید در این حوزه اقدام کنند.

محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی عنوان کرد: ادبیات مقاومت در عرصه ادبیات کشور نیاز به تحلیل، واکاوی و نظریه‌پردازی دارد. در این نوع ادبیات هر اندازه بیشتر پیش رویم، زمینه گسترش آن در عرصه‌های جهانی فراهم می‌شود.

این پژوهشگر حوزه دفاع مقدس با بیان این‌که به جای مفهوم مقاومت از اصطلاح ادبیات بیداری جهانی اسلامی استفاده می‌کنم، گفت: چند نکته زمینه این بیداری جهانی اسلامی را فراهم کرده‌اند که از آن میان می توان به بهره‌وری و استفاده از باور و اندیشه ظهور که نگاه به آینده دارد، پیوند انقلاب با عاشورا و افق ضداستکباری انقلاب اشاره کرد.

وی با بیان این‌که شاعران و نویسندگان ما با تیزبینی و بصیرتی که داشتند در آثار خود این انقلاب را پیش‌بینی کرده‌اند گفت: شاعران ما نه تنها از حوادث محیط و منطقه خود متاثر می‌شوند بلکه نسبت به جهان حساسیت نشان می‌دهند.

سنگری با بیان این‌که دعوت به پایداری و تحمل سختی‌ها و ستایش رهبران مبارز از ویژگی‌های شعر مقاومت به شمار می‌آیند، عنوان کرد: امروزه شعر بیداری اسلامی در جامعه ما جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است اما هنوز به‌صورت جدی به این موضوع پرداخته نشده است که امیدوارم شاعران ما به این مسایل توجه کنند.

بهمن نامور مطلق، معاون پژوهشی خانه هنرمندان در این مراسم اظهار کرد: جنگ تحمیلی در کنار وارد کردن صدمات مادی، فرهنگی و انسانی، دستاوردهایی نیز همراه داشت اما متاسفانه حوزه هنر نتوانسته است به خوبی به این عرصه ورود کند و الگوهای کمال یافته‌ای را در سطح جهان ارایه دهد.

وی ادامه داد: البته آثار ارزشمندی در این حوزه وجود دارد که بضاعت دفاع مقدس را بیان کرده‌اند اما هنوز جای کار وجود دارد تا بتوان تمام عمق دفاع مقدس را نشان داد.

معاون پژوهشی خانه هنرمندان با بیان این‌که در عرصه دفاع مقدس با مشکل گونه‌شناسی مواجه هستیم، عنوان کرد: گونه‌ها بیانگر  مضمون و مفهوم در  جامعه هستند. همچنین دغدغه‌های ضمیر ناخودآگاه افراد جامعه را بیان می‌کنند و  بیانگر کشش و امیال جمعی هستند.

نامور مطلق افزود: تغییرات مستمر در حوزه خلق اثر، تجربه‌گرا بودن هنرمندان، تحمیل سیاست بر فرهنگ و هنر، نبود فعالیت‌های جمعی میان هنرمندان و کمبود مطالعات بنیادین و نظری از مشکلات پیش‌روی گونه دفاع مقدس به شمار می‌آیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط