دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
درخشش شیعیان در دوران امام رضا(ع)

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در مراسم پایانی همایش «آموزه‌های رضوی در کتاب عوالم العلوم» از دوران امامت امام رضا(ع) به عنوان دوران اوج ‌گیری تمدن اسلامی نام برد و گفت: شیعیان در این دوره خوش درخشیدند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همایش آموزه‌های رضوی در کتاب عوالم العلوم به عنوان یازدهمین دوره از سلسله نشست‌های رضوی در آخرین روز دهه کرامت، امروز(25 شهریورماه) در سالن شهید عضدی دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری پژوهشگاه هنر، فرهنگ و ارتباطات و با حضور  آیت‌الله ابطحی، دکتر سلیمی و جمعی از اهالی حوزه و دانشگاه برگزار شد. 


نمایی از این مراسم

اختتامیه این همایش با قرائت آیاتی از قرآن کریم و خواندن دسته جمعی سرود ملی ایران آغاز شد. ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد شعبان‌پور به عنوان دبیر علمی همایش آموزه‌های رضوی در کتاب عوالم العلوم به معرفی این کتاب پرداخت و گفت: مجموعه عوالم العلوم را مرحوم شیخ عبدالله بن نورالدین بحرانی، یکی از شاگردان علامه مجلسی به رشته تحریر درآورد که جلد 22 این مجموعه در باب امام رضا(ع) است.

وی ادامه داد: تصحیح و تحقیق کتاب عوالم العلوم را آیت‌الله ابطحی بر عهده داشت اما این اثر مانند سایر آثار دینی مرجع نزد مسلمانان به ویژه شیعیان شناخته شده نیست. بنابراین،‌ ضرورت دارد این مجموعه عظیم را در عرصه‌های فرهنگی و دینی مختلف معرفی کرد. یازدهمین همایش رضوی را به این کتاب اختصاص دادیم. دوره پیشین این سلسله همایش‌ها به کتاب صحیفه رضویه اختصاص داشت که نشست آن در دانشگاه امام صادق(ع) برپا شد. 

دبیر علمی همایش آموزه‌های رضوی در کتاب عوالم العلوم با بیان این‌که چکیده مقالات ارسال شده به دبیرخانه این همایش داوری شدند و شش مقاله به عنوان مقاله اصلی و چهار مقاله به عنوان مقاله فرعی انتخاب شدند که در همایش امروز، صاحبان شش مقاله اصلی، آن‌ها را ارایه خواهند کرد. حدود 60 عنوان چکیده مقالات درباره کتاب عوالم العلوم به دبیرخانه این همایش ارسال شدند که 43 عنوان آن‌ها با هدف همایش سازگار بودند. در نظر داریم به زودی این مقالات را در قالب کتاب با مقدمه آیت‌الله سیدمحمدباقر ابطحی منتشر کنیم.

بخش دیگر این همایش به اجرای تواشیح گروه «آمین» اختصاص یافت و پس از آن دکتر حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنانی گفت: دوران امامت امام رضا(ع) در نیمه دوم قرن دوم هجری قمری همزمان با دوران اوج ‌گیری تمدن اسلامی همراه شد و تمدن اسلامی مانند چتری مدنیت‌ها و جغرافیای مختلف را زیر سایه خود درآورده بود. در حقیقت، تمدن اسلامی در این دوره نقش لوکوموتیو را داشت و کوشید با بررسی تمدن بشری، نقاط مثبت و قوت را دریافت و آن‌ها را وارد تمدن اسلامی کند.

وی با بیان این‌که ضرورت دارد «در این دوره تمدن اسلامی را از حکومت عباسیان جدا بدانیم» اظهار کرد: نهضت ترجمه به تدریج از دوران امام رضا(ع) آغاز شدند علوم گوناگون، فلسفه یونان و یافته‌های تمدن هند در این دوره ترجمه و وارد آثار مکتوب جامعه اسلامی شدند. البته در این دوره  افراد نسبت به نهضت ترجمه واکنش‌هایی نشان دادند. برخی این نهضت را انکار کردند، برخی دیگر آن را در بست پذیرفتند و قاطبه حکمای اسلامی، مباحث نهضت ترجمه را پس از دریافت، پالایش کرد و با اضافاتی بر آن، با دانسته‌های خود انطباق داد. شیعیان در این دوره خوش درخشیدند.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: در حقیقت، سنتی که در تاریخ تمدن اسلامی وجود دارد، شیوه‌ای است که آن را امام رضا(ع) در مجادلات و مناظرات فکری ـ عقیدتی با عنوان «جدال احسن» پایه‌گذاری کردند. به همین دلیل بسیاری از فلاسفه و علمای سرآمد در این حوزه مثل فارابی و ابن سینا از اهالی تشیع‌اند.

در بخش دیگر این همایش با توجه به این‌که آیت‌الله ابطحی به دلیل کسالت نتوانست در جایگاه سخنران این نشست حاضر شود، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسینی به نمایندگی از وی درباره کتاب عوالم العلوم بیان کرد: قدر و جایگاه این کتاب در جامعه اسلامی مجهول مانده و تنها قشر محدود پژوهشگران دینی نسبت به آن شناخت دارند.

وی ادامه داد: تاکنون درباره واقعیت هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو کتاب‌های متعددی نوشته شده‌اند که کامل‌ترین آن‌ها بحار الانوار اثر علامه مجلسی به شمار می‌آید. پس از درگذشت علامه، شاگرد وی شیخ بحرانی کتاب عوالم العلوم را برای تکمیل مباحث بحار الانوار در باب امام رضا(ع) به رشته تحریر درآورد. آیت‌الله ابطحی نیز در عصر حاضر با نگارش فهرستی فنی بر کتاب عوالم العلوم و تصحیح و استدراک،‌ این اثر سترگ را برای بار دیگر به مخاطبان، پژوهشگران و محققان دینی ارایه کرد.

ادامه همایش «آموزه‌های رضوی در کتاب عوالم العلوم» به ارایه شش مقاله برگزیده جشنواره گذشت.

یازدهمین جشنواره رضوی با عنوان همایش «آموزه‌های رضوی در کتاب عوالم العلوم» امروز(25 شهریورماه) در آستانه سالروز ولادت امام رضا(ع) در دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی به کار خود پایان داد.

11 ذی‌القعده برابر با 26 شهریورماه سالروز ولادت امام رضا(ع) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط