شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
زیرچاپ بودن دومین جلد از کتاب «دایرة‌المعارف دفاع‌مقدس»

نشست هم‌اندیشی سردار بهمن کارگر، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با سردبیران و مدیران ارشد رسانه‌ها به مناسبت هفته دفاع مقدس امروز (16 شهریور) در سرای روزنامه‌نگاران ایران برگزار شد. وی در این نشست از زیرچاپ بودن جلد دوم کتاب «دایرة‌المعارف دفاع مقدس» خبر داد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کارگر در این نشست اظهار کرد: کتاب «دایرة‌المعارف دفاع‌ مقدس» هم از نظر موضوعی و هم از نظر تاریخی واجد اهمیت است. این اثر هم تخصصی است زیرا دارای حوزه‌های خاص مطالعاتی و هم عمومی است زیرا همه مردم در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

وی با بیان این‌که پیشینه شکل‌گیری تشکیلات مجموعه «دایرة‌المعارف دفاع‌ مقدس» به آبا‌ن‌ماه سال 1378 باز می‌گردد، گفت: در آن تاریخ مجموعه مقالاتی با عنوان «فرهنگواره دفاع مقدس» در سه مجلد و 250 مدخل در نمایشگاه اختصاصی عملکرد ده‌ساله ستاد کل نیروهای مسلح ارایه شد.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: مقام معظم رهبری در بازدید از این نمایشگاه تدوین دایرة‌المعارف را کار ضروری دانستند و بر این کار تاکید کردند. این تاکید بر عزم دست‌اندرکاران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود و زمینه‌ساز تشکیل گروه و سازماندهی کار برای تدوین «دایرة‌المعارف دفاع‌ مقدس» شد.

کارگر توضیح داد: جلد نخست «دایرة‌المعارف دفاع ‌مقدس» به کوشش مرکز دایرة‌المعارف ـ پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس سال 1389 منتشر شد و در سال 1390 بازچاپ شد. در بازدیدی که مقام معظم رهبری از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشتند خواستار انتشار جلد دوم این اثر شدند که به‌زودی راهی بازار نشر خواهد شد.

وی جهاد و مقاومت را کلید اصلی پیروزی مجموعه اتفاقاتی دانست که اکنون در دنیا به عنوان بیداری اسلامی مطرح است.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر اصل مشاورت و مشارکت گفت: دفاع مقدس به همه صنوف، تفکرات، سلیقه‌ها و تمام ملت‌های مسلمان تعلق دارد. معتقدم همه جناح‌های سیاسی، گروه‌ها و جنسیت‌ها باید در عرصه دفاع مقدس حضور فعال داشته باشند.

کارگر ادامه داد: نقش رسانه‌ها در این میان با هدف تبیین موضوع دفاع مقدس انکارناپذیر است. از رسانه‌ها انتظار داریم راهنمایی‌ها و تفکرات خود را برای برپایی هرچه بهتر هفته دفاع مقدس در اختیار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار دهند.

وی ضمن برشمردن اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای بزرگداشت هفته دفاع مقدس گفت: در این هفته می‌کوشیم با برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی تخصصی و رسانه‌ای، توانمندی‌های دفاعی و سازندگی کشور را معرفی کنیم.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار کرد: از آن‌جایی که نقش رسانه‌ها به عنوان مهم‌ترین ابزار نرم در القای تفکرات در فرهنگ و آگاهی جوامع به شمار می‌آیند، با این ابزار قدرتمند می‌توان با تشریح، تبیین، واکاوی و اطلاع‌رسانی ابعاد مختلف جنگ تحمیلی در راستای منافع ملی با عنوان درس‌ها وعبرت‌های برگرفته از جنگ تحمیلی را به تفکرات دولتمردان و افکار عمومی پیوند داد. بدون شک امروز  رسانه‌ها تاثیرگذاران اصلی در عرصه تحولات جهانی در جهت‌دادن به افکار عمومی هستند و انتظار داریم رسانه‌های جمعی کشورمان با رویکردی هوشمندانه در صفوف مقدم جنگ نرم به عنوان حافظان ارزش‌ها از طریق بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی به اقشار مختلف مردم توطئه‌ها و نقشه‌های شوم و شیطانی دشمنان اسلام را برملا و آشکار سازند.

وی با بیان این‌که تنوع و کثرت موضوعات مختلف از دفاع‌مقدس به حدی است که به صورت تخصصی و صنفی به تناسب و رویکرد رسانه‌ها قابل انتشار و اطلاع‌رسانی است، گفت: زیرمجموعه‌های پژوهشی، تخصصی، فرهنگی، هنری و تبلیغی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آمادگی دارد ده‌ها محور و موضوع دفاع مقدس را در اختیار دست‌اندرکاران رسانه قرار دهد و در زمینه راه‌اندازی صفحه و یا ستون دفاع مقدس در نشریات حمایت و مشارکت کند.. 

کارگر افزود: پژوهشگاه علوم و معارف، سازمان‌های هنری و ادبیات دفاع مقدس، سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس، خبرگزاری‌ دفاع‌ مقدس، معاونت‌های روابط‌ عمومی و تبلیغات، طرح و برنامه، مهندسی و ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌های سراسر کشور، کتابخانه و ستاد راهیان نور و سایر مجموعه‌های مرتبط آماده همکاری برای عملی شدن خواسته‌های رسانه‌ها کشور هستند.

پدرام پاک‌آیین، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با بیان این‌که دفاع مقدس درخشان‌ترین تجلی انقلاب اسلامی است، گفت: دفاع مقدس پنجره‌ای گشوده برای بیداری فطرت‌هاست. ما باید منطق دفاع مقدس را که همان ایثار و شهادت است بپذیریم و تبیین کنیم.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی ادامه داد: نقش مطبوعات در دوران دفاع مقدس که زمینه‌ساز روحیه امید و خودباوری در نزد ملت بود، انکارناپذیر است. امروز مطبوعات ما ضمن خنثی‌کردن توطئه‌های دشمن می‌توانند این نقش را احیا کنند.

وی افزود: مطبوعات در هفته دفاع مقدس می‌توانند روزنامه‌نگاری آن دوران را بازکاوی و نیاز امروز ما را که همان مقابله با ترفندهای نظام سلطه است برآورده کنند.

پاک‌آیین به اهالی رسانه پیشنهاد داد که با ابتکار عمل، برای تمام رویدادها و فعالیت‌های قبل و بعد از هفته دفاع مقدس سازمان‌ها و نهادهای مربوط، سرفصل‌های جدیدی را بیان و زمینه رویارویی مردم با مباحث دفاع مقدس را فراهم کنند.

در ادامه، سردبیران و مدیران ارشد رسانه‌های مختلف انتظارات، انتقادات، اظهارنظرها و پیشنهادهای خود را برای برپایی هرچه با شکوه‌تر هفته دفاع مقدس بیان کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط