دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
گنجینه‌ای از کتاب‌های ارزشمند و کمیاب در نگین پایتخت

کتابخانه چاپی کاخ گلستان با بیش از هفت هزار جلد کتاب در حوزه‌های تاریخ، هنر و فرهنگ مجموعه‌ای از کتاب‌های کمیاب را در خود جای داده است. کتاب «تاریخچه ساختمان‌های ارگ سلطنتی تهران» تالیف مرحوم یحیی ذکا یکی از مهم‌ترین کتاب‌های موجود در کتابخانه چاپی کاخ گلستان است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتابخانه چاپی کاخ گلستان در سال 1386 از موزه مردم‌شناسی به طبقه دوم ساختمان مدیریت واقع در ضلع شمال شرقی کاخ موزه گلستان منتقل شد. تفکیک کلیه کتاب‌های اموالی و غیر اموالی و نیز ثبت رایانه‌ای برای سرویس‌دهی بهتر به کارشناسان و محققان از تغییرات صورت گرفته در شاکله کتابخانه پس از انتقال است.

از دیگر اقدامات صورت گرفته در فاصله سال‌های 86 تا 91 می‌توان به تخصیص بودجه در دو نوبت، افزایش کتاب‌ها با نگاه تخصصی دوره قاجاریه، اهدای کتابخانه تخصصی گیتی آذرپی با بیش از هزار و 500 جلد کتاب باستانشناسی و تاریخ هنر، اختصاص بخش کتاب کودک با 160 عنوان، اختصاص 156 جلد کتاب چاپ سنگی و چاپ سربی و اختصاص 315 جلد کتاب تاریخی، فرهنگی و هنری اشاره کرد.

طاهره ملامحمدی، امین اموال و مسوول کتابخانه چاپی کاخ گلستان درباره قدمت این کتابخانه می‌گوید: کتابخانه از زمان پهلوی دوم راه‌اندازی شد. کتابخانه چاپی تا پیش از منتقل شدن به کاخ گلستان در موزه مردم‌شناسی خیابان امیریه (ارامنه سابق) واقع بود و سرانجام به مجموعه تاریخی کاخ گلستان منتقل شد. 
 
وی افزود: کتاب‌های کتابخانه چاپی در آن زمان کاملا اهدایی بوده و مسوولان کتابخانه، کتاب جدیدی را به این مجموعه اضافه نمی‌کردند تا این‌که هفت سال گذشته با توجه به سیاست‌های مدیریت وقت طراحی ساختمان عوض شد و طبقه دوم به کتابخانه‌های چاپی و نسخ خطی اختصاص یافت. 

مسوول کتابخانه چاپی کاخ گلستان به تنوع کتاب‌های این کتابخانه اشاره کرد و گفت: در طول دوران مسوولیت من، کتابخانه دوبار در سال‌های 87 و 91 بودجه خرید کتاب دریافت کرد. در تهیه کتاب‌های جدید برای کتابخانه چاپی، سعی کردیم با توجه به قدمت کاخ گلستان کتاب‌های مربوط به دوره قاجار را خریداری کنیم. کتابخانه چاپی کاخ گلستان دارای  بیش از 7 هزار جلد کتاب است. در کل عناوین اصلی کتاب‌های این کتابخانه در سه حوزه تاریخ، هنر و فرهنگ جای می‌گیرند به‌علاوه در این کتابخانه بخشی را به نام «کتاب کودک» راه‌اندازی کردیم که هدف اصلی این بخش آشنا کردن کودکان با مجموعه تاریخی کاخ گلستان است چرا که کودکان به بهانه استفاده از کتابخانه به این مجموعه آمده و در پایان از کاخ گلستان که نگین پایتخت نام گرفته است دیدن می‌کنند. 

ملامحمدی اظهار کرد: کتاب «تاریخچه ساختمان‌های ارگ سلطنتی تهران» تالیف مرحوم  یحیی ذکا یکی از مهم‌ترین کتاب‌های موجود در کتابخانه چاپی کاخ گلستان است. این اثر نخستین کتابی است که به تمام بخش‌های کاخ گلستان پرداخته و وقایع مربوط به آن را بیان کرده است. «اندیشه ترقی و حکومت قانون» فریدون آدمیت از دیگر کتاب‌های نفیس این کتابخانه است. 

وی به معرفی کتاب‌های نفیس و با ارزش کتابخانه چاپی پرداخت و با ذکر خاطره‌ای از یک دانشجوی خارجی گفت: پایان‌نامه این دانشجو درباره شاهنامه‌های ایرانی بود و برای یافتن شاهنامه‌های کهن ایرانی به معروف‌ترین کتابخانه‌های دنیا رفته اما کتاب‌های مورد نظرش را پیدا نکرده بود تا این‌که به پیشنهاد استاد راهنمای خود راهی ایران شد. در بازدید از کتابخانه چاپی، من علاوه بر شاهنامه‌های مورد نظرش، کتاب «شاهنامه نادری» که یک کتاب وزیری کوچک و تک نسخه‌ای است، برای او آوردم. این دانشجو از دیدن این کتاب بسیار تعجب کرد چرا که تا به حال حتی نام آن را هم نشنیده بود. همین امر نشان از ارزش کتاب‌های این کتابخانه دارد. این کتابخانه همچنین شامل مجموعه‌ای از آرشیوهای نشریات «وحید»، «ارمغان»، «یادگار»، «موسیقی»، «هنر و مردم»، اسناد تصویری و نقشه‌های قدیمی شهرهای ایران، مقالات و پایان‌‌نامه‌ها است. 

علاقه‌مندان برای استفاده از کتابخانه چاپی کاخ گلستان باید ضمن ارایه معرفی‌نامه معتبر از محل کار یا تحصیل و یا ارگان‌های ذیربط، کارت شناسایی معتبر، یک قطعه عکس و کارت ملی را به همراه داشته باشند و با مراجعه به دبیرخانه کاخ گلستان و ارجاع مدارک به کتابخانه چاپی، می‌توانند از خدمات کتابخانه استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها