دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱
«سرچشمه پیدایش کمدی» تنها منبع مستقل درباره «کمدی» و نقد آثار «آریستوفانس»

کتاب «سرچشمه پیدایش کمدی» نوشته عطاالله کوپال تنها کتاب موجود به زبان فارسی درباره خاستگاه هنر کمدی و همچنین نقد و تحلیل آثار «آریستوفانس» کمدی‌نویس شهره یونان باستان است. این کتاب که دارای ویژگی‌های آموزشی و کاربردی و منبع مورد نیاز دانشجویان ادبیات و تئاتر است، تنها یکبار در سال 1384 با شمارگان هزار و 100 نسخه منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عطاالله کوپال در کتاب «سرچشمه پیدایش کمدی» خاستگاه كمدی يونانی و كمدی‌های «آريستوفانس» را معرفی و بررسی کرده است. 

برای بررسی این موضوع، نویسنده ابتدا جغرافيا، تاريخ و تمدن و فرهنگ يونان در سده‌ پنجم پیش از ميلاد (یعنی در عصر طلایی آتن) را درج کرده و سپس براساس اسناد موجود چگونگی پیدایش هنر کمدی را توضیح داده است. 

از كمدی‌های يونانی 12 اثر كامل به جا مانده كه 9 اثر مربوط به دوره‌ «كمدی كهن»، دو اثر مربوط به دوره‌ «كمدی ميانه» و يک اثر مربوط به دوره‌ «كمدی نو» است که تمامی آن‌ها در این کتاب بررسی شده‌اند. 

این کتاب برای نخستین بار حدود هشت سال پیش (1384) از سوی نشر قطره با شمارگان هزار و 100 نسخه، 424 صفحه و بهای سه هزار و 500 تومان روانه کتابفروشی‌ها شد. 

عطاالله کوپال، نویسنده این کتاب درباره چرایی کار و پژوهش درباره این موضوع به «ایبنا» گفت: پیش از این کتاب در ايران پژوهش و كتاب مستقلی درباره چگونگی پیدایش كمدی در جهان منتشر نشده بود و مخاطبان ایرانی به ویژه دانشجویان ادبیات و تئاتر  اطلاعی از اصطلاحات تخصصی مربوط به کمدی نداشتند، بنابراین این کتاب پس از انتشار به یک منبع مرجع آکادمیک تبدیل شد.

وی افزود: این کتاب شامل دو بخش کلی است؛ در بخش نخست آن درباره فرهنگ یونان و چگونگی پیدایش «کمدی» بحث شده و همچنین زندگینامه کاملی از «آریستوفان» نخستین کمدی‌نویس جهان که از او آثاری به دست آمده است. 

این مدرس دانشگاه در ادامه به بخش دوم کتاب اشاره کرد و گفت: بخش دوم کتاب شامل نقد و تحلیل آثار آریستوفان است. از این نویسنده 11 کمدی برجای مانده است که من در این کتاب بخش به بخش این 11 اثر را تحلیل و بررسی کرده‌ام. در مجموع برای نگارش این کتاب انبوهی از منابع لاتین را مطالعه کردم. 

کوپال در ادامه به چرایی عدم انتشار دوباره این کتاب اشاره کرد: کتاب «سرچشمه پیدایش کمدی» را من فقط برای یک بار چاپ به نشر قطره سپرده بودم. عدم چاپ جدید این کتاب بیشتر به گرفتاری‌های شغلی خودم و نبودن فرصتی برای پیگیری آن برمی‌گردد. ولی در هر حال این کتاب  نایاب است؛ در حالی از نیازهای مبرم دانشجویان تئاتر به شمار می‌رود.

کوپال در پایان گفت: برای انتشار دوباره این کتاب قصد دارم مطالبی را به آن اضافه کرده و یک ویرایش جدید نیز از آن داشته باشم. 

همچنین فتح‌الله نیازی، مدرس، کارگردان و بازیگر تئاتر درباره کیفیت کتاب «سرچشمه پیدایش کمدی» به «ایبنا»، گفت: این کتاب اکنون در زمره کتاب‌های آموزشی کلاسیک قرار می‌گیرد و تنها منبع آکادمیکی مستقل درباره هنر «کمدی» و خاستگاه‌هایش است. 

وی افزود: این کتاب همچنین در زمره کتاب‌های کاربردی هم قرار می‌گیرد، چرا که از روش پژوهش، تحلیل و نقد آثار آریستوفان در این کتاب می‌توان برای نقد تئاتر استفاده کرد. با تمام این اوصاف به نظر من نمی‌توان یک کیفیت صد در صدی برای این کتاب متصور شد، چرا که بخش‌هایی از آن در دیگر منابع، به عنوان مثال کتاب‌های حوزه تاریخ تئاتر، به صورت کامل‌تر وجود دارد، اما به هر حال و همان طور که گفتم این کتاب تنها منبع مستقلی است که تمام مطالبش فقط درباره هنر کمدی است. 

نیازی در پایان گفت: به دلیل ویژگی‌های آموزشی و کاربردی این کتاب، انتشار دوم آن یک امر لازمی است. 

عطاالله کوپال، مدرس، مترجم و پژوهشگر تئاتر و عضو هيات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد كرج است.

از  کتاب‌های منتشر شده به قلم کوپال می‌توان به ترجمه«کمدی پرندگان» اثر آریستوفانس، «6 نمایشنامه معاصر»، «فرهنگ سازها و اصطلاحات موسیقی»، «چهار پنجره روشن»، «هفت بانوانه» و «سرچشمه پیدایش کمدی» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط