پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷
مرحوم  ملک در طی 8 وقف نامه، 63 هزار هکتار زمین وقف کرد

قاسمی، مدیر‌عامل موقوفات آستان قدس رضوی و موزه ملی ملک در مراسم رونمایی از تندیس حاج حسین ملک به ارایه توضیح‌هایی درباره جزییات موقوفات این واقف بزرگ کشور پرداخت و گفت: مرحوم ملک از سال 1316 تا سال 1340 طی هشت وقفنامه، 63 هزار هکتار از اراضی موروثی و خانوادگی خود را وقف آستان قدس رضوی کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) شب گذشته (چهارشنبه دوم مرداد ماه) با حضور ویژه عزت‌ملکِ ملک ( فرزند ارشد حاج حسین ملک) محمد حسین عادلی، رییس سابق بانک مرکزی کشور، سید مجتبی حسینی، مدیر‌عامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، حمید رضا قاسمی، مدیر عامل موقوفات آستان قدس رضوی و موزه ملی ملک در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد. 

در این مراسم نمایشگاه دایمی حاج حسین آقای ملک شامل تندیس بزرگترین واقف کشور، دست‌نوشته‌های شخصی، نامه‌ها و نسخه‌‌های کتابت شده از روی نسخ خطی که به او رسیده بود و همچنین نقشه موقوفات و اتاق مخملی وی که به صورت نمادین با وسایل شخصی خودش تزیین شده بود از سوی عزت‌ملکِ ملک دختر ارشد وی ( با 101 سال سن)، افتتاح شد.

دکتر محمد حسین عادلی، نویسنده کتاب «اقتصاد بدون پول» و مترجم کتاب «هایزر» در این مراسم درباره همبستگی اقتصاد، فرهنگ و موضوع وقف گفت: مسوولیت‌های اجتماعی و فرهنگی فعالان اقتصادی فقط با گفتار و کتاب حاصل نمی‌شود و باید با الگوسازی مناسب، این مهم را پیش برد.

عادلی با بیان این‌که بحث مسوولیت‌های اجتماعی و فرهنگی یک فعال اقتصادی موضوعی است که در جهان بسیار مورد توجه است، اظهار کرد: این مساله در قرآن و حتی پیش از اسلام و در زمان ساسانیان هم دارای مباحث مطرح شده متعددی بود.

عادلی افزود: مسوولیت‌های اجتماعی و فرهنگی برای فعالان اقتصادی کشور به صورت مدون باید تنظیم شود و الگو‌سازی سالم از شخصیت‌های فرهنگی، می‌تواند زمینه‌های سنت وقف را ترویج‌کند.

این استاد دانشگاه افزود: تربیت اجتماع و اصلاح جامعه فقط با گفتار و کتاب نیست و عمل بیش از گفتار در این مسیر راهگشا است.

وی با بیان این‌که این موضوع یکی از مبحث‌های جدید و به روز در قرن بیستم بود،اظهار کرد: احسان و نیکوکاری در همه ادیان بوده اما قایل شدن مسوولیت فرهنگی و اجتماعی برای فعالان اقتصادی موضوعی بود که دانشمندان از دهه 60 میلادی در قرن بیستم مطرح کردند.

این استاد دانشگاه گفت: نکته نخست مورد توجه در بحث مسوولیت اجتماعی و فرهنگی فعالان اقتصادی و شرکت‌ها این است که این فعالان نباید فقط به فکر منفعت شخصی و مادی باشند و به رسالت اجتماعی و فرهنگی خود هم، باید جامع عمل بپوشانند.

دیپلمات سابق ایران در لندن با بیان این‌که در کسب استاندارد‌های اجتماعی و فرهنگی برای فعالان اقتصادی بحثی به نام ایزو مطرح است،گفت: این گروه برای رسیدن به استاندارد فرهنگی و اجتماعی در مدیریت باید ایزو 26000  را دریافت کنند و این استاندارد علاوه بر مسایل اقتصادی، مباحث فرهنگی و اجتماعی را مد نظر قرار می‌دهد. 

این کارشناس اقتصادی گفت: مسوولیت اجتماعی و فرهنگی برای فعالان اقتصادی در جهان امروز به صورت مدون با طرح ایزو یک ضرورت محسوب می‌شود و ایزو 26000 یک استاندارد اصولی و اساسی برای کسب این مهم است اما وقف در کشور ما بحثی منزوی است که فقط با نیت‌های خصوصی و دینی افراد پیش می‌رود.

عادلی با بیان این که بخش دوم این مبحث علاوه بر مالکان اصلی که جهت‌دهندگان شرکت‌ها و فعالان اقتصادی هستند، به گروه ذینفعان تعلق دارد، اظهار کرد: گروه ذینفعان از طریق مالکان و مسوولان این شرکت‌ها،به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به بخش سوم این مبحث با عنوان خلق ارزش مشترک گفت: شرکت‌ها و فعالان اقتصادی باید در تجارت و سرمایه‌گذاری خود منافع مادی و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی را در کنار هم تولید کنند.

نویسنده کتاب «اقتصاد بدون پول» اظهار کرد:اصول سرمایه‌گذاری مسوولانه یکی از بخش‌های مهم اقتصادی است که باید به آن توجه شود و ما در این نوع سرمایه‌گذاری، سه عامل را از هم تفکیک می‌کنیم.

وی افزود: این عوامل شامل تولید کالای خصوصی با یک ابتکار شخصی، ایجاد تولید کسب و کار عمومی با ابتکار خصوصی و همچنین ابداع کالای عمومی با ابتکار دولتی است که دولت در این بخش سهم ویژه‌ای دارد اما کالای عمومی که دولت‌ها باید تولید کنند، نظم و مقررات است.

عادلی با بیان این که یک شخص تا چه اندازه می‌تواند عامل خیر باشد و خدمت ارایه کند و موقوفاتش به دلیل نیت پاک و فرهنگی‌اش همچنان دارای شکوه باشد، گفت: چه بسا موقوفاتی که وقف شدند اما ثمری برای واقف خود نداشتند و اکنون دارای مشکلات زیادی هستند.

وی با بیان این‌که ما به دنبال فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و یافتن یک فصل مشترک میان این سه موضوع هستیم، اظهار کرد: ادبیات امروز دنیای مدیریت اقتصادی، برای یک فعال اقتصادی، مسوولیت‌های شاخصی را برمی‌شمارد.

رییس پیشین بانک مرکزی ایران با توجه به میلاد امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: صفت سخاوتمندی امام حسن مجتبی (ع) ایشان را به این خصیصه مشهور کردند و مشخص شد صفت کریم اهل بیت بودن این امام با نیت واقف این کتابخانه، حاج حسین ملک، رابطه نزدیکی دارد.

عادلی با اشاره به صلح امام حسن(ع) گفت: این صلح نشان می‌دهد ارتباط جهان اسلام با بیگانگان ارتباطی خصومت محور نیست و بر تعامل دوستی تاکید می‌کند و این نقشه راه نشان می‌دهد این صلح، در دنیای امروز باید مورد توجه قرار بگیرد.

آستان قدس رضوی موقوفات ملک را با تدبیر اداره می‌‌کند

حسینی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این مراسم اظهار کرد: هر سال در میلاد‌ امام حسن مجتبی(ع) بر اساس وقفنامه جشنی در این کتابخانه برگزار می‌شود که یکی از جشن‌های پنج‌گانه مورد تاکید واقف است.

وی افزود: میلاد امام حسن مجتبی(ع)، امام رضا(ع) پنج تن آل عبا و عید مبعث از  جشن‌هایی هستند که بر اساس وقفنامه هرسال باید در کتابخانه ملک برگزار شود.

حسینی با اشاره به این که امروز (دوم مرداد ماه) سالروز 41 سال درگذشت این واقف بزرگ است، عنوان کرد: حاج حسین آقا ملک در سوم مرداد ماه سال 1351 دار فانی را وادع گفت.

مدیر‌عامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با تاکید بر این که بسیاری از موقوفات ما در همین زمانه هستند که به درستی اداره و تدبیر نمی‌شوند، گفت: آستان قدس رضوی با صیانت جانانه از موقوفات این واقف بزرگ، در کنار عمل به نیت‌های این مرد بزرگ، بسیار خوب عمل کرده است.

وی با اشاره به این که تلاش می‌کنیم در جشن‌های وقف‌نامه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، یک مناسبت فرهنگی را نیز رقم بزنیم، اظهار کرد: افتتاح نمایشگاه دایمی حاج حسین ملک و رونمایی از تندیس این واقف، مناسبت فرهنگی مهمی بود که با این جشن مقارن شد. 

بزرگترین واقف کشور در آستان قدس و کشور حاج حسین ملک است

قاسمی، مدیر‌عامل موقوفات آستان قدس رضوی و موزه ملی ملک به ارایه توضیح‌هایی درباره جزییات موقوفات این واقف بزرگ کشور پرداخت و گفت: مرحوم ملک از سال 1316 تا سال 1340 طی هشت وقفنامه، 63 هزار هکتار از اراضی موروثی و خانوادگی خود را وقف آستان قدس رضوی کرد.

وی با بیان این‌که حاج حسین ملک تنها واقف کشور است که در آستان قدس بخش ویژه‌ای را به نام موقوفات خود ثبت کرده است، عنوان کرد: برای پایداری درآمدهای حاصل از این موقوفات نسبت به سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش‌های کشاورزی و دامپروری اقدام شده است.

مدیر‌عامل موقوفات آستان قدس رضوی و موزه ملی ملک اظهار کرد: تلاش روی زمین‌های ملک در بخش کشاورزی، فعالیت  دامپروری و همچنین سرمایه‌گذاری در بخش‌‌های تولیدی، بسیار دلپذیر است زیرا هزینه، صرف اعتلای فرهنگ و ترقی معارف این سرزمین می‌شود.

در میان این برنامه کلیپی از چگونگی شکل‌گیری تندیس حاج حسین آقای ملک که از سوی حمید کنگرانی ساخته شده بود، پخش شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط