سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۱
وزیر ارشاد: تاثیر شعر صائب در تهذیب جامعه غیر قابل انکار است

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نخستین کنگره «صائب تبریزی و شعر اخلاقی»، با بیان این‌که شورای فرهنگ ثبت روزی را در تقویم به نام صائب تبریزی تصویب کرده است گفت: صائب شاعری اخلاق‌گرا و مردمی است و تاثیرش در تهذیب جامعه مشخص است. از این رو باید اوضاعی را فراهم کنیم که حق این شاعر بیشتر و بهتر از این ادا شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نخستین کنگره «صائب تبریزی و شعر اخلاقی» که امروز، سه‌شنبه، 7 خرداد ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد، از پذیرفته شدن پیشنهاد اختصاص یک روز از تقویم به نام صائب تبریزی خبر داد و گفت: در جلسه‌ شورای فرهنگ که امروز برگزار شد، موافقت این شورا برای اختصاص این روز در تقویم اعلام شد و از اهالی ادب و فرهنگ برای انتخاب این‌که چه روزی را به صائب اختصاص دهیم یاری می‌خواهیم.

وی درباره گزینه‌های احتمالی این روز گفت: روز ولادت یا وفات این شاعر برجسته از گزینه‌های موجود است. علاوه بر این، نام صائب در حروف ابجد معادل عدد 103 است و صد و سومین روز سال، مصادف با روز دهم تیر ماه و همزمان با روز ولادت استاد محمد قهرمان، برجسته‌ترین صائب پژوه ایران است و به دلیل این تقارن دهم تیرماه گزینه احتمالی برای نامگذاری در تقویم است. 

حسینی با بیان این‌که هنوز جزییات مربوط به این موضوع مشخص نشده است افزود: باید حق این شاعر را بیشتر و بهتر از این ادا کنیم و اوضاعی را فراهم آوریم که هر ساله، روز بزرگداشت صائب تبریزی برگزار شود.

سید محمد حسینی در این مراسم با قرائت شعری از صائب تبریزی، از تاثیرگذاری‌اش در دوران صفوی سخن گفت و اظهار کرد: صائب چهره مردمی داشت. با مردم حشر و نشر می‌نمود. در ایران صفوی هم فرصت مدیحه‌سرایی و طبع‌آزمایی و مجلس‌آرایی و سفته‌سایی و ژاژخایی‌های شاعرانه کم شده بود و هم جایگاه شاعران به عالمان و صنعتگران و فن‌آوران واگذار شده بود و هم تحولات اجتماعی شاعران را از دربار به جامعه کشانده بود و هم حکومت نوپای مرشدمآبانه صفوی به‌دنبال وجاهت مذهبی، به مداحی بیشتر توجه داشت تا مزّاحی و شعر به خوشایند سلطان گفتن.
 
وی با بیان این‌که در دوران حیات صائب تبریزی مقام شاعران به حد لازم ارج نهاده نمی‌شد افزود: صائب تبریزی شاعر است و سرشار از شور و احساسات! در هرات و کابل، فراوان تکریم دید و زان‌پس در دکن و در دربار شاه‌جهان، دو چندان! هم بدین سخن سیطره زبان پارسی را درمی‌یابیم و هم صادرات این سرزمین را که شاعر و عارف و هنرمند و فرهیخته بوده است. دریغا در پس بی‌مایگی‌ها و بی‌عرضگی‌ها و خیانت‌های پادشاهان، این فرهنگ معلی به بلای رخوت و سستی مبتلا گردید و تلاش آن‌همه بزرگ، فنا گردید.
 
حسینی در ادامه صائب را مردی دیندار و غیرتمدار و فریضه‌گزار و با اعتبار اثنی‌عشری دانست و به وجه اخلاقی شعرش پرداخت و شعر وی را در تهذیب جامعه، غیر قابل انکار دانست و افزود: بخشی از خصائل و فضائل آن قلّه مکتب معادله، نه‌تنها مغفول مانده  بلکه به فراموشی سپرده شده است و آن احترام به گذشتگان، پیشکسوتان و معاصران است.
 
وزیر ارشاد سخن گفتن از مقام صائب را در مجالی اندک غیر ممکن دانست و افزود: از صائب در این زمان اندک گفتن، الماس به ناخن سفتن است. خراشه‌ای هم برنمی‌دارد چه رسد به تراشه‌ای. سبک اصفهانی به علت پیچیدگی مفاهیم و عمق تعابیر، اندکی از دسترس ذوق‌های ساده‌پسند به دور است مگر آن بخش از این سیاق که اشواق را به جهت مثل سائر بودن به تفهیم سوق می‌دهد.
 
وی صائب تبریزی را دارای چهره‌ای مردمی دانست و  همین ویژگی را سبب راهیابی اشعارش به میان مردم دانست و درباره این خصیصه توضیح داد: صائب با مردم حشر و نشر می‌کرد از این رو هم با مشکلات افراد و هم با معضلات  جامعه آشنا بود. شاید بتوان گفت که شعر اجتماعی بیشترین تجلی را در دیوان صائب دارد. افسوس که پرگویی آفت جان شاعران این سبک است.

مراسم رونمایی از تمبر صائب تبریزی، رونمایی از سه کتاب با عناوین «شناخت‌نامه صائب تبریزی» (شامل مقالاتی درباره این شاعر)، گزیده اشعار شاعران هندی در پنج مجلد و کتاب دیدار شاعران بیداری اسلامی با رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین اهدای جوایز به برگزیدگان مقالات کنگره صائب تبریزی بخش دیگری از برنامه‌هایی بودند که وزیر ارشاد در آن‌ها حضور داشت.

در این همایش، نمایشگاهی با محوریت صائب تبریزی در تالار وحدت در قالب غرفه‌های متعدد برگزار شد. نسخه‌های خطی و چاپی دیوان صائب تبریزی، آثار پژوهشی و کتاب‌های منتشر شده درباره صائب تبریزی، پایان‌نامه‌ها و مقاله‌هایی درباره صائب تبریزی و همچنین خوشنویسی اشعار صائب تبریز عناوین برخی بخش‌های این نمایشگاه بودند.

نخستین کنگره «صائب تبریزی و شعر اخلاقی» که امروز، سه‌شنبه، 7 خرداد ماه از ساعت 16 و 15 دقیقه در تالار وحدت تهران برگزار شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها