پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۶
مجلس یادبود محمد قهرمان در مشهد برگزار شد

مجلس یادبود زنده یاد محمد قهرمان، شاعر و پژوهشگر، امروز با حضور محمدرضا شفیعی کدکنی و اعضای انجمن ادبی قهرمان در مسجد قبای مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجلس ترحیم زنده یاد محمد قهرمان، ادیب و شاعر فقید، امروز، پنجشنبه، دوم خرداد، با حضور محمدرضا شفیعی کدکنی، امیر برزگر، رضا افضلی، نوذر قهرمان، برادرزاده مرحوم قهرمان، اعضای انجمن ادبی قهرمان و جمعی از ادب دوستان در مسجد قبا واقع در بلوار خیام شعر مشهد مقدس برگزار شد. 

در این مراسم، عرفانیان، از دوستان مرحوم قهرمان غزلی را در مدح او خواند. در ادامه نیز به ترتیب امیر برزگر، آقای پروانه و همچنین رضا افضلی در مدح این پژوهشگر فقید قهرمان شعر خوانی کردند.

بخش دیگر شعرخوانی‌ها نیز با قرائت شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی در مدح مرحوم قهرمان، توسط یکی از آشنایان نزدیک وی همراه بود. در ادامه نیز علی اصغر موسوی، از اعضای انجمن ادبی قهرمان، قطعه شعری را در مدح استاد و بزرگ انجمن ادبی قهرمان، سروده محمد باقر کلاهی برای حاضران خواند.

همچنین در این مراسم اسفندیار جوانشیر، از شاگردان مرحوم قهرمان، غزل‌هایی از استادش را برای حاضران قرائت کرد. این اشعار از  مجموعه های «روی جاده ابریشم شعر»، «حاصل عمر» و «به خط روشن عشق» انتخاب شده بود.

در پایان این مراسم نیز سوره مبارکه «الرحمن» توسط حاضران خوانده شد و در نهایت نیز یکی از نوازندگان مشهور نی در شهر مشهد، قطعاتی را برای حاضران اجرا کرد.

محمد قهرمان از چهره‌های برجسته کشورمان در حوزه شعر، پژوهش و تصحیح متون شنبه، 28 اردیبهشت بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. 

مراسم تشییع پیکر محمد قهرمان صبح روز سه‌شنبه، 31 اردیبهشت در بهشت رضای مشهد با حضور منصور واعظی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از شاعران برگزار شد. 

از محمد قهرمان کتاب‌هایی در حوزه‌های تصحیح دیوان برخی شعرای کلاسیک ایران و همچنین مجموعه شعرهای سروده خود این ادیب شهیر، به یادگار مانده است که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود:

حوزه تصحیح متون: «تصحیح دیوان صائب تبریزی در 6 مجلد»، «تصحیح دیوان صیدی تهرانی»، «تصحیح مجموعه آثار ابوطالب کلیم همدانی»، «تصحیح دیوان حاج محمد جان قدسی مشهدی»، «برگزیده اشعار صائب و دیگر شعرای معروف سبک هندی» و «صیادان معنی؛ برگزیده اشعار سخن سرایان شیوه هندی» نام برخی از آثار منتشر شده قهرمان در این حوزه است.

«روی جاده ابریشم شعر»، «حاصل عمر» و «به خط روشن عشق» نیز از جمله مجموعه شعرهای منتشر شده این شاعر است.

«به خط روشن عشق» با عنوان دوم «گزیده‌ای از زیباترین غزل‌های قهرمان» در ابتدای امسال (1392) با شمارگان دو هزار و 200 نسخه، 120 صفحه و بهای 6 هزار از سوی انتشارات شهرستان ادب با عنوان «به خط روشن عشق» منتشر شده است.

«شناخت‌نامه محمد قهرمان» نوشته رضا افضلی و «پردگیان خیال؛ ارجنامه محمد قهرمان» به کوشش و اشراف محمدرضا شفیعی کدکنی و محمد جعفر یاحقی، نیز دو کتابی هستند که درباره زندگی و آثار این شاعر و محقق فقید منتشر شده‌اند. 

«پردگیان خیال» در زمستان 1384 و همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت محمد قهرمان از سوی انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد در دسترس مخاطبان قرار گرفت. مجموعه مقالات این کتاب به درخواست و با نظارت محمدرضا شفیعی کدکنی و محمدجعفر یاحقی گردآوری و به محمد قهرمان تقدیم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط