چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷
فلسفه همان راه زندگی است

آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا در سخنرانی افتتاحیه همایش فلسفه و راه زندگی بیان کرد: فلسفه همان راه زندگی است و ما اگر بتوانیم به یک اندیشه و فلسفه درست برسیم، راه زندگی را یافته‌ایم و در کنار این، دین اسلام هم تمامی دستورات را برای سعادت بشر آورده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هفدهمین همایش سالیانه بزرگداشت حکیم صدرالمتالهین ملاصدرا با عنوان فلسفه و راه زندگی به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا و با حضور آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا و استادانی نظیر دکتر رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم، دکتر سید مصطفی محقق داماد، معاون فرهنگستان علوم، دکتر احمد احمدی، رییس سازمان سمت، دکتر حمید رضا آیت‌اللهی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین عرب، استاد حوزه علمیه کاشان و دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد فلسفه دانشگاه تهران و جمعی دیگر از استادان حوزه و دانشگاه صبح امروز چهارشنبه (1 خرداد 92) آغاز شده است.

آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای در سخنرانی اقتتاحیه این همایش با بیان این‌که فلسفه راه زندگی را در تبعیت از فطرت و دین آسمانی می‌داند، افزود: فلسفه از راه حکمت عملی هم اخلاق را می‌آموزد، هم خانواده را به عنوان مرکز تربیت انسان‌ها می‌سازد و هم به سیاست می‌پردازد. سیاست جزء ذات دین است و در جامعه تنها وظیفه سیاستمداران نیست که سیاست داشته باشند و همه انسان‌ها در مراتب مختلف باید از بینش سیاسی برخوردار باشند.

وی ادامه داد: بهترین خدمتی که فلسفه به بشر کرد، این است که روش زندگی اجتماعی را که همان سیاست است، به بشر آموخت و برای او در خانواده آرامش ایجاد کرد.

رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا یادآور شد: برای کاربردی کردن فلسفه و حکمت که اساساً برای به‌زیستن آمده، برگزاری چنین همایش‌هایی بسیار مفید و سازنده است، زیرا در این‌گونه همایش‌ها بحث‌ها و زوایایی که بسته مانده‌اند، باز و مطرح می‌شوند.

وی اظهار کرد: در کشوری مانند کشور ما که مهد حکمت و فلسفه بوده است و به گواهی تاریخ کشور ایران می‌تواند مادر تمدن، حکمت و اندیشه بشریت باشد، باید از نعمتی در بهترین زمان حیات تاریخی خود در اختیار داریم، استفاده لازم را ببریم و بایسته است که بتوانیم به این‌گونه مباحث بیشتر بپردازیم.

آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای ادامه داد: در تعریف فلسفی، حیات دو معنا و دو خاصیت می‌تواند داشته باشد. نخست این‌که وجود ادراک و دیگری قدرت عمل است. برای دانستن تفاوت انسان با دیگر موجودات در حیات فلسفی ابتدا باید ببینیم چه شباهت‌هایی با دیگر موجودات داریم تا بتوانیم تفاوت‌ها را ببینیم و به تعالی برسیم. در واقع، حیات مورد بحث در حکمت متعالی، حیاتی است که در آن پیام و مسوولیت وجود داشته باشد.

وی افزود: حیات انسان به تفکر، تعقل و اندیشه درست ادراک در دنیای خویش است. در حقیقت، فلسفه عبارت است از علم پیدا کردن یک ادراک عقلانی به یک جهان جامع واقعی که در آن زندگی می‌کنیم.

آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای اظهار کرد: فلسفه برای این‌که در یک کلمه بتواند راه زندگی را به بشر نشان دهد، می‌گوید که بشر باید از قانون تبعیت جزء از کل پیروی کند. در این‌جا منظور از جزء، انسان فقیر و ابتدایی است و منظور از کل، انسان کبیر و متعالی است.

رییس بنیاد حکمت صدرا در پایان یادآور شد: فلسفه کاری می‌کند که انسان به تدریج حجم علم خود را بیفزاید و در حکمت متعالیه با هر علمی، حجم وجود خود را افزایش دهد. گام نخست در راه ادراک انسانی خودشناسی و گام دوم، جهان‌شناسی است و از مجموعه این دو ادراک انسان به مبدا متعالی ازلی و ابدی می‌رسد که همان فلسفه است. فلسفه شاخه‌ای از دین برای افرادی است که مقداری از حالت ابتدایی بودن و عوام بودن بشری درآمده باشند.

همایش فلسفه و راه زندگی از ساعت 8 و 30 دقیقه تا 19 امروز (1 خرداد 92) در مجتمع فرهنگی آدینه واقع در بزرگراه آبشناسان، بعد از تقاطع ستاری، خیابان شقایق، کوچه بهار برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها