دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۰
آن‌ها نمایشگاه خودشان را می‌خواهند

بیست و ششمین نمایشگاه کتاب فرصتی مناسب برای تهیه گزارشی درباره آخرین وضعیت عرضه کتاب‌های ورزشی بود و صحبت درباره لزوم ایجاد نمایشگاهی اختصاصی برای این آثار، محور اصلی گفت‌وگو با ناشران و غرفه‌داران حاضر در نمایشگاه بیست و ششم کتاب تهران شد.-

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_ اکثر ناشران فعال ورزشی، زیرمجموعه ناشران دانشگاهی به حساب می‌آیند. امسال هم ناشران دانشگاهی در ضلع جنوبی مصلای امام خمینی (ره) و به فاصله چند متری ایستگاه متروی شهید بهشتی مستقر شدند و ناشرانی مانند حتمی،‌ علم و حرکت، بامداد کتاب و آوای ظهور در این قسمت حضور یافتند. 

البته داستان کتاب‌های ورزشی تنها در بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خلاصه نمی‌شد. بارزترین گواه این مدعا حضور غرفه «انتشارات ورزش» در شبستان است؛ یعنی جایی که به غرفه ناشران دانشگاهی اختصاص دارد. مهدی صادقی، مدیر مسوول این انتشارات که مسوولیت نشر بامداد کتاب را هم بر عهده دارد، به برپایی نمایشگاه‌ تخصصی کتاب‌های ورزشی در سال‌های گذشته توسط آکادمی ملی المپیک اشاره می‌کند، اتفاقی که سال‌هاست به ورطه فراموشی سپرده شده است. صادقی معتقد است که یکی از راه‌های توسعه نشر ورزش، برپایی چنین نمایشگاه‌هایی است. 

انتهای راهروی شماره 14 غرفه کتیبه زرین با پوسترهایی که از لیونل مسی و کریستیانو رونالدو روی دیواره‌های آن نصب شده‌، مشخص است. ازدحام جمعیت در آخرین ساعات برگزاری نمایشگاه بیست و ششم مقابل غرفه کتیبه زرین جلب توجه می‌کند. رقابت داغ ستاره‌های بارسلونا و رئال مادرید به این‌جا هم کشیده شده و انگار قرار است تا دقیقه 90 برگزاری نمایشگاه بیست‌ و ششم هم ادامه پیدا کند. به زحمت می‌شود از میان جمعیت راهی باز کرد و به پیشخان رسید. کسی از مسوولان انتشارات کتیبه زرین در غرفه حضور ندارد و البته دو فروشنده کاربلد و با حوصله، مشغول توضیح دادن درباره زندگینامه‌های ورزشی‌اند.

از قرار معلوم این‌جا‌ هم مسی گوی سبقت را از رونالدو ربوده و زندگینامه اعجوبه آرژانتینی بارسلونا، پرفروش‌ترین کتاب این غرفه است. آندره آغاسی، دیوید بکام و استیون جرارد، دیگر چهره‌های ورزشی‌اند که کتاب بیوگرافی‌شان در غرفه کتیبه زرین به چشم می‌خورد. البته مسوولان این غرفه تنها به فروش کتاب بسنده نکرده و در کنار آثار مکتوب، پیراهن کوچک تیم‌های سرخابی پایتخت و تیم‌های مطرح اروپایی را مانند بایرن مونیخ که تقریباً هم‌ اندازه یک کتاب با قطع رحلی می‌شود، به معرض فروش گذاشته است. 

نکته شایان توجه این قسمت از نمایشگاه، استقبال افرادی با سنین مختلف از کتاب‌ بزرگان حال فوتبال دنیا است. نظر مارادونا درباره مسی برای خانمی با سن حدود 60 سال بسیار جالب است و چگونگی جدایی رونالدو از جمع شیاطین سرخ و حضور وی میان قوهای سفید سانتیاگو برنابئو،‌ دغدغه اصلی پسربچه‌ای  12 ساله برای حضور در سالن شبستان به اتفاق والدینش به حساب می‌آید. 

غرفه انتشارات بهشت در انتهای سالن شبستان و راهروی شماره 27 قرار گرفته است. یکی از اتفاقات مهم نمایشگاه سال گذشته رونمایی از کتاب جامع فوتبال نوشته دیوید گلدبلات با ترجمه و بازنویسی عادل فردوسی‌پور در غرفه انتشارات بهشت بود با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان‌ برگزار شد. 

محمدرضا محبی آشتیانی، مسوول این غرفه معتقد است که «استقبال از کتاب جامع فوتبال به نسبت سال گذشته کمتر شده اما این اثر امسال هم از پرفروش‌های نمایشگاه کتاب است. وی نام عادل فردوسی‌پور را یکی از دلایل استقبال از این کتاب دانست.»
 
چند متر پایین‌تر حضور «حمیدرضا صدر» مقابل غرفه انتشارات به‌نگار باعث تجمع تعدادی از فوتبال‌دوستان در ضلع جنوبی راهرو 27 شده است. کتاب «پسری روی سکوها» نوشته وی در روزهای پایانی به نمایشگاه کتاب تهران می‌رسد و حضور دکتر صدر در نمایشگاه، بهترین تبلیغ برای این کتاب است. صدر برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب‌های ورزشی را با وضعیت فعلی ناشران ورزشی مناسب نمی‌داند و بر این باور است که «برگزاری چنین نمایشگاهی هم از نظر کیفی و هم به لحاظ کمی، مشکلات عدیده‌ای به دنبال خواهد داشت.» 

پریا آقایی، مدیر داخلی انتشارات به‌نگار و مسوول غرفه این انتشارات در نمایشگاه کتاب، برای نخستین بار ارایه کتابی در حوزه ورزش را به مخاطبان تجربه می‌کند و از آن‌جایی که «پسری روی سکوها» از سوی انتشارات زاوش روانه بازار نشر شده و این انتشارات به طور مستقل در نمایشگاه کتاب حضور ندارد، آقایی چنین اتفاقی را توفیقی اجباری برای خود و انتشارات به‌نگار می‌داند. 

تقریباً در انتهای سالن شبستان و ضلع شمالی راهرو 29 روی پیشخان غرفه انتشارات «امرود» کتابی متفاوت با آثاری که این نشر هر سال منتشر می‌کند، به چشم می‌خورد. امرود که ناشری شناخته شده در حوزه ادبیات و به ویژه شعر معاصر است، امسال کتاب «تراکتور – عشق سرخ، قیرمیز سئوگی» را هم به انضمام سایر آثارش روانه نمایشگاه کتاب کرده است. این اثر که توسط مرتضی مجدفر به دو زبان فارسی و ترکی آذری نوشته شده، دربرگیرنده 9 داستان است که به شرح حال هواداران پرشور تیم تراکتورسازی تبریز می‌پردازد. 

پونه ندایی، مدیرمسوول انتشارات امرود، میزان فروش این کتاب را خوب اما پایین‌تر از حد انتظار توصیف می‌کند. ندایی این مساله را هم از مصائب کتاب‌های ورزشی می‌داند که جایگاه مشخصی در نمایشگاه‌های کتاب ندارند.
 
روی پیشخان برخی غرفه‌ها هم کتاب‌های قدیمی ورزشی به چشم می‌خورد که اکثراً به صورت افست منتشر شده‌اند. 

صالح قهرمان‌زاده یکی از مسوولان غرفه انتشارات آوای ظهور، استقبال از ناشران ورزشی را در بخش دانشگاهی، چندان رضایت‌بخش نمی‌‌داند. وی معتقد است که برگزاری زودهنگام امتحانات پایان‌ترم دانشجویان بر استقبال کمتر دانشجویان تربیت‌بدنی به نسبت سال‌های گذشته از آثار ورزشی نمایشگاه کتاب تاثیرگذار بوده است. قهرمان‌زاده هم برپایی نمایشگاه تخصصی مکتوبات ورزشی را یکی از راه‌های توسعه و پیشرفت نشر ورزش در ایران عنوان می‌کند.
 
علاوه بر ناشران، برخی  بازدیدکنندگان هم برگزاری نمایشگاه کتاب‌های حوزه ورزش را اتفاقی مثبت در معرفی تازه‌های نشر ورزش در ایران و آشنایی مخاطبان با انتشاراتی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، می‌دانند. 

در مجموع، می‌توان گفت که هم ناشران و هم مراجعه‌کنندان و حتی مسولان غرفه‌های ورزشی حاضر در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در برگزاری نمایشگاه تخصصی برای آثار ورزشی متفق‌القول هستند و شاید برپایی نمایشگاهی کتاب‌های ورزشی در آینده بتواند تا حدودی حق مطلب را ادا کند و باعث تحول بزرگی در زمینه مکتوبات ورزشی ایران شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط