جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۷
جلد یازدهم فهرست «نسخه‌های خطی اهدایی رهبری»

مراسم رونمایی از جلد یازدهم فهرست «نسخه‌های خطی اهدایی رهبری» دیروز (پنجشنبه) در غرفه آستان قدس رضوی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از «نسخه‌های خطی اهدایی رهبری» پنجشنبه (19 اردیبهشت‌ماه) در غرفه آستان قدس رضوی با حضور محمدهادی زاهدی، مدیر‌عامل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و محمود‌رضا برازش، مدیر مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی برگزار شد. 

در این مراسم محمدهادی زاهدی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب طی سال‌های گذشته بیش از 14 هزار کتاب خطی و چاپ سنگی را به آستان قدس رضوی اهدا کردند، عنوان کرد: این کتاب‌ها از  آثار ارزشمند و گرانمایه تمدن و فرهنگ اسلامی محسوب می‌شوند که با همت و عنایت معظم‌له گردآوری و در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. 

وی افزود: در میان این آثار، کتاب‌هایی از قرون اولیه اسلامی از جمله قرآنی به خط کوفی روی پوست مشاهده می‌شود که منسوب به امام حسین (ع) است. 

مدیر‌عامل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ادامه اظهار کرد: فهرست‌نویسی یکی از رشته‌ها و فنون بسیار دقیق و ظریف است که توسط استادان فن انجام می‌شود و فهرست‌نگاران برای فهرست‌نویسی شناسایی نوع خط، جنس کاغذ، مکان ساخت کاغذ، تذهیب و دیگر هنرهای موجود در حوزه کتاب را شناسایی می‌کنند. 

زاهدی ادامه داد: آستان قدس رضوی با به‌کارگیری فهرست‌نویسانی جوان و زبده، این مجموعه آثار ارزشمند اهدایی رهبر معظم انقلاب را فهرست‌نویسی کرده که طی دو سال اخیر تعداد آن‌ها به 12جلد رسیده است و طبق برآورد ما، این تعداد به 14 جلد در زمینه‌های مختلف و موضوعات گوناگون افزایش می‌یابد. 

در این مراسم همچنین از نخستین شماره «پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی» با موضوع اصول فقه رونمایی شد.

 آستان قدس رضوی به لحاظ اهمیت، نخستین مرکز اسنادی کشور و از نظر تعداد سند با بیش از 13 میلیون برگ سند، دومین مرکز اسنادی کشور محسوب می‌شود که قدمت اسناد آن به اوایل قرن هشتم هجری بازمی‌گردد. 

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت در مصلی امام خمینی (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها