دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۰
اینترنت در جهان اسلام ظرفیت به شمار می‌آید

عضو هیات علمی دانشگاه سوره و یکی از سخنرانان نشست رونمایی از کتاب «ظرفیت‌های فراروی جهان اسلام در فضای مجازی» گفت: دولت‌های کشورهای مسلمان باید امکانات و دسترسی به اینترنت را افزایش دهند. برخی به اشتباه فکر می‌کنند که محدودیت در این سیستم لازم است اما نمی‌دانند که این فضا در جهان اسلام ظرفیت به شمار می‌آید.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از ستاد خبري بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، آیین رونمایی از کتاب «ظرفیت‌های فراروی جهان اسلام در فضای مجازی» امروز(16 اردیبهشت ماه) در سرای اصلی اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران با حضور دکتر امیدعلی مسعودی، دکتر علی صباغیان و دکتر علی مرشدی‌زاد، مولف کتاب «ظرفیت‌های فراروی جهان اسلام در فضای مجازی» و جمعی از اهالی حوزه ارتباطات برگزار شد.

در این نشست دکتر مسعودی با بیان این‌که کتاب «ظرفیت‌های فراروی جهان اسلام در فضای مجازی» می‌تواند برخی کمبودهای منابع درسی دانشجویان رشته‌های ارتباطات و مدیریت رسانه را بر طرف کند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد موضوع مورد مطالعه در این نوشتار مبحث قابل توجه و تاثیرگذاری در رسانه‌ها و مطبوعات است.

وی ادامه داد: البته با بیداری اسلامی و تحولات در عرصه‌های نوین، نیاز پرداختن به آن بیش از پیش در مجامع علمی و فرهنگی حس می‌شود و ما را به سوی تالیف این‌گونه آثار پیش می‌برد.

عضو هیات علمی دانشگاه سوره عنوان کرد: مولف در کتاب «ظرفیت‌های فراروی جهان اسلام در فضای مجازی» ابتدا به معرفی و شناسایی اجمالی جهان اسلام پرداخته است. در تحقیقاتی که در کشورهایی نظیر عراق، عربستان، لبنان، ترکیه و سوریه انجام دادم، دریافتم که در لبنان فضای مجازی کاملا آزادی وجود دارد، در جنوب عراق امکانات فضای مجازی مانند ایران است و در شمال این کشور فضای مجازی مانند اروپاست. در شهر مکه اینترنت فیلترینگ است اما در سایر شهرهای کشور عربستان استفاده از آن آزاد است.

وی یادآور شد: پرداختن به موضوع «ظرفیت‌های فراروی جهان اسلام در فضای مجازی» در جهان امروز بسیار ضروری به شمار می‌آید که مرشدی‌زاد هم در اثر حاضر به آن توجه کرده است اما بهتر بود به نکاتی نظیر ارایه ملاک و معیار در مباحث، توجه به امکانات نرم‌افزار و سخت‌افزار، مقایسه‌ها و نامگذاری‌های پایاپای و همگن و ارایه اطلاعات کامل از منابع مورد استناد بیشتر توجه می‌کرد.

در بخش دیگر این مراسم دکتر علی صباغیان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره موضوع این نشست و اثر حاضر گفت: از دو دهه پیش فضای مجازی از ارتباط مخابرات با اطلاعات شکل گرفت و اکنون اینترنت و فضای مجازی محصول این ارتباط است.

وی افزود: محتوای کتاب «ظرفیت‌های فراروی جهان اسلام در فضای مجازی» هم‌سو با ارایه فضای مجازی، اخبار و اطلاع‌رسانی، تجارت الکترونیک، آموزش و گفت‌وگوی اجتماعی در حرکت است و می‌کوشد این موضوعات را در جهان اسلام تبیین کند.

صباغیان اظهار کرد: موضوع این نوشتار سخت است اما این اثر نیازمند به‌روز شدن است تا ظرفیت‌های تعریف شده در آن بیش از پیش شناخته شود و مورد استفاده قرار گیرند. 

در بخش دیگر این مراسم دکتر علی مرشدی‌زاد، مولف کتاب «ظرفیت‌های فراروی جهان اسلام در فضای مجازی» درباره هدف از نگارش و تحقیق این اثر گفت: نشان دادن ظرفیت‌های جهان اسلام و زمینه‌های بهره‌برداری از آن‌ها در فضای مجازی، از  اهداف نگارش این اثرند.

وی افزود: ورود تکنولوژی‌های مدرن به یک سرزمین به خویشتن‌داری دولت‌ها نیاز دارند. بنابراین، در نگاه نخست بهتر است به جنبه‌های مثبت آن‌ها توجه کنیم تا جنبه‌های منفی آن‌ها.

در پایان این نشست مسعودی، صباغیان و مرشدی‌زاد از کتاب «ظرفیت‌های فراروی جهان اسلام در فضای مجازی» رونمایی کردند. این آیین با اهدای لوح به مولف و منتقدان آن پایان یافت.

نخستین چاپ کتاب «ظرفیت‌های فراروی جهان اسلام در فضای مجازی» با شمارگان یک هزار نسخه، در 480 صفحه و به بهای 135 هزار ريال از سوی نشرهای امام صادق(ع) و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات روانه بازار کتاب می‌شود.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط