یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰
ادبیات عامه‌پسند ایرانی کودکی به حال خود رها شده است

کامران پارسی‌نژاد، نویسنده و منتقد ادبیات داستانی در نشست «ادبیات عامه‌پسند؛ تهدیدها و فرصت‌ها» که امروز در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد، ادبیات عامه‌پسند ایرانی را مانند کودکی رها شده توصیف کرد و گفت: این کودک دارد به تنهایی زندگی می‌کند و رشد و نمو آن کنترل نشده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «ادبیات عامه‌پسند؛ تهدیدها و فرصت‌ها»، صبح امروز (یکشنبه، 15 اردیبهشت) باحضور کامران پارسی‌نژاد، بلقیس سلیمانی، نویسنده و منتقد ادبی، فیروز زنوزی جلالی، نویسنده و منتقد داستان و احسان عباسلو، نویسنده و منتقد در سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدا بلقیس سلیمانی از عنصر سرگرم‌کنندگی ادبیات و داستان‌های عامه‌پسند نام برد و گفت: سرگرمی یک عنصر اصلی در داستان و به‌ویژه ادبیات عامه‌پسند است، اما تنها نباید این وجه مورد نظر باشد.

وی افزود: چون ما معمولا ادبیات عامه‌پسند نمی‌خوانیم و آن را نقد نمی‌کنیم، این ژانر راه خود را ادامه می‌دهد و روز به روز سطحی‌تر می‌شود.

سلیمانی در ادامه به بخش‌های مختلف ادبیات عامه‌پسند اشاره کرد و افزود: این ژانر از بخش‌های مختلفی مثل ادبیات پلیسی، جاسوسی، علمی، تخیلی و عاشقانه تشکیل شده اما در ایران بیشتر به بعد عاشقانه آن پرداخته شده است.

در ادامه این نشست زنوزی‌جلالی نیز ادبیات عامه‌پسند را یک ضرورت برای جامعه ادبی عنوان کرد و گفت: مخاطبی که می‌خواهد خواندن را آغاز کند باید از این سبک شروع کند. مخاطب خوب مانند فردی است که وارد کلاس می‌شود و در نهایت به خواندن ادبیات جدی و فاخر می‌رسد. این مخاطب در ابتدا باید ادبیات عامه‌پسند را بگذراند.

وی اضافه کرد: در ایران مشکل مخاطب داریم که ادبیات فاخر و جدی ما را کم می‌شناسند که البته باید به نیاز مخاطب هم دقت شود. اگر نویسندگان در حوزه ادبیات عامه‌پسند کارهای خوب و درخور داشته باشند و مخاطب هم مدارج خواندن را طی کند؛ ادبیات جدی ما هم مخاطب خود را خواهد داشت.

این منتقد ادامه داد: هر شخصی در فضای عامه پسند قلم می‌زند، عاشقانه آن را دوست دارد؛ چرا که نویسندگان ما، به ‌ویژه در بخش ادبیات جدی مورد اقبال درخور قرار نمی‌گیرند.

زنوزی‌جلالی در پایان سخنانش گفت: ادبیات عامه‌پسند فراموش می‌کند و ادبیات جدی به فکر وا می‌دارد که البته هرکدام در جای خود لازم است.

پارسی‌نژاد نیز در ادامه این نشست توضیح داد: جایگاه ادبیات داستانی در ایران هنوز تثبیت نشده است؛ چه برسد به ادبیات داستان عامه‌پسند که ضربه‌خورتر هم هست. نه تنها مردم، بلکه جامعه علمی ادبی هم نتوانسته‌اند درک کنند که ادبیات داستانی به‌ ویژه سبک عامه‌پسند چه‌قدر می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: ادبیات داستانی یک ژانر تجربه است، ادبیات عامه‌پسند در نوع خود ارزشی دارد که شاید در سبک دیگری نباشد؛ چرا که سبک‌های دیگر نوشتن چنین گستردگی در نگاه مخاطبان ندارند.

این داستان‌نویس در ادامه گفت: ادبیات عامه‌پسند ما مانند کودکی است که به حال خود رها شده. این کودک خود دارد به تنهایی زندگی می‌کند. در حالی که در غرب یک رشد منطقی و آکادمیک را در همه حوزه‌ها می‌بینیم.

پارسی‌نژاد اضافه کرد: البته در ایران هم در این زمینه رشد داشته‌ایم اما این رشدی خودجوش بوده که نظام‌مند و قانون‌مدار نیست.

وی در پایان گفت: در کشورهای پیشرفته رمان‌های تخیلی و پلیسی جایگاه خاصی دارند. نویسنده رمان تخیلی می‌نویسد و در نهایت دانشمندان به فکر می‌افتند که چگونه به آن تخیل، جامعه عمل بپوشانند. یا اگر پرونده پلیسی گره می‌خورد از نویسنده ژانر پلیسی کمک می‌گیرند و این نشان می‌دهد که ادبیات چقدر می‌تواند در زندگی و پیشرفت زندگی موثر باشد.

بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران تا 21 اردیبهشت در مصلای تهران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها