یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
غلامرضا فدایی: اسناد پارلمانی هویت‌بخش افراد جامعه است

غلامرضا فدایی، ریيس دانشكده كتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تهران در نشست «آشنایی با اسناد پارلمانی» گفت: اسناد پارلمانی مربوط به تمام اقشار جامعه‌ است و به‌گونه‌ای هویت‌بخش افراد به‌شمار می‌رود. نیاز به پژوهش روی اسناد پارلمانی باعث می‌شود ملت با هویت خویش آشنا شوند و این‌گونه جلو آسیب‌های ناشی از ندانستن سابقه افراد گرفته خواهد شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «آشنایی با اسناد پارلمانی» شنبه (14 اردیبهشت‌ماه) با حضور غلامرضا فدایی، ریيس دانشكده كتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تهران علی ططری، رییس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و پژوهشگر تاریخ معاصر، مسعود کوهستانی‌نژاد، تاریخ‌نگار و پژوهشگر و در سالن کارنامه نشر بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برپا شد.

غلامرضا فدایی در این نشست با بیان این‌که اسناد هویت انسان‌هاست، گفت: هویت دو بخش فردی و سازمانی دارد و هیچ‌کس بدون پشتوانه آن نمی‌تواند زندگی کند. بی‌توجهی به سابقه افراد در هر جامعه‌ای آفت است و نباید آن را نادیده گرفت.

ریيس دانشكده كتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تهران افزود: اسناد پارلمانی سه ویژگی مهم دارند. نخست آن‌که مربوط به اقشار بالادست و پایین‌دست جامعه‌اند؛ یعنی با همه بخش‌های جامعه ارتباط دارند. از سوی دیگر، متنوع و فراگیرند و دولت، مجلس، ملت و نمایندگان خارجی را دربرمی‌گیرند. همچنین اهمیت ویژه آن‌ها به این دلیل است که با تحلیل آن‌ها می‌توان تاریخ نوشت.

وی اظهار کرد: نیاز به پژوهش روی سندها بسیار مهم است اما علاوه‌بر این‌که اسناد به‌صورت جدا بررسی می‌شوند باید آن‌ها را در کلیت و فضای هر دوره نیز بررسی کرد. مساله سیاست جدای مسایل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی معنا ندارد و باید جمع‌بندی از پژوهش‌ها منتشر شود تا برپایه آن‌ها بتوان راهکاری برای رشد جامعه ارایه داد.

مسعود کوهستانی‌نژاد در نشست «آشنایی با اسناد پارلمانی» بیان کرد: آرشیو مجلس شورای اسلامی، پس از آرشیو وزارت امور خارجه، دومین و پرقدمت‌ترین آرشیو اسنادی ایران به‌شمار می‌رود. با این‌حال میزان استفاده و انتشار آن‌ها برای پژوهش بسیار بااهمیت است. براساس این اسناد می‌توان به نقش پارلمان در تعیین سرنوشت ملت و ساختار دولت در هر دوره پی برد. اسناد پارلمانی مدارکی‌ هستند که در مراحل مختلف شکل‌گیری مجلس از شروع تا پایان هر دوره، گزارش‌ها، شرح حال و وظایف نمایندگان، همچنین دیگر ارکان قوه مقننه را دربرمی‌گیرد.

وی افرود: اسناد نگهداری شده در مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی شامل چند بخش می‌شود که از آن میان، مجموعه آرشیو گزارش‌های مجلس و موارد مرتبط با آن و دیگری مدارکی از سندهای خانوادگی، خاطرات، یادداشت‌ها و نشریات هر دوره را شامل می‌شود. گزارش‌های منتشر شده در بررسی تاریخ هر دوره از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

در این نشست علی ططری با اشاره به نزدیک شدن «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» گفت: ایران پس از ژاپن دومین کشور در آسیا به‌شمار می‌رود که سابقه تاسیس پارلمان دارد. امسال یک‌صدوهفتمین سالگرد تاسیس پارلمان در ایران است، اسناد قابل‌توجهی در این‌باره وجود دارد. 

وی در ادامه افزود: اسناد پارلمانی، اسناد و مدارک قوه مقننه و ارکان آن را شامل می‌شوند. با تاسیس پارلمان در ایران در سال 1285 خورشیدی تولید این مدارک آغاز شد اما با به توپ بسته شدن مجلس بسیاری از این اسناد از بین رفت و آن‌چه باقی ماند نیز غارت شد.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: برخی از اسناد آن دوران، بعدها از طریق انگلیس گردآوری شد. در حال حاضر در آرشیو پارلمانی کشور بیش از 12 میلیون برگ سند وجود دارد. در یک آمار تقریبی بیش از 400 مقاله از سال 1387 تا 1392 از سوی مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی استخراج و منتشر شده است. 

رییس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه در ایران سوابق قانون‌های تصویب شده بررسی نمی‌شوند و این سابقه را باید در اسناد جست‌وجو کرد، در حالی‌که قوانینی که در مجلس ایران تصویب می‌شوند، بیشترین اصلاحیه‌ها را در پی دارند که نشان از بی‌توجهی به انبوه اسناد نگهداری شده در دوره‌های مختلف مجلس در ایران است.

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها