سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
وزیر ارشاد: هیچ مناسبتی مانند روز ملی خلیج فارس موجب وفاق ملی نمی‌شود

آیین اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس صبح امروز (دهم اردیبهشت) در تالار شهید آوینی بندرعباس با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگی _ هنری خلیج فارس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین گفت: این میراث ارزشمند و گران‌بها سال به سال با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری، شکوه بیشتری یافته است که نقطه آغازین این حرکت ارزشمند، مصوبه هیات دولت در سومین سفر به استان هرمزگان مبنی بر تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری هرساله جشنواره خلیج فارس بود.

وی ادامه داد: امسال در ابتکاری قابل توجه برنامه‌های جشنواره خلیج فارس به شکل موضوعی به سراسر کشور گسترش یافت و شاهد مشارکت چشمگیر همه هنرمندان استان‌های کشور در جشنواره‌های موضوعی با عناوین مختلف بودیم. برگزارکنندگان جشنواره سعی کردند که همه گروه‌های هنری و اهل فکر و اندیشه را در این وادی وارد کنند و هنرمندان نیز به سهم خود با ارایه آثاری ماندگار با زبان فرهنگ و هنر در صیانت از این میراث جاودانه کوشیدند.

حسینی اظهار کرد: اگر چه نظام سلطه با برخی شیطنت‌ها و از اهداف منفعت‌طلبانه به دنبال مشروعیت‌بخشی به حضور خود با دادن آدرس غلط و تشویش اذهان عمومی و تحریف تاریخ کهن این سرزمین است، اما همه شواهد تاریخی اعم از کتب، نقشه‌ها، سفرنامه‌ها و یافته‌های باستان‌شناسی نشان‌ می‌دهد نام این منطقه «بحر فارس» یا «خلیج فارس» بوده است.

وی بیان کرد: از دوران داریوش اول وجود ناوگان منظم دریایی ایران و نام دریای پارس وجود داشته است در حالی که سابقه کشور بسیاری از مدعیان امروز حتی به یکصد سال هم نمی‌رسد، اما به مدد بهره‌گیری از ظرفیت‌های انرژی، نام خود را مطرح کرده‌اند در حالی که خلیج فارس یا دریای پارس سابقه‌اش به دوران ماد و حکومت هخامنشی می‌رسد. به تعبیر دیگر بسیاری از محققان و ‌تاریخ‌نگاران بر این عقیده‌اند که بر خلاف تصور اولیه که نقطه آغاز تمدن را بین‌النهرین می‌دانستند، خلیج فارس نقطه آغازین شکل‌گیری تمدن بشری بوده است و یافته‌های باستان‌شناسی منطقه جیرفت شاهد این مساله است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: نام خلیج فارس و جزایر آن در تمام موزه‌های جهان از چین تا آمریکا در قالب کتاب، نقشه و یافته‌های باستان‌شناسی ذکر شده است. حتی نقشه‌ای وجود دارد مربوط به زمانی که این تصور در جهان حاکم بوده که زمین دارای سطحی صاف است و کروی نیست، که در آن نیز به نام دریای پارس اشاره شده است.

وی در ادامه از اقدام نیما صفا درگیری، پژوهشگر جوان هرمزگانی که با جمع‌آوری احادیث پیامبر بزرگ اسلام (ص) هویت و حقانیت خلیج فارس را اثبات کرده است، قدردانی کرد و گفت: طبق این احادیث پیامبر اسلام سه بار نام بحر فارسی را مورد تاکید قرار داده که این نشانگر مورد توجه بودن نام خلیج فارس در صدر اسلام است.

حسینی نسل جوان ایرانی را موظف به هوشیار بودن دانست و از جوانان خواست که در مقابل هر نوع تحریفی از کیان سرزمین ملی خود دفاع کنند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از اقدامات دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی خلیج فارس، حمایت‌های استاندار هرمزگان و میزبانی شایسته این استان در جشنواره و همچنین استان‌های برگزار کننده جشنواره‌های موضوعی قدردانی کرد.

سپس همایون امیرزاده، دبیر سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس به قرائت بیانیه جشنواره پرداخت و گفت: آب که موج می‌زند، غیرت و مردانگی مردمان پارس را فریاد می‌زند که همواره آزادی جزر و مدش را مدیون دلیری آن‌ها می‌خواند. خلیج فارس نه فقط یک نام که تنها هویت همه نام‌های
ایرانیان است.

وی افزود: خلیج فارس را همه مدعیان نام جعلی دیگر هم بارها و بارها فراموش کرده‌اند و یک سطر در میان به نام حقیقی‌اش خوانده‌اند و مایه تمسخر دیگران شده‌اند. از این منظر، خلیج فارس یک عنوان در نقشه‌های محیطی نیست. حتی یک اسطوره ساز و اسطوره گونه هم نیست بلکه امتزاج مقدس آب و خاکی است که تمامی ویژگی‌های بلند و کامل اسطوره را با حقیت آفتابی خود در بر گرفته است. به عبارت دیگر نقطه‌ای در آفرینش است که می‌تواند به‌درستی داشته‌های ساکنان سرافراز خود را در موج موج آب لاجوردی‌اش و لحظه لحظه تنفس خاک ریشه در روشنایی‌اش به استواری نشان دهد.

وی ادامه داد: بدین اعتبار خلیج فارس نه یک مفهوم مکانی ساکن، بلکه یک حقیقت جاری و نماد گویایی است که وسیع زلالش حتی از فرسنگ‌ها فاصله هم، در تاریخ فرهنگی و جغرافیای هویتی ایرانیان یکتاپرست و موحد می‌درخشد. خلیج فارس حیثیتی است با ارزش‌تر از جان و این مهم را خونفشانی سربازان فداکاری نظیر اسحاق داراب، موسی درویشی، اسحاق عامری سیاهویی، اسدالله رییسی هنگامی، رییس علی دلواری، امامقلی‌خان، غلامعلی بایندُر و نام‌های بسیاری از این دست، ثبت در تاریخ نموده‌اند. 

امیرزاده اظهار کرد: این حماسه که دو برادر همزمان یکی در کرانه خزر و دیگری در ساحل اروندکنار استعمارگری روس و انگلیس را بر نتابیدند و مردانه خون بر خاک وطن فشاندند. امروز هم دلاوران و فرماندهان بسیاری مانند عطایی، اخگر و رزم جو بایندروار حماسه آفرینان معاصرند.

وی افزود: به گواهی تاریخ سراسر سربلند و نجابت سرزمین ایران، مردمان این کهن بوم همواره در عین درد و دریغ، در سایه سار مولفه‌های اصیل درخشان انسانی و پیوندهای مقدس آیین آسمانی و الهی خود و نیز محوریت تفکر و اندیشه در منظومه عدالت و نوع دوستی و مهرورزی؛ ایثارگرانه و پاک به معرفی و اعتلای فرهنگ و ارزش‌های زندگی ساز خود ایستاده‌اند. در این میان، یکی از دیرینه دارترین این مولفه‌ها، عشق و ایمان به خاک و آبی است که بستر زیستن و بوم تمدنی قوم ایران را فراهم نموده است. آب و خاکی که از مرز تعاریف جغرافیایی فراتر رفته و نه تنها منشوری روشن برای تاریخ، بلکه تفسیری بی‌زبان از تمامیت فرهنگی و هویت ملی ایرانیان قرار می‌گیرد.

دبیر جشنواره در ادامه گفت: اکنون مجموعه گرانسنگ جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس که به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گامی فراملی و حرکتی نوین بنیان گرفته، ترجمانی امین و موثر و زبانی گویا که از ورای اندیشه خلاقیت و ذوق ایرانی می‌تواند فرهنگ عزتمند اسلامی‌مان را به شایستگی به تالیف بایستد.

وی بیان کرد: با این عنایت اینجانب جشنواره فرهنگی _ هنری خلیج فارس را نه تنها اتفاق و فرصتی خجسته برای بازتعریف و نمایش و همایش فرهنگ و هنر ایران معاصر دانسته بلکه فرصت برگزاری‌اش را فرصتی برای پیوند و الفتی تازه میان تمام ایرانیان توانمند غیور و آگاه به مدد انفاس نخبگان هنرور و گزیدگان فرهنگ مدارش می‌شمارم به‌ویِژه این‌که بیش از پیش، ایران و ایرانی، نیازمند پیوستگی‌های دورن‌مرزی و ارتباطات عزت‌مند برون‌مرزی است. امید آن دارم این جشنواره که با تمام اعتبار و توفیق موثزی و با تلاش و اهتمام ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استا‌ن‌ها و دبیران جشنواره‌های موضوعی و دربرگیری 32موضوع مهم فرهنگی هنری علمی و پژوهشی کودک و نوجوان، برای سومین سال متوالی محکم قدم برداشته بتواند به پشتوانه خرد جمعی مجموعه وزین فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت استاندار معزز کشور ماندگارتر و جاودانه‌تر از همیشه به راه خویش ادامه دهد.

امیرزاده عنوان کرد: خدا را شاکریم که در این دوره با یک جهش 50 درصدی نسبت به دو دوره قبل با فراگیری ملی و بین المللی جشنواره را برگزاری می‌کنیم. دریافت 25 هزار اثر از شرکت‌کنندگان 32 جشنواره موضوعی که 68 درصد آن را جوانان و نوجوانان تشکیل داده‌اند گواه بر حضور جشنواره در متن
فرهنگ و هنر کشور است.

وی اظهار کرد: امید داریم این حرکت عظیم موجب حسن عاقبت برای برگزارکنندگان‌اش گیرد و در دوره چهارم که از همین امروز اعلام می‌شود مطالبات به‌حق دست‌اندرکاران نظیر تصویب نشان عالی خلیج فارس، برنامه‌ریزی هفته‌های فرهنگ و هنر خلیج فارس در داخل و خارج کشور، اعطای بورس تحصیلی به برگزیدگان و تولیدکنندگان آثار تولیدی فاخر جشنواره خلیج فارس تبدیل و ارتقای دبیرخانه دائمی جشنواره به بنیاد فرهنگی و هنری خلیج فارس به حقیقت بپوند. 

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگی _ هنری خلیج فارس در پایان ابراز کرد: چه شکوهی می‌تواند عزیزتر از بی‌قراری دل‌های مشتاق به اتحاد و پیشرفت ایران و اعتلای ایمان و اعتقاد ساکنانش باشد؟ بگذارید در صحن این رویداد، چشمانمان را به افق‌های روشن خلیج همیشه فارس بگشاییم و باور کنیم که نیرویی بس شگفت‌انگیز است، دست‌هایی که به هم پیوسته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط