چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰
یادی از شاعران درگذشته سال 91

خلیل عمرانی، شاهرخ اورامی و اصغر حاج‌حیدری سه شاعر کشورمان امسال با جامعه ادبی وداع کردند. به این بهانه «ایبنا» بر فعالیت‌ها و کارنامه ادبی این شاعران مروری داشته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آخرین روزهای سال 91 را سپری می‌کنیم و طبق عادت هر ساله به این روزها که می‌رسیم در پس ذهنمان به دنبال خاطره‌های تلخ و شیرین و اتفاق‌های مختلفی که از سرگذرانده‌‌ایم می‌گردیم و واضح است که در میان همه دلمشغولی‌ها درگذشتگان این سال را فراموش نمی‌کنیم و با دریغ و افسوس یادشان را گرامی می‌داریم.

امسال خلیل عمرانی، حاج‌حیدری و شاهرخ اورامی، سه شاعر کشورمان در آغوش خاک آرمیدند.
 
خلیل عمرانی، شاعر، پژوهشگر و کارشناس‌ارشد ادبیات فارسی متولد 1343 بندر دیر بوشهر بود. وی در پست‌های مشاور وزیر آموزش و پرورش، مسوول آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور و معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر فعالیت داشت و رییس انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان کشور بود.

در کارنامه سیاسی این شاعر نیز دو دوره نامزدی برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دیر و کنگان نیز دیده می‌شود.

وی صبح یکشنبه (19 آذر) در بیمارستان قلب تهران درگذشت و طبق وصیت خودش در زادگاهش بوشهر به خاک سپرده شد.

مرحوم عمرانی یکی از غزل‌سرایان و مثنوی‌سرایان پس از انقلاب بود. از آثار منتشر شده او می‌توان به «ترنم حضور»، «مروارید فراموش (گزیده غزل‌ها/ ۱۳۷۶)، «ساعت به وقت شرعی دریا» (مجموعه غزل/۱۳۸۰ )، «گزینه ادبیات معاصر»، «دلمویه‌های بم» و «گزیده شعرها» (مجموعه نیستان/ ۱۳۸۰) اشاره کرد. همچنین آثار وی به صورت پراكنده در نشریات و مجلات به ویژه جنگ‌های دفاع مقدس انتشار یافته بود. وی همچنین در اغلب كنگره‌های شعر به عنوان شاعر، مهمان و داور حضور داشت. 

 زنده‌یاد عمرانی در ماه‌های پایانی زندگی‌اش در حال آماده‌سازی مجموعه شعری با عنوان «بزرگراه سکوت» در حوزه دفاع مقدس بود.

شاهرخ اورامی، شاعر و نویسنده کردستانی، متولد 1332 شهرستان سنندج و یکی از دوستداران ادبیات کردی و فارسی بود.
 
اشعار اورامی در مراسم مذهبی و ماه مولود پیامبر (ص) در کردستان خوانده می‌شد. او  از ارادتمندان و دوستداران خاندان رسول اکرم (ص) و اهل بیت (ع) بود. 

اورامی دبیر بازنشسته آموزش و پرورش استان کردستان بود و با نهادهای فرهنگی استان چون وزارت ارشاد اسلامی، صدا و سیما و حوزه هنری استان کردستان نیز به عنوان سرودساز، برنامه‌ساز و مجری همکاری داشت.

«تولای علی (ع) در فرهنگ کرد» (اهل سنت)، «تو را من دوست دارم را چه کردی؟»، « هنوز هم هستم» (دیوان شعر کردی)، « پالنگان الماس سبز اورامان» (مجموعه شعر کردی و فارسی)، «شعاع مهر حسین (ع) در ادب اهل سنت»، «تولای حسین (ع) در ادبیات اهل تسنن کردستان» و «له گول پرسیم یا محمد» از  آثار این شاعر هستند.

مرحوم اورامی در نخستین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، 6 دوره جشنواره شعر رضوی در مشهد، اهواز و ارومیه، جشنواره و کنگره بین‌المللی شعر نبوی (ص) به عنوان برگزیده انتخاب شد و دیپلم افتخاری زبان کردی از کنگره بین‌المللی شعر معاصر کردی را دریافت کرد. این شاعر همچنین داوری جشنواره‌های مختلف شعری در سطح استانی، منطقه‌ای و کشوری را برعهده داشت.

وی 22 دی در بیمارستان توحید سنندج درگذشت و در بهشت محمدی سنندج به خاک سپرده شد. «مهر رضوی در آینه ادبای کرد» و «در رثای حسین» دو اثر تازه منتشر شده وی هستند.

اصغر حاج حیدری متخلص به «خاسته» در سال 1324 در خمینی‌شهر متولد شد. او نوجوانی را همراه پدر به شغل دوره‌گردی مشغول بود و جوانی را با کارگری امرار معاش کرد. در سال 1357 به عنوان سرایدار به استخدام آموزش و پرورش درآمد.

اشعار آن مرحوم نشان‌دهنده اقبال عمومی به شعرهای محلی بود و نسل جوان شاعر را به سرودن اشعار محلی تشویق می‌کرد.

وی پایه‌گذار ادبستان دانش‌آموزی صفا بود که شاعرانی چون سعید بیابانکی، محسن نیکنام، محمدحسین صفاریان، جواد زهتاب، حسین حاج‌هاشمی، منیره سلطان‌پور، ملیحه احمدی، مطهره عباسیان و الهام عمومی را پرورش داد.

همچنین بنیانگذار و دبیر کنگره بزرگ میلاد آفتاب، بنیانگذار سوگواره ادبی ثارالله و برپایی محافل بصیرت حسینی بود.

«دشت شبنم»، «عطر گندم»، «مهر مردم»، «کلوزه 1»، «نمکدون» و «خورشید در مغاک» از آثار آن مرحوم هستند.

وی جمعه (24 آذر) در پی تحمل یک دوره بیماری سرطان کبد در سن 67 سالگی در خمینی‌شهر اصفهان درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط