جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
کتا‌ب‌های چاپ سنگی با تو سخن می‌گویند

مشهد، شهر نور و زیارت، کتابخانه‌های زیادی را در دل خود جای داده است، کتابخانه‌هایی با منابع غنی و ارزشمند که روزانه پذیرای مخاطبان زیادی‌اند. در این میان کتابخانه عمومی شهید باهنر این شهر با بیش از چهار دهه فعالیت، توانسته اعضای زیادی را به خود جذب کند.-

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)_ این کتابخانه سال 1347 در دل پارک ملت شهر مشهد با مساحتی به وسعت یک هزار و 100 مترمربع تاسیس شد و دارای بخش‌های متنوعی مانند مرجع، نابینایان، نسخ خطی، دیداری و شنیداری و دفاع مقدس است.

بخش‌هایی متنوع
طاهره پاک‌باطن، رییس این کتابخانه از عضویت هفت هزار نفر در این کتابخانه خبر می‌دهد و می‌گوید: «از میان اعضا حدود چهار هزار و یکصد نفر مرد و دو هزار و 900 نفر خانم‌اند.»

بیش از 40 هزار نسخه کتاب در مخزن این کتابخانه  در بخش‌های مختلف برای استفاده اعضا قرار داده شده‌اند. به عنوان مثال، بخش نابینایان که در هفته کتاب افتتاح شد، بیش از 400 نسخه کتاب بریل و حدود 200 نسخه کتاب گویا دارد. البته این بخش هنوز به دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف دیداری و بینایی مجهز نشده و به گفته رییس کتابخانه قرار است این امکانات به زودی از سوی اداره کتابخانه‌های استان خریداری شود.

بخش دیداری و شنیداری، دیگر قسمت این کتابخانه است که با حدود 300 نسخه لوح فشرده در موضوعات مختلف در اختیار اعضا قرار دارد. محتوای این لوح‌های فشرده در موضوعات کمک درسی، رایانه، علمی، قرآنی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است و همه اعضا می‌توانند از این منابع برای تحقیقات و پژوهش استفاده کنند.

کتاب‌های چاپ سنگی
بخش نسخ خطی را می‌توان یکی از بخش‌های ویژه کتابخانه شهید باهنر شهر مشهد معرفی کرد؛ بخشی که در آن حدود 295 کتاب خطی و 882 کتاب چاپ سنگی قرار داده شده است. البته دسترسی به این بخش برای همه امکان‌پذیر نیست و معمولا برای استفاده از کتاب‌های این بخش دانشجویان باید از دانشگاه و محققان از موسسه محل کار خود معرفی‌نامه داشته باشند. 

رییس کتابخانه عمومي شهید باهنر به بخش علوم قرآنی اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این بخش حدود 200 جلد کتاب با موضوع تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه، علوم حوزوی و قرآنی و دینی قرار داده شده‌اند.»

وی ادامه می‌دهد: «این بخش به صورت قفسه‌ای جداگانه در اختیار اعضا قرار می‌گیرد و آن‌ها می‌توانند به تناسب موضوع و علاقه‌مندی خود، کتاب‌های بخش علوم قرآنی را به امانت بگیرند.»

در بخش کودک و نوجوان این کتابخانه نیز با یک هزار و 500 عنوان کتاب، حدود یک هزار نفر کودک عضویت دارند. این کودکان از خدمات مختلف قصه‌گویی، بازدید از مهدکودک‌ها، مسابقه نقاشی و کتابخوانی و ... استفاده می‌کنند.

پاک‌باطن تعداد مراجعان ماهانه این کتابخانه را حدود یک هزار نفر اعلام می‌کند و می‌گوید: «این کتابخانه هر روز از ساعت 7 تا 19 در دو شیفت کاری به اعضای خود خدمت‌رسانی می‌کند. کتاب‌های این کتابخانه به روش دیویی طبقه‌بندی شده‌اند که از سوی کتابداران شماره‌های مخصوص و فیش‌های مربوطه نوشته و آماده و به صورت قفسه بسته اداره می‌شوند.»

عضویت در کتابخانه شهید با هنر برای عموم مردم آزاد است. البته در این میان دانشجویان و دانش‌آموزان با ارایه کارت شناسایی می‌توانند 50 درصد تخفیف حق عضویت بگیرند و بازنشستگان و خانواده شهدا  رایگان عضو کتابخانه شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط